۱۰۴۴۱۵۳
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

چاقوهایی که برای تهران تیز می‌شود!

در چند روز اخیر سیاست‌های ضد ایرانی برخی مقامات عربی منطقه، موازی با واکنش‌های مشابه طرف‌های آمریکایی علیه ایران، افزایش چشمگیری داشته‌اند. در جبهه نخست، وزیر خارجه سعودی با توجه به ‌‌این‌که ایران در پی بی‌تعهدی شرکای برجام، گام‌هایی را برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشته است، از جامعه بین‌المللی خواست تا با آن‌چه از نظر او، نقض برجام از سوی ایران بوده است، مقابله کند.

رزونامه همدلی: در چند روز اخیر سیاست‌های ضد ایرانی برخی مقامات عربی منطقه، موازی با واکنش‌های مشابه طرف‌های آمریکایی علیه ایران، افزایش چشمگیری داشته‌اند. در جبهه نخست، وزیر خارجه سعودی با توجه به ‌‌این‌که ایران در پی بی‌تعهدی شرکای برجام، گام‌هایی را برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشته است، از جامعه بین‌المللی خواست تا با آن‌چه از نظر او، نقض برجام از سوی ایران بوده است، مقابله کند.

به گزارش الشرق الاوسط، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به تازگی مدعی شده است که برجام جلوی آن‌‌چه او آن را جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران خوانده، نگرفته است. او که در نشست مجازی روز جهانی برای حذف تسلیحات هسته‌ای صحبت می‌کرد، تاکید کرد که این روز یک فرصت برای یادآوری این ‌مسئله است که تسلیحات اتمی برای بشر بسیار خطرناک است. بر اساس گزارش العالم، او همچنین خواستار نابودی همه تسلیحات اتمی در جهان شد و بر تعهد کشورهای عدم تعهد و توافق کشورهای عضو این سازمان برای نابودی همه تسلیحات اتمی جهان نیز تاکید کرد. بن فرحان در ادامه و در حالی که مقامات ایران همواره تاکید دارند که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران هیچ جایگاهی نداشته و نخواهد داشت، با اشاره به ایران مدعی شد:«جامعه جهانی باید به صورت متحد علیه هر کشوری که به دنبال تسلیحات اتمی است به ویژه کشورهایی که رفتاری خصمانه دارند و به دنبال‌ بی‌ثبات‌سازی امنیت و ثبات جهانی هستند، بایستد.»

وزیرخارجه عربستان سعودی همچنین با بیان ‌این‌که ایران بیش از ده برابر تعهداتش در برجام اورانیوم ذخیره کرده است بر لزوم مقابله جامعه جهانی در برابر نقض برجام تاکید کرد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در دیدار دیروز خود با خبرنگاران ضمن واکنش به این ادعاهای عربستان، خاطرنشان کرد:«عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس آخرین کشورهایی هستند که حق دارند در خصوص توافق هسته‌ای ایران صحبت کنند.» او تاکید کرد که عربستان در چارچوب ان‌پی‌تی موظف است به تعهداتش پایبند باشد و ما به ریاض تذکر می‌دهیم که به تعهدات بین‌المللی‌اش توجه داشته و پایبند باشدو اجازه بدهد مسیر بین‌المللی و حقوقی در خصوص فعالیت‌های بعضا پنهانی و غیرآشکارش با دقت پیگیری شود. او ادامه داد که ما این موضوع را به مجامع و نهادهای بین‌المللی نیز گفته‌ایم آنها نیز در مسیر درست قرار دارند تا عربستان را به تعهدات خود پاسخگو کنند.

جدا از ادعاهای عربستان علیه ایران، روز گذشته و در جبهه‌ای دیگر، دبیرکل اتحادیه عرب، ایران را به دخالت در کشورهای عربی و تهدید امنیت ملی عربی متهم کرد. به گزارش روزنامه الخلیج، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با بیان ‌‌این‌که منطقه در مرحله‌ای به سر می‌برد که از نظر حجم تهدیدات و چالش‌ها‌ بی‌نظیر است، آن‌چه آن را دخالت‌های منطقه‌ای ایران می‌خواند، باعث تهدید امنیت ملی عربی دانست. او همچنین در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شد:«دخالت‌های ایران، امنیت ملی بسیاری از کشورهای عربی و بلکه امنیت ملی تمام کشورهای عربی را تهدید می‌کند و ما سرزمین‌هایی داریم که توسط نیروهای نظامی و شبه نظامی وابسته به این کشور اشغال شده‌اند.»

ابوالغیظ در ادامه مدعی شد که هدف دخالت‌های ایران، ایجاد‌ بی‌ثباتی داخلی و تهدید امنیت ملی است. دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تصمیمات حوثی‌های یمن را به تهران مرتبط دانست.این ادعاها درحالی مطرح می‌شود ایران همواره اعلام کرده است که هیچ‌گونه دخالتی در امور داخلی دیگر کشورها نداشته و حضور مستشاری‌اش در برخی کشورها تنها به دعوت دولت‌های آن کشورهاست.

این اما تنها واکنش‌های ضد ایرانی در چند روز اخیر نبوده است. روز یکشنبه، دیوید فریدمن سفیر واشنگتن در اراضی اشغالی با اشاره به تغییر سیاست احتمالی آمریکا در برابر ایران در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، این تغییر را برای کشورهای منطقه بد تلقی کرد. به گزارش روزنامه صهیونیستی تایمز‌آو رژیم صهیونیستی، سفیر آمریکا در تل‌آویو به پایگاه خبری العین گفت:«ایران مهم‌ترین مسئله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.» فریدمن با اشاره به احتمال پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا که با دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی این کشور رقابت می‌کند، اظهار کرد:«همان طور که می‌دانید، جو بایدن عضوی از دولت اوباما بود که توافق هسته‌ای را مذاکره کرده و آن را به اجرا درآورد، این چیزی بود که رئیس‌جمهور ترامپ فکر می‌کند بدترین توافق بین‌المللی‌ای بوده است که آمریکا به آن وارد شده است و من هم با او هم نظرم، زیرا راهی به سمت سلاح هسته‌ای برای ایران ایجاد کرد.»

او درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران با بیان ‌‌این‌که ما در زمینه تحریم‌هایی که بر ایران اعمال کرده‌ایم در موقعیت خوبی قرار داریم، مدعی شد که با ادامه این مسیر، ایران انتخابی جز پایان دادن به آن‌چه آن را عملکرد بدخواهانه ایران می‌خواند، نخواهد داشت. سفیر واشنگتن همچنین ابراز نگرانی کرد که در صورت پیروزی بایدن و ایجاد تغییری در سیاست‌های آمریکا ممکن است در سیاست دولت پیشین کارشکنی شود و تغییر در سیاست آمریکا نسبت به ایران بر کشورهای خلیج فارس اثر خواهد گذاشت. او در این باره مدعی شد:«اگر بایدن پیروز شود، شاهد تغییر سیاستی خواهیم بود که از دیدگاه شخصی من برای منطقه از جمله رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، قطر و کویت بد خواهد شد.»

موازی با این واکنش‌های ضد ایرانی،‌ روز گذشته بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اولین دیدار و مصاحبه خود با خبرنگاران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تاکید کرد که صلح کنونی با امارات و بحرین به ایجاد تحولات استراتژیک مثبت برای تمام منطقه منجر می‌شود و این صلح، پاسخ استراتژیک و بهتری برای مقابله با ایران و نظام‌های مشابه است. گانتس همچنین مدعی شد که ایران مانع تقویت صلح در منطقه بوده و از حملات منطقه‌ای حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به این ادعای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که صهیونیست‌ها بهتر است نگران مرزهای خودشان باشند، زیرا هر کسی که به جنوب لبنان رفته باشد و آن منطقه را دیده باشد می‌داند که من از چه سخن می‌گویم. خطیب‌زاده با اشاره به ‌این‌که رژیم صهیونیستی با بحران اقتصادی، سیاسی، هویتی و اجتماعی دامنه‌داری روبه‌رو شده و در حال غرق شدن است، تصریح کرد:«این اظهار نظرها ارزش پاسخ دادن ندارد و ما معتقدیم که هر کس در منطقه ما خود را به این خانه سست بیاویزد فقط خودش دچار مشکل می‌شود.»

از سوی دیگر روز گذشته لانا زکی نسیبه، نماینده دائمی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد در نیویورک در سخنانی در کمیته نخست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اظهار کرد که ایران نه تمایلی به خاتمه رفتار خصمانه در منطقه و نه رها کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای دارد و در نتیجه امارات متحده عربی از کنترل بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران و همچنان تداوم ارزیابی توافق هسته‌ای و مقررات آن حمایت می‌کند. او از ایران خواست تا پایبندی کاملی را به تعهدها و مسئولیت‌های بین‌المللی تحت ان‌پی‌تی، نشان داده و تضعیف امنیت منطقه از طریق حمایت از شبه نظامیان و فروش اسلحه به آن‌ها که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است را متوقف سازد.

این سخنان در حالی از جانب نماینده امارات متحده عربی طرح شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و مفاد آن‌را اعلام کرده است. این اظهارات در حالی از سوی این مقام اماراتی بیان می‌شود که به تازگی این کشور بار دیگر ادعاهای خود در مورد جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس را تکرار کرده بود و حتی خبرهایی نیز در مورد همکاری این کشور با رژیم صهیونیستی در پروژه ساخت لوله‌های نفتی خلیج فارس، منتشر شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج