جاباما
۱۰۵۷۹۱۶
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

طرح جدید ترامپ برای دور زدن انتخابات آمریکا

منابع خبری به رسانه‌های آمریکا گفته‌اند ترامپ در جلسه‌ای روز چهارشنبه با مشاورانش درباره فرستادن الکتورهای وفادار به خودش به جلسه مجمع گزینندگان بی‌توجه به نتیجه انتخابات آمریکا رایزنی کرده است.

خبرگزاری فارس : منابع خبری به رسانه‌های آمریکا گفته‌اند ترامپ در جلسه‌ای روز چهارشنبه با مشاورانش درباره فرستادن الکتورهای وفادار به خودش به جلسه مجمع گزینندگان بی‌توجه به نتیجه انتخابات آمریکا رایزنی کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز این خبر را گزارش داده و نوشته این نقشه بر اساس این فرض طراحی شده که مجالس ایالتی با نادیده گرفتن نتیجه آرای مردمی، الکتورهایی را به مجمع گزینندگان بفرستند که رأی خودشان را به ترامپ بدهند.

نیویورک‌تایمز نوشته این طرح با آنکه از لحاظ عملی امکان‌پذیر است به صورت گسترده توسط کارشناسان رد شده و به عنوان توهین به دموکراسی توصیف شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد دونالد ترامپ در جلسه‌ای روز چهارشنبه مشاورانش را در خصوص این طرح تحت فشار قرار داده است.

بعد از آنکه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند طبق برآورد آنها «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده دونالد ترامپ هنوز هیچ اظهارات علنی بر سر زبان نیاورده است.

گزارش رسانه‌های آمریکا حاکی است ترامپ روزهای اخیر را به بازی گلف، تماشای برنامه‌های تلویزیونی و انتشار پیام‌هایی در توئیتر درباره تخلف در انتخابات گذرانده است.

منابع خبری به رسانه‌ها گفته‌اند مشاوران ارشد ترامپ در محافل خصوصی اذعان کرده‌اند که به نظر آنها شکایت‌های ترامپ در چندین ایالت برای به چالش کشیدن آرا شانسی برای موفقیت ندارند.

پیش‌بینی‌ها از پیروزی بایدن و امتناع ترامپ

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) برگزار شد. برآورد رسانه‌های آمریکا تا این لحظه حاکی است «جو بایدن» ۲۹۰ رأی الکترال و ترامپ ۲۱۷ رأی الکترال کسب کرده‌اند.

طبق قوانین آمریکا هر یک از نامزدهای انتخاباتی که بتواند ۲۷۰ رأی الکترال را به دست بیاورد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شده و مجوز ورود به کاخ سفید را به دست می‌آورد.

تیم دونالد ترامپ از پذیرش شکست امتناع کرده و شکایت‌هایی را در چند ایالت علیه آنچه به گفته آنها تخلف‌ها و تقلب‌های انتخاباتی است مطرح کرده است. دست‌کم ۲ ایالت تا کنون شکایت‌های ستاد انتخاباتی ترامپ را رد کرده است.

دو سازمان فعال در زمینه امنیت انتخابات در آمریکا با صدور بیانیه‌ای ادعاهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در زمینه تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر را رد کردند.

سناریوی بازگشت ترامپ به روایت فرید زکریا

«فرید زکریا»، تحلیلگر مسائل بین‌المللی چند روز پیش با انتشار یک ویدئو به شرح سناریویی پرداخته که طبق آن «دونالد ترامپ» ممکن است بتواند بدون به دست آوردن رأی مردمی در قدرت بماند.

انتخاب رئیس‌جمهور [در آمریکا] فرایند پیچیده‌ای دارد چون این سیستم به گونه‌ای طراحی نشده که مستقیماً دموکراتیک باشد. در قانون اساسی آمریکا تصریح شده ایالت‌ها باید افرادی موسوم به «الکتور» (گزیننده) را انتخاب کنند؛ این گزیننده‌ها سپس در جلسه‌ای به نامزدی که آرای مردمی را به دست آورده رأی می‌دهند و او را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌کنند.

زکریا در ادامه درباره سناریوی مذکور می‌گوید: «حالا، سناریوی روز انتخابات (سوم نوامبر) را تصور کنید. ترامپ، روز سوم نوامبر از جو بایدن جلو افتاده، اما در روزهای بعد بایدن پیشتاز می‌شود. جمهوری‌خواهان، [از طریق تنظیم شکایت‌نامه] با ده‌ها هزار رأی پستی مخالفت می‌کنند؛ دموکرات‌ها شکایت‌های متقابلی طرح می‌کنند.»

او در ادامه تصریح می‌کند در چنین شرایطی، با توجه به ابهامات پیش رو، مجالس ایالتی تصمیم می‌گیرند خودشان الکتورها را انتخاب کنند. زکریا می‌گوید: «مجالس ایالتی، با توجه به این وضعیت مبهم، تصمیم می‌گیرند خودشان الکتورها را انتخاب کنند. مسئله نگران‌کننده اینجا است: از میان ۹ ایالت بینابین (ایالت کلیدی)، مجلس ایالتی ۸ تای آنها در کنترل جمهوری‌خواهان است.»

وی اضافه کرد: «اگر یک یا چند تا از این ایالت‌ها بگویند که آرا مشکل داشته‌اند و در آنها تخلف صورت گرفته می‌توانند کسانی را که به نظر خودشان الکتورهای قانونی هستند به جلسه مجمع گزینندگان ارسال کنند، که قاعدتاً الکتورهای جمهوری‌خواه خواهند بود. دموکرات‌ها ممکن است با این موضوع مخالفت کنند و شکایت‌نامه‌هایی تنظیم کنند. بعضی از آن ایالت‌ها فرماندارها یا وزرای داخلی‌شان دموکرات است که آنها هم ممکن است الکتورهای مد نظرخودشان را به مجمع گزینندگان بفرستند.»

وی اضافه کرد: «این مسئله، ابهام‌ها را دو چندان می‌کند اما این دقیقاً ممکن است بخشی از نقشه جمهوری‌خواهان باشد. چون، زمانی که کنگره روز ۶ ژانویه برای شمردن آرای الکتورها تشکیل جلسه می‌دهد، مشروعیت برخی از الکتورها با چالش رو به رو خواهد بود. این احتمال وجود دارد که جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم بگیرند آرای الکترال ایالت‌های محل مناقشه نباید به حساب آورده شوند. تصور کنید که در این سناریو، آرای الکترال میشیگان باطل شوند. در این شرایط، هیچ‌یک از دو کاندید، ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات را نخواهد داشت.»

زکریا در ادامه می‌گوید: «در چنین شرایطی، قانون اساسی آمریکا می‌گوید مجلس نمایندگان باید با رأی‌گیری سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند. در این رأی‌گیری هر ایالت، حق تنها یک رأی دارد. اگر همین ارقام [در انتخابات سال جاری] باقی بمانند، ۲۶ ایالت رأیشان جمهوری‌خواه، ۲۳ ایالت رأیشان دموکرات و یک ایالت مساوی بوده است. بنابراین نتیجه این رأی‌گیری، انتخاب مجدد دونالد ترامپ خواهد بود. ترامپ لازم نیست غیر از پذیرش این نتیجه که مبتنی بر قانون اساسی است کاری انجام دهد.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاظمی

      ترامپ اگر از طریفی که قانون پیش پایش گذاشته پیروز شود اما نمیتواند تصمیم قاطع هیئت حاکمه را که او را دیگر طالب نیستند را عوض کند چون نشان داده که با اصول سیاست خارجی امریکا هیچ تناسبی ندارد و به منافع بلند مدت امریکا در صحنه جهانی لطمات جبران ناپذیر میزند پس باید برکنار شود راه ساده هم دارد ابتلای او به بیماری کرونا و سپس خذف کامل فیزیکی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج