اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۵۵۳۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

دومین فرماندار زن: اینجا مردسالاری نیست

گذر از سرما و رسيدن به ماه‌هاي بهاري، تنها «هامونِ» سيستان‌وبلوچستان را رنگ دگر نداده، بلکه اين‌روزها نخستين فرماندار زن اين شهر هم پا به آن گذاشته و حالا براي شهر مرزي «هامون»، مرز، فرصت شده نه يک تهديد.

روزنامه شرق: گذر از سرما و رسيدن به ماه‌هاي بهاري، تنها «هامونِ» سيستان‌وبلوچستان را رنگ دگر نداده، بلکه اين‌روزها نخستين فرماندار زن اين شهر هم پا به آن گذاشته و حالا براي شهر مرزي «هامون»، مرز، فرصت شده نه يک تهديد.

با اينکه انتصاب زنان در سمت‌هاي مديريتي سيستان‌وبلوچستان خيلي‌ها را شگفت‌زده کرده اما «معصومه پرندوار»، زن ۳۵ساله شيعه و فوق‌ليسانس برنامه‌ريزي شهري که حالا دومين زن فرماندار سيستان‌وبلوچستان در دولت تدبير و اميد به حساب مي‌آيد، در گفت‌وگو با «شرق» بر اين باور است که صحبت از مردسالاري در اين استان به ۸۰سال پيش بازمي‌گردد و مردم سيستان خيلي سال است که انديشه متفاوتي نسبت به زنان پيدا کرده‌اند و براي اين مردم ديگر تنها خدمت مهم است نه جنسيت.

اين روزها سيستان‌وبلوچستان شاهد اتفاقات خوبي در زمينه مديريتي زنان است، ديروز معارفه شما چطور بود؟ آيا اين استقبال شما را به آينده فعاليت‌هايتان در سمت فرمانداري هامون اميدوار کرد؟

ديروز استقبال خوبي از من در مصلای شهر شد و صميمانه از حضور گرم اين مردم تشکر مي‌کنم. اميدوارم که بتوانم خدمت بيشتري به مردم شهر هامون داشته باشم چراکه واقعا به چشمان خود ديدم که مردم در اين شهر خدمت برايشان مهم است، نه جنسيت.

شما از چه زماني وارد فعاليت‌هاي سياسي و اجتماعي شديد؟

من ۱۴سال پيش کارمند استانداري شدم و تاکنون در سمت‌هاي مختلف در زمينه‌هاي عمراني و اجتماعي فعاليت کردم.

چقدر نقش دولت يازدهم را در انتخاب‌شدن خودتان به‌عنوان يک فرماندار زن موثر مي‌دانيد؟

واقعا اين است که اين دولت، دولت اميد بود و با خود اميد آورد. اين را نه به‌خاطر اينکه فرماندار شده‌ام مي‌گويم، به‌خاطر اينکه اين اميد را در مردم مي‌بينم. زماني شرايط بسيار سخت بود. خوشبختانه با يک تدبير ما از شرايط سخت عبور کرديم که يک بخش آن مربوط به فعاليت زنان مي‌شود. خوشبختانه مي‌بينيم که در سيستان‌وبلوچستان انتصابات بدون درنظرگرفتن مسايل جنسيتي انجام شده است و استان ما در اين زمينه پيشتاز هم بوده است. به نظر من انتصابات زنان به‌خصوص در زمينه معاون استاندار در طول تاريخ انقلاب بي‌سابقه بوده است. البته نقش و نگاه استاندار هم در اين زمينه بي‌تاثير نبوده است. ما در دوران آقاي خاتمي هم دو فرماندار زن داشتيم. با اين وجود انتخاب‌هاي جديد نشان از ايمان قلبي استاندار به زنان دارد.

چقدر انتخاب شما به‌عنوان يک زن در سمت فعلي با مشکلات و موانع روبه‌رو بوده و چرا؟

يک زماني است که در جايي يک اتفاقاتي مي‌افتد و يک زماني هست کساني که دور از جايي هستند، احساس مي‌کنند که دارد اين اتفاقات در آنجا مي‌افتد. به نظر من همه‌جا وقتي پستي تغيير مي‌کند، چه زن باشد و چه مرد يک‌سري افراد راضي هستند و يک‌سري ناراضي. اما در مورد اينکه اينجا براي زنان مشکلات بيشتري نسبت به شهرهاي ديگر وجود دارد به نظر من واقعيت ندارد.

همانطور که مي‌دانيد، ما يک نماينده زن در مجلس از اين استان داريم که انتخاب مردم بوده است. همچنين شهردار زن داريم که برخاسته از مردم است. خيلي‌ها هستند که فقط روي مردسالاري در اين استان مانور داده‌اند. در حالي‌که واقعيت اين‌طور نيست. من در همين استان به دنيا آمده و رشد کرده‌ام. هيچ‌وقت اين تعصبات را احساس نکردم. به نظر من هرجايي ضريبي از تعصبات کورکورانه دارد اما خيلي از اينها در اين استان واقعيت ندارد.

به رغم گفته‌هاي شما هنوز هم در مورد مسايل حوزه زنان گزارش‌هاي ناخوشايندي منتشر مي‌شود.

ببينيد، به نظر من شما در مورد ۸۰سال پيش صحبت مي‌کنيد. در حال حاضر ما درباره استان دانشگاهي بحث مي‌کنيم. در هر شهر ما دانشگاه آزاد وجود دارد و دختران سيستان‌‌وبلوچستاني در اين استان درس مي‌خوانند. انديشه مردم امروز خيلي بالاتر از تعصباتي است که مطرح مي‌شود.

زنان در سيستان‌وبلوچستان با چه مشکلاتي دست و پنجه نرم مي‌کنند؟

براي اينکه شما مشکلات زنان اين استان را بهتر بشناسيد، به نظرم بايد با مسوول امور بانوان صحبت کنيد.

پس در مورد مشکلاتي که در حال حاضر «هامون» با آن درگير است، بگوييد.

به هرحال هر شهري براي خودش مشکلاتي دارد. اولين کاري که مي‌خواهم بکنم اين است که با سران طايفه و همچنين با جوانان و مردم اين شهر صحبت کنم و اقدامات مشارکتي انجام دهم. من مي‌خواهم از فکر و انديشه خود مردم براي رفع مشکلات هامون استفاده کنم.

هامون يک شهر مرزي است و اين روزها با توجه به مساله‌اي که در مورد مرزبانان ايران به وجود آمده، بحث امنيت مرزها مطرح است. اين وظيفه شما را سنگين‌تر نمي‌کند؟

به نظر من مرزها بيشتر از آنکه تهديد باشند، يک فرصت محسوب مي‌شوند. ما در مرزهاي خود کشور افغانستان را داريم. بسياري از افغان‌ها به ايران آمدند، از مدرسه و فضاهاي بهداشتي ما استفاده کردند. بنابراين مرز يک فرصت محسوب شد نه يک تهديد. به نظر من با استفاده از تعامل و تدبير از مرز مي‌توان به‌عنوان ظرفيت خوب براي مبادلات مرزي استفاده کرد. مرز يک فرصت است.

و آرزوی قلبي شما؟

به نظر من، پست‌گرفتن در نظام جمهوري‌اسلامي چند مزيت دارد؛ اول اينکه مي‌توانيم به مردم خدمت کنيم و دوم اينکه يک امتحان الهي است. من از خدا مي‌خواهم من و همچنين خواهرم خانم ريگي که در حال حاضر پرچم‌دار مديريت زنان در اين استان هستيم، از اين امتحان سربلند بيرون بياييم تا آبرويي براي جامعه زنان باشيم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج