۱۰۵۲۱۷۷
۵۲۵۰
۵۲۵۰
پ

شستشوی فرش دستباف، نکاتی که باید بدانید!

فرش دستباف بافت و متریال منحصر به خود را دارد که این موضوع سبب گشته شستشوی آن نیازمند دقت و ظرافت بیشتری باشد. برای انتخاب بهترین قالیشویی برای شستشوی فرش دستباف، این مطلب را بخوانید.

برترین‌ها: شستشوی فرش، چه فرش دستباف و چه فرش ماشینی نیازمند کسب اطلاعات و همین‌طور نکاتی است که با کمک آن‌ها بتوان کیفیت فرش را حفظ کرد و از بروز هرگونه آسیب به بافت و ساختار آن نیز جلوگیری نمود. فرش‌های دستباف به لحاظ ظرافت بافت و متریال خود به دقت به مراتب بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی نیازمند هستند و به همین دلیل نیز شستشوی فرش دستباف قوانین و نکات مربوط به خود را خواهد داشت. در این مطلب همراه شما هستیم تا به موضوع شستشوی فرش دستباف بپردازیم و شما را با نگاهی همه‌جانبه در این زمینه آشنا کنیم.

شستشوی فرش دستباف، نکاتی که باید بدانید!

لزوم شستشوی فرش

شاید پیش از هر چیز لازم باشد بدانیم که چرا باید هر چند وقت یک بار فرش خود را شستشو دهیم. به طور کلی باید بگوییم که حتی اگر فرش شما به نظر کثیف نیاید و یا لکه مشخصی نداشته باشد باید این را بدانید که به مرور زمان، کدر خواهد شد و حاشیه‌های آن نیز ظاهر زیبا و مرتب خود را از دست خواهند داد. به همین دلیل نیز اگر شما فرش خود را به طور مرتب شستشو ندهید باید انتظار آن را داشته باشید که تمامی آلودگی‌ها و گردوخاک‌ها به الیاف فرش شما نفوذ کنند. ابن ذرات به مرور زمان می‌توانند موجب فرسایش و آسیب‌دیدگی الیاف فرش شوند.

در کنار این موارد، شستشوی مرتب و به موقع فرش می‌تواند آلودگی‌های چسبنده و روغنی فرش را نیز از بین ببرد، چیزی با جاروبرقی امکان‌پذیر نیست. تمامی این آلودگی‌ها و لایه‌ها می‌توانند به مرور زمان، فرش شما را به یک منبع آلودگی تبدیل کنند، حتی اگر در ظاهر چندان به چشم نیاید. به همین دلیل هم هست که شستشوی منظم و مرتب فرش نکته مهمی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت. توصیه ما این است که فرش خود را بین هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک بار به خوبی شستشو دهید.

شستشوی فرش دستباف در خانه

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که پیش از آنکه بخواهید فرش دستباف خود را شستشو دهید آن را به خوبی غبارگیری کنید. برای غبارگیری فرش دستباف نیز دو راه کلی وجود دارد. یکی اینکه فرش خود را بتکانید و با یک چوب بر پشت قالی خود بکوبید تا تمامی گردوخاک‌ها از سطح آن خارج شوند. در این روش باید دقت کنید که ضربه‌ها آن‌قدری محکم نباشند که به بافت فرش شما لطمه‌ای وارد کنند. بعد از این کار نیز می‌توانید فرش خود را با جاروبرقی تمیز کنید تا برای شستشو به طور کامل آماده باشد. روش دومی که برای غبارگیری فرش دستباف وجود دارد استفاده از روش‌های مکانیکی است. برای این کار نیز لازم است که فرش خود را به کارخانجات معتبر انتقال دهید.

اگر تصمیم دارید که فرش دستباف خود را در خانه بشویید باید نکات مهمی را برای این کار مدنظر داشته باشید. اولین چیزی که باید در نظر بگیرید استفاده از آب سرد است. برای شستشوی فرش ماشینی لازم است که جریان آب را در دمای معمولی و به صورت دوشی قرار دهید. به خاطر داشته باشید که شستشوی فرش دستباف با آب گرم می‌تواند آسیب بسیاری را به بافت آن وارد کند. اگر فرش دستباف شما رنگ می‌دهد، وجود آب گرم می‌تواند موجب پس دادن رنگ آن بشود و ترکیب رنگی فرش را به هم بریزد.

شستشوی فرش دستباف، نکاتی که باید بدانید!

مسئله بعدی به استفاده از شوینده‌های مناسب مربوط می‌شود. بهتر است که برای شستشوی فرش دستباف خود از شوینده‌های خنثی استفاده کنید. برای این کار پودر‌های دستی و یا شامپو‌های فرش مناسب خواهند بود. برای پاک کردن چربی‌های موجود روش فرش نیز می‌توانید از مایع ظرفشویی و یا پودر صابون حل‌شده کمک بگیرید. فقط به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید از مواد قلیایی برای شستشوی فرش دستباف خود استفاده کنید!

توصیه‌ای که برایتان داریم این است که فرش خود را بر روی سطحی سخت و هم‌چنین شیب‌دار قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و به راحتی خشک گردد. بعد از شستشوی فرش خود می‌توانید آن را با یک دستمال تمیز به طور کامل پرز گیری کنید. برای جلوگیری از پس دادن رنگ به قسمت‌های مختلف فرش نیز می‌توانید مدتی، فرش خود را به حالت طبیعی بر روی زمین قرار دهید.

برای خشک شدن فرش لازم است که آن را دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بعد از پهن کردن فرش، به هیچ عنوان نباید بر روی آن آب بگیرید، چراکه این کار می‌تواند موجب زرد شدن ریشه‌های فرش شود. نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید آن است که به هیچ عنوان نباید برای تسریع خشک شدن فرش از دستگاه‌های گرم‌کننده و حرارتی استفاده نمایید، بلکه فرش شما تنها باید به مرور زمان خشک شود.

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی

اگر تصمیم دارید که شستشوی فرش دستباف خود را به دست قالی‌شویی بسپارید باید این را بدانید که به همین راحتی نمی‌توان به یک قالی‌شویی خوب اعتماد کرد! به همین دلیل هم هست که باید نهایت دقت و وسواس خود را در این زمینه به کار بگیرید. شستشوی فرش دستباف در قالی‌شویی نیز با مراحل مشخصی پیش می‌رود. در این روش نیز، پیش از هر چیز غبارگیری فرش مدنظر قرار می‌گیرد. فرش شما قبل از شستشو با کمک دستگاه خاک‌گیری می‌شود و چیزی حدود ۲ ساعت به چرخش در می‌آید تا تمامی گردوخاک آن گرفته شود.

بعد از این شستشوی فرش دستباف با مواد شوینده آغاز می‌شود. در قالی‌شویی‌ها معمولاً فرش‌هایی که هم‌اندازه هم هستند در یک سطح صاف و در کنار هم قرار می‌گیرند و با کمک مواد شوینده و همین‌طور یک آب با فشار بالا شستشو می‌شوند. در اینجاست که دستگاه‌های شستشوی فرش بر روی آن‌ها حرکت می‌کنند و قسمت‌های تیره و چرک فرش را به خوبی شستشو می‌دهند.

شستشوی فرش دستباف، نکاتی که باید بدانید!

بعد از این مرحله، آبکشی فرش و با کمک شلنگ‌ها و دوش‌های پخش‌کننده آب صورت می‌گیرد. بعد از آب‌کشی در مرحله اول، برای اطمینان از نجس نبود فرش، مرحله دوم آبکشی نیز صورت می‌گیرد. بعد از آب‌کشی، نوبت به آب‌گیری فرش می‌رسد که با کمک دستگاهی مخصوص انجام می‌شود. در نهایت نیز فرش برای خشک شدن در زیر نور آفتاب پهن می‌شود.

اگر شرایط جوی، امکان خشک شدن فرش در زیر نور آفتاب را فراهم نکند، بسیاری از قالی‌شویی‌ها فرش‌های شسته شده را در گرم‌خانه خشک می‌کنند. در این گرم‌خانه‌ها دستگاه‌های بزرگ گرماسازی وجود دارد که فضای محیط را گرم کرده و فرش‌های شسته شده را نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن خشک می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج