اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۶۸۸۶۷
۵۶ نظر
۵۰۰۷
۵۶ نظر
۵۰۰۷
پ

ملاقات با هیولای تورم در شب یلدا

روزنامه همدلی در گزارشی به بررسی هزینه بلندترین شب سال ۹۹ ایرانیان پرداخته است.

روزنامه همدلی در گزارشی به بررسی هزینه بلندترین شب سال ۹۹ ایرانیان پرداخته است.

کمتر از ۱۰روز دیگر، پاییز کوله‌بارش را جمع می‌کند و روزگار را به زمستانی می‌سپارد که هنوز از راه نرسیده اما، قیمت‌ها کولاک کرده‌اند.

هر سال در همین‌روزها رسانه‌ها درباره قیمت سبد یلدا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما امسال با این‌که محدودیت‌های کرونایی، بساط مهمانی‌های خانوادگی را کمتر کرده و شور و هیجان خرید تنقلات برای دورهمی‌ها طبق روال همیشگی نیست، اما رد پای تورم در بازار کالاهای اساسی گویا همچنان دیده می‌شود و با نگاهی به قیمت میوه، آجیل، گوشت، برنج و حتی پوشاک به نظر می‌رسد رد عمیق‌تر از گرانی‌ در بازارها به جای مانده است. مردم می‌گویند یلدا دیگر ساده نیست و چند سالی می‌شود که به سوی یک شب‌نشینی مجلل رفته است. تزئین سفره شب یلدا از خرید شمع گرفته تا ظرف‌های آجیل، با هزینه‌های میلیونی دیگر از توان اقشار ضعیف خارج شده و با حقوق‌های دو تا سه میلیونی دهک‌های درآمدی پایین جور درنمی‌آید.

ملاقات با هیولای تورم در شب یلدا

قیمت بسیاری از ظروف تزئینی سفره‌های یلدا حدود نصف دستمزد یک حداقل‌بگیر است؛ در یکی از فروشگاه‌های جنت‌آباد، قیمت انواع ظروف میوه و آجیل کمتر از یک میلیون و 350 هزار تومان نیست و فروشنده می‌گوید با بالا رفتن قیمت ارز، بساط کاسبی در آستانه جشن‌های سنتی نیز حسابی از رونق افتاده است. هر چند خیلی از اقشار ضعیف دغدغه‌هایشان خرید ظرف و وسایل تزئینی برای یلدا نیست و به گفته خودشان به دلیل افزایش قیمت این اجناس لاکچری، سال‌هاست که قید تزئین سفره را زده‌اند، اما نگاهی به قیمت انواع خوراکی‌های یلدایی نشان می‌دهد که، افزایش قیمت میوه و آجیل نیز دست کمی از ظروف و وسایل تزئینی یلدا ندارد

. در این میان برخی معقتدند که در شرایط فشار اقتصادی، باید فرهنگ سنتی یلدا و پرهیز از اسراف و اشرافی‌گری را زنده کرد، اما در مواجهه با چنین افرادی باید گفت که این‌روزها حتی خرید حداقل‌های سفره طولانی‌ترین شب سال هم برای خیلی‌ها کاری سخت و نفس‌گیر است. کارگری با دستمزد سه میلیون تومان را در نظر می‌گیریم، فردی که از یک خانواده به طور متوسط چهار نفره برخوردار است و نمی‎‌تواند از زیر بار هزینه‌های شبی که فقط یکبار در سال است در برود و فرزندانش را محروم کند؛ طبق رسم بسیاری از خانواده‌ها در بلندترین شب سال، سبزی‌پلو با ماهی در سفره‌هایشان دارند؛ آن‌طور که رصد قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی در بازار نشان می‌دهد قیمت این کالای اساسی که به عنوان یکی از اصلی‌ترین اقلام مصرفی کاربرد دارد، نسبت به سال گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است. بر همین اساس، افزایش قیمت برنج وارداتی که از حدود یکسال پیش همچنان ادامه دارد حالا تا جایی پیش رفته که نسبت به پارسال بیش از ۱۴۰درصد رشد داشته است؛ از سوی دیگر، بررسی وضعیت قیمت و تورم برنج براساس گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط در آبان ماه امسال ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بوده و تا ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان هم قیمت خورده است.

ملاقات با هیولای تورم در شب یلدا

افزایش قیمت برنج ایرانی در آبان سال جاری نسبت به آبان پارسال بیش از ۳۷ درصد است. این افزایش هزینه‌ها با رصد هر یک از کالاهای اساسی نشان از رشد قابل‌توجه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته دارد. با احتساب این قیمت‌ها، در صورتی که این خانواده چهار نفره، نیم کیلوگرم برنج ایرانی خریداری کنند، باید به طور میانگین ۱۶هزار تومان هزینه بپردازد. افزایش قیمت برنج تنها در محصولات داخلی مطرح نیست و با نگاهی به گزارش‌ها گفته می‌شود که هر کیلو برنج خارجی به طور متوسط در آبان امسال نسبت به مهرماه حدود ۷.۹درصد و در مقایسه با آبان پارسال تا ۱۴۳درصد افزایش قیمت داشته است که در هر صورت حکایت از گران‌تر شدن قیمت‌ها نسبت به سال گذشته را دارد و می‌توان گفت که هزینه کالاها نسبت به پارسال رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

از سوی دیگر، رشد هزینه تمام‌شده تولید و صید انواع ماهی و میگو در حالی زمینه افزایش قیمت این مواد پروتئینی در بازار مصرف را فراهم کرده است که با وجود تأکید کارشناسان تغذیه بر ضرورت مصرف ماهی و میگو، سهم این اقلام در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی به‌خصوص دهک‌های درآمدی پایین جامعه به‌شدت کاهش یافته است و آن‌طور که رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد امسال هم شاید خرید این مواد پروتئینی حداقل برای سفره یلدا از توان قشر ضعیف برنیاید. چنان‌که مدیر بخش آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به رسانه‌ها خبر داده، قیمت ماهی تا شب یلدا گران می‌شود.

ملاقات با هیولای تورم در شب یلدا

این در حالی است که در حال حاضر در بازار در بین ماهیان دریایی پر مصرف از دریایی شمال، ماهی سفید با قیمت هر کیلوگرم ۶۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و از دریای جنوب، ماهی شوریده و شیر به ترتیب با قیمت هر کیلوگرم ۵۰ تا ۱۲۰هزار تومان و ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ این یعنی در صورتی که این خانواده چهار نفره از همین حالا که اواخر ماه است و درآمد خانوارها برای رسیدن به پایان خط به شمارش افتاده‌اند، هزینه کند، باید حداقل 50 تا 130 هزار تومان برای خرید این ماده غذایی پروتئینی هزینه کند. این در حالی است که با افزایش قیمت کالاهای اساس بعید به نظر می‌رسد قشر ضعیف در روزهایی مثل حالا که هنوز تا سرماه بیش از یک هفته‌ای باقی مانده و موعد حقوق سرنرسیده، برای خرید این کالاها بتوانند هزینه کنند. بر همین اساس، اگر به گفته مسئولان این حوزه قیمت‌ ماهی تا شب یلدا بالاتر برود، این خانواده چهار نفره باید مبلغ بیشتری برای خرید این محصول پروتئینی هزینه کند.

البته پای گرانی امسال تنها به برنج و ماهی نرسیده و قیمت شیرینی و میوه نیز نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. مثلا اگر هر کیلوگرم پای سیب در سال گذشته 30هزار تومان بود، حالا اما قیمت این شیرینی پرطرفدار به 55هزار تومان در انواع قنادی‌ها رسیده است. باقلوا نیز هر کیلوگرم در سال گذشته 47 هزار تومان بود و حالا به 75 هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده است؛ هر کیلو شیرینی دانمارکی نیز در سال گذشته با 28 هزار تومان به فروش می‌رفت که حالا با رشد نزدیک به دو برابری به 45هزار تومان رسیده است. در بازار میوه‌ها نیز رشد عجیبی از قیمت‌ها نسبت به سال گذشته می‌توان دید؛ به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم انار از12هزار تومان سال گذشته به 25هزار تومان رسیده است.

قیمت هر کیلوگرم هندوانه نیز از پنج هزار تومان سال 98 به هفت هزار تومان رسیده است. نارنگی از شش هزار و 500 به 25 هزار تومان، سیب از نه و 500 هزار تومان به 23 هزار تومان و خرمالو نیز از 15 هزار تومان به 28 هزار تومان رسیده است. رشد قابل‌تامل قیمت‌ها در بازار انواع آجیل‌های شیرین و شور نیز وجود دارد، بطوریکه قیمت هر کیلوگرم آجیل شور از 160 هزار تومان سال گذشته به 275 هزار تومان رسیده است. در بازار آجیل شیرین نیز قیمت هر کیلو، از 170 هزار تومان سال گذشته به 265 هزار تومان رسیده و آجیل شب یلدا نیز از 130 هزار تومان به 220 هزار تومان رسیده است. با چنین نگاهی به نظر می‌رسد یک شب یلدا برای هر خانواده ایرانی با احتساب حداقل‌ها حدود 500 هزار تومان آب می‌خورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بچه‌ نظام‌ اباد‌ تهران‌

      لعنت‌ به‌ همتون‌ با‌ این‌ گرونی‌ و تورم‌ که‌ مردم‌ فلج‌ کردید

      پاسخ ها

      • @SSONNi@

        هیولا گرانی آنقدر وحشت ناک است که تا میآید تعژیزچراتی ها محل را ترک میکنند
        احتمالا آنها مبارزه با گران فروشی را آموزش ندیدن

      • بدون نام

        الهی آمین

      • محسن

        ما قید خرید این چیز ها را زدیم

    • بدون نام

      دولت کمک معیشتی میده مشکل حل میشه

      پاسخ ها

      • غلامرضا خوشی

        دولت بخاطر ترس از بالا رفتن تلفات کرونا حساب مردم بسته که خرید نکنند دورهمی نباشه.

      • 7071

        خخخخخ

    • بدون نام

      شب یلدا چی هست چند سالی هست دیگه توایران نیست مگه درامد داریم ارزانی شده

      پاسخ ها

      • غلامرضا خوشی

        شب یلدا افسانه وقصه بود تمام شد.

      • بدون نام

        ما برگذارش می کنیم حتی شده با چیپس و پفک تا چشم اونها که نمیتونن ببین کور بشه

    • بدون نام

      شب یلدا هم به خاطرات پیوست و باید دفترش را مثل خیلی چیزهای دیگه که در این سال ها بسته شد بست

    • بدون نام

      ۵۰۰ ....هر جور حساب میکنم ۱ میلیون حداقل هزینه دارد .با ۵۰۰ نمیشود اینهمه چیزهای باکتری که ذکر کردید رو حتی نگاه کرد چه برسه خرید

    • ************shanjani ********

      ... لطفا".. شبِ یلدا.. را این همه بُزُرگش نکنید..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه شب تولد تو خوبه

      • بدون نام

        نه تو خوبی خخخخ

      • بدون نام

        یلدا بزرگ هست چی میگی

      • بدون نام

        با یلدا هم مثل نوروز چهارشنبه سوری مشکل دارید

      • بدون نام

        برگرد به کابل یا بغداد از هر کجا که اومدی

      • بدون نام

        یلدا مسخره ست

      • بدون نام

        بزرگ هست نیازی به بزرگ کردن نداره
        و کسی هم نمیتونه کوچکش کنه امتحان کنید ببینید هر چقدر در کوچک کردن چهار شنبه سوری و عید بزرگ نوروز موفق بودید در این هم موفق خواهید شد
        مغزهای کوچک زنگ زده

      • بدون نام

        واقعا مردم روباچیزای الکی سرکارمیذارن

    • بدون نام

      قدیم یلدا آرامش داشت انقدر دوری بدبختی ویروسی گرونی نداشت

      پاسخ ها

      • غلامرضا خوشی

        یلدا به قصه ها پیوست.

    • ارش

      اصلا شب یلدا نگیریم چه اتفاقی می افته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از نظر امتال تو غذا هم نخوریم طوری نمیشه خواب زده

      • بدون نام

        شب یلدا نمیگیریم ،،، اصلا غذا نمیخوریم چی میشه !!!خخخخخخخخخخ

      • من

        این میشه که یکی یکی اداب ورسوممونو حذف میکنن بعدمیگن چرا هالوین میگیرین به اینها وشما باشه حتی نفس کشیدنم برامون زیاده

      • بی نام

        من خانواده، 6نفره هستم فقط بفکر سیر کردن شکم بچه هام هستم سالهای گذشته هم اصلا نمیدونم کی شب یلدا میاد ومیره چه برسه آجیل بگیرم دوتا از بچه هام کم خونی شدید دارند از فرط سو تغذیه ندارم نمیتونم

      • بدون نام

        چشم دوست خوب باید حتما با این همه بدبختی که در اثر کار مسئولین بی لیاقت گریبان ۷۰ درصد ملت بی نوا را گرفته هیج مراسمی را نگیریم چون توانش ندارم ارزو بر دل باشن فرزندان این مرز بوم

      • بدون نام

        دارفانی راوداع میگویندخخخههههه

    • بدون نام

      شب یلدا مثل شبهای دیگر عمر است کسی ندارد پس فرقی ندارد شب یلدا باشد یا نباشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب.خوب فاتحه رسم و رسوم ایران و ایرانی دارید میخونید

      • بدون نام

        بودونبودش برای من یکی است

    • بدون نام

      خرید آجیل را تحریم کردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم بدبخت کردید شب یلدا دبکه چی هست من دارم از گرسنگی میمیرم شما در فکر یلدا هستید افای روحانی تبریک میگم

      • بدون نام

        ماهم نمیخریم مگه یک شب شکم
        گاوداریم!

      • بدون نام

        شب یلدا فقط خوردن و شکم پرستی نبست از هویت یک ملت هست

    • ابی

      الان مسولین میگن مردم شب یلدا هم نگیرن اتفاقی نمیفته

    • ارشین

      مگه یک دقیقه چقدر می ارزه که هم خرج های آنچنانی کنیم .هم کرونا را دعوت کنیم .
      بگذاریم و بگذریم ....از این شبها زیاده 364 شب هنوز هست ...نگذاریم نا اهلان بازار بخاطر یک دقیقه جیب مردم خالی کنن..

    • رضا اسدی

      هیولای چی آخه ما داریم باهاش زندگی هم که نمیشه گفت ولی داریم سر می کنیم

    • علی

      به لطف این دولت خیلی از آداب ورسوم ایرانیان به تاریخ پیوست علی برکت الله

    • شهاب

      اشکال نداره مردم شب یلدا نداشته باشن چی میشه؟؟ 364 شب که ما هبچی نداریم این یه شب هم روش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهاب ؛ ما اسیر آدمهای مثل تو شدیم صحبت از یلد نیست مشکل از گرانی و فقر است ۳۶۴ روز مگر ارزانی است :!!!

    • بدون نام

      همه ی فروشنده ها چون فروش ندارن آجیل و بادام گردو ...... همه فاسد میشن ویا کهنه وبدرد هیچ نمیخورن

    • بدون نام

      حالا یلدا مهم نیست با این گرونی که تمومی نداره چه کنیم

    • سید

      شب یلدا فقط مال آقازاده های ....

    • بدون نام

      تا تحريم هست ونفت نفروشيم با دنيا تعامل نداريم هميون كرونى هست خدا لعنت كند ثروتمندان وكاسبان تحريم واونهايي كه همه محصولات صادر ميكنند و مردم فقير رو رها كردند

    • بدون نام

      به قول یه عده اصلا غذا نخوریم مگه چی میشه!!!

    • بدون نام

      برا ما هیولا هست ...

    • بدون نام

      نخریم‌تا‌رودستشون‌باد‌کنه

    • بی.نام

      بابا.چی داریم.اصلا.مارا.آدم.حساب کردن.خوب.به.انهاچه

    • فرهاد

      باشکلات وتخمه سیاه برگزارش میکنیم

    • بدون نام

      ۱۰۴۸ازبیدارزدگی شب یلدا سکته
      نزنی آجیل تبدیل به خرما وحلوا
      بشه خخخخخخخ

    • بدون نام

      اجیل چیه دقیقا ؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      به شايعات توجه نكنيد شنبه ويك شنبه تمام اصناف ساعت ٦ بايد تعطيل كنند ومنع امد و رفت شبانه برقرار شده

    • nafas

      شما هم دلت خوشه ها
      ما از گرون شدن پسته به بعد کلا قید خرید های این عیدها رو زدیم
      قشر ضعیف جامعه رو از چی میترسونی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج