adexo3
۱۱۲۷۵۴
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

«گاو» پس از ۴۵ سال در پاريس

به همت يک پخش کننده فرانسوي که فقط فيلم هاي قديمي و آثار گرانبهاي تاريخ سينماي جهان را خريداري و پخش مي کند، سرانجام بعد از بازسازي ديجيتالي فيلم «گاو» – اين اثر درخشان داريوش مهرجوئي از روز چهارشنبه ۴ ژوئن در پاريس بر پرده مي آيد و سپس در شهرستان ها نيز اکران خواهد شد.

بانی فیلم: به همت يک پخش کننده فرانسوي که فقط فيلم هاي قديمي و آثار گرانبهاي تاريخ سينماي جهان را خريداري و پخش مي کند، سرانجام بعد از بازسازي ديجيتالي فيلم «گاو» - اين اثر درخشان داريوش مهرجوئي از روز چهارشنبه ۴ ژوئن در پاريس بر پرده مي آيد و سپس در شهرستان ها نيز اکران خواهد شد.

اولين حضور جهاني «گاو» مربوط به چهل و پنج سال پيش و درجشنواره ونيز۱۹۷۱ بود، که آقاي والتر، يک فرانسوي فيلم شناس که با مهرجوئي آشنائي داشت، اين فيلم را به جشنواره معرفي کرده بود. اين نکته را خود آقاي والتر، سالها پيش که براي ديدن فيلم ها در جشنواره فيلمهاي ايراني به سينماي «اتوپيا» در پاريس مي آمد به من گفت.

«گاو» در جشنواره ونيز بدون زير نويس به نمايش درآمد با اين وجود به خاطر قدرت تصويري شگرف و ميزانس و سناريو درخشان و بازي هاي ستايش آميز اين فيلم، توجه بسياري را به خود جلب کرد و توانست جايزه منتقدين بين المللي را جشنواره ونيزهمان سال را به دست آورد.

«گاو» سپس راهي جشنواره شيکاگو شد و جايزه هوگو نقره اي را براي عزت ا... انتظامي به ارمغان آورد. اين نخستين جايزه براي يک هنرپيشه ايراني در صحنه جهاني است.

«گاو» پس از 45 سال در پاريس

«گاو» همچنين در بخش «پانزده روز کارگردانان» جشنواره کن سال بعدش به نمايش در آمد و رفته رفته، داريوش مهرجوئي، تنها پرچمدار سينماي ايران در آن روزها، در صحنه جهاني به حساب مي آمد.

در همان زمان، فيلم در تهران به نمايش عمومي در آمد و پخش محدود داشت، اما هرگز موقعيتي فراهم نشد که بر پرده عمومي سينماهاي جهان در آيد.

حالا و بعد از ۴۵ سال که از ساخت آن مي گذرد، موقعيتي پيش آمده که براي اولين بار، به جز ايران، برپرده سينما هاي بين المللي درآيد.

هنگامي که پخش فرانسوي تمايل نشان داد که حقوق «گاو» را خريده و به نمايش در آورد، تنها يک کپي ۳۵ ميليمتري بسيار صدمه ديده و غيرقابل نمايش در فرانسه وجود داشت. از سوئي زيرنويس فرانسوي آن چندان خوب نبود. لذا تصميم گرفته شد کپي جديد به شکل ديجيتال در تهران تهيه شود و با زيرنويسي کردن فيلم به زبان فرانسه - که مسئوليتش برعهده من گذاشته شد تا اين فيلم تاريخ سينماي ايران در فرانسه به نمايش درآيد.

به همين خاطر و پس از مدت ها صرف وقت و حل شدن مسائل حقوقي فيلم به کمک بنياد فارابي و بويژه آقاي امير اسفندياري، کپي با کيفيتي از فيلم، به پاريس رسيد؛ کار لابراتور ايران در اين زمينه ستودني است.

در بروشور فيلم که پخش کننده فرانسوي در اختيار منتقدان قرار داده، جدا از دو نقد کوتاه توسط نويسندگان فرانسوي و نوشتاري درباره داريوش مهرجوئي، معرفي غلامحسين ساعدي، نويسنده نمايشنامه «گاو» و همکار همرجويي در نگارش سناريو، از عزت ا... انتظامي نيز تجليل شده است.

در صفحه ديگري، نويسنده مطلب به اهميت موقعيت اين فيلم در تاريخ سينماي ايران پرداخته است.

گفتني است فيلم «گاو» از چهارشنبه همين هفته در سينما «رفله» - خيابان شامپوليون - منطقه پنجم پاريس - جنب دانشگاه سوربن، به نمايش در مي آيد. کارگردان، داريوش مهرجوئي، نيز در روز افتتاحيه فيلم در جلسه بحث و گفتگو شرکت خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج