اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۱۶۰۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

ساخت و ساز در حریم کاخ گلستان متوقف شد

دستور توقف عملیات ساخت و ساز مجتمع تجاری در حریم کاخ گلستان از سوی بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه (کارکنان دولت) صادر شد.

خبرگزاری ایرنا: دستور توقف عملیات ساخت و ساز مجتمع تجاری در حریم کاخ گلستان از سوی بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه (کارکنان دولت) صادر شد.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران روز دوشنبه اعلام کرد که در پی درخواست ˈمسعود سلطانی فرˈ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر توقف عملیات ساخت و ساز مجتمع تجاری سرای وزیر نظام (سرای دلگشا) در عرصه تاریخی تهران و حریم درجه یک مجموعه تاریخی کاخ گلستان، دستور توقف این پروژه از سوی بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه(کارکنان دولت) صادر شد.

کمیسیون ماده (۵) شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه ۱۲بهمن ماه سال ۹۱ با اشاره به اهمیت و ارزش هسته تاریخی شهر تهران بر لزوم رعایت حریم مصوب میراث فرهنگی در محدوده بازار و ارگ تاریخی تهران تاکید کرده است .

ولی متاسفانه ارتفاع سرای دلگشا که هم اکنون در اختیار «شرکت بازرگانی دلگشا» است بر خلاف رای این کمیسیون تاکنون به بیش از ۱۸ متر رسیده است.

امروز، همزمان با آخرین روز هفته میراث فرهنگی، دستور توقف ساخت و ساز از سوی فرماندهی پلیس امنیت تهران بزرگ به شرکت مجری ابلاغ و عملیات ساخت و ساز متوقف شد.

چندی پیش با توجه به خطر افتادن حریم کاخ جهانی گلستان و احتمال خروج این اثر ارزشمند تاریخی از فهرست سازمان جهانی یونسکو، احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان و رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از پروژه سرای دلگشا بازدید کردند و در این بازدید رییس شورای اسلامی شهر تهران قول پیگیری راهکار قانونی توقف این پروژه را داده بود.

سرای دلگشا، سرای وزیر نظام، بنای تاریخی دوره قاجار است که در خیابان ۱۵ خرداد تهران، بعد از چهارراه گلوبندک، روبه روی میدان ارگ، پلاک ۹۵۸، در حریم ثبتی بازار تهران، میدان ارگ و بنای ثبت جهانی کاخ گلستان واقع شده است.

این بنا، سال ۸۶ به ثبت ملی رسید اما دو سال بعد-سال ۸۸- به دلیل شکایت مالک و ساخت یک مجتمع تجاری به حکم دیوان عدالت اداری، بدون اطلاع سازمان میراث فرهنگی، از ثبت آثار ملی خارج و تخریب شد.

علت خروج این ملک از فهرست آثار ملی عمل نکردن سازمان میراث فرهنگی وقت به تکالیف مقرر در قانون عنوان شده بود.

شهرداری تهران سال ۸۹ مجوز ساخت ۱۱ طبقه را به مالک سرای دلگشا می دهد و کمیسیون ماده پنج شهرداری طی مصوبه ای، ساخت و ساز در این بنا را محدود کرده و به مالک اعلام می کند ضمن عقب نشینی از حریم خیابان اجازه دارد تا ۱۰ و نیم متر ارتفاع ساخت و ساز کند.

مالک بنا از این تصمیم کمیسیون ماده پنج شهرداری تهران به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و از آنجایی که وی قبلا با نامه سازمان میراث فرهنگی از شهرداری تهران مجوز ساخت و ساز گرفته بود دیوان، مصوبه کمیسیون یاد شده را ابطال کرد.

با توجه به ارایه لایحه اعتراضی از سوی شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی، این پرونده به شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری ارسال شده است.

مسوولان سازمان میراث فرهنگی براین باورند که سرای دلگشا در حریم کاخ گلستان قرار گرفته و ادامه ساخت و ساز در این مجتمع باعث خروج کاخ گلستان از فهرست ثبت جهانی یونسکو می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج