جاباما
۱۱۲۸۸۷۹
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

چرا یک سال گذشته علایم حساسیت بدتر شد؟

در حالی که فصل حساسیت به گرده‌ها هنوز به پایان نرسیده، بسیاری از مبتلایان به تب یونجه از این امر شکایت دارند که احساس می‌کنند امسال علائم حساسیت‌شان نسبت به سال‌های گذشته بدتر بوده است.

ایسنا: در حالی که فصل حساسیت به گرده‌ها هنوز به پایان نرسیده، بسیاری از مبتلایان به تب یونجه از این امر شکایت دارند که احساس می‌کنند امسال علائم حساسیت‌شان نسبت به سال‌های گذشته بدتر بوده است.

عارضه "تب یونجه" یا رینیت آلرژیک به دلیل آزاد شدن گَرده ‌ها از درختان، علف‌ها و علف‌های هرز ایجاد و باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود که می‌تواند منجر به خارش و آبریزش چشم، آبریزش یا گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه و عطسه شود.

اداره هواشناسی انگلیس در حال حاضر پیش‌بینی سطح «بسیار بالا» را برای انتشار گرده گل در بیشتر نقاط این کشور و برای بقیه مناطق نیز سطح «بالای» انتشار گرده گل را گزارش کرده است. همچنین طبق اعلام سازمان آلرژی انگلیس، تب یونجه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از کل بزرگسالان و تا ۴۰ درصد کودکان را در این کشور گرفتار می‌کند.

چرا یک سال گذشته علایم حساسیت بدتر شد؟

بنابر گزارش روزنامه ایندیپندنت، در ادامه نگاه دقیق‌تری به این نکته می‌اندازیم که چرا به نظر می‌رسد در افراد مبتلا علایم تب یونجه در سال ۲۰۲۱ میلادی تشدید شده است و چگونه می‌توان آن را تسکین داد:

آیا امسال بیش از گذشته، گرده در هوا پخش شده است؟

پاسخ این سوال مثبت است. با گرم شدن زمین در نتیجه تغییرات آب و هوایی، فصل گرده‌پراکنی گیاهان طولانی‌تر می‌شود و میزان آن در هوا افزایش می‌یابد که این خبر ناخوشایندی برای مبتلایان به تب یونجه است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که در صورت ادامه روند بحران آب و هوا، فصل حساسیت هم بد و بدتر خواهد شد. مطالعه‌ای که این پدیده را برای شمال غرب اروپا مدل‌سازی کرده است، نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی شدت فصل تب یونجه را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

آیا قرنطینه بر تب یونجه تاثیر گذاشته است؟

عامل دیگری که ممکن است علایم تب یونجه را در سال جاری بدتر کرده باشد، می‌تواند پایین آمدن آستانه تحمل به مواد آلرژی‌زا مانند گرده‌ها به دلیل قرنطینه‌های و خانه‌نشینی‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا باشد.

در اثر قرنطینه و ماندن در خانه، تعداد مبتلایان به ویروس‌ها چه ویروس کرونا و چه ویروس‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی، کاهش یافت. دلیل این کاهش آن بود که مردم، زمان بیشتری را در خانه می‌گذراندند و وقتی بیرون از خانه بودند، معمولا ماسک بر صورت می‌زدند.

طبق نوشته روزنامه صنعت داروسازی موسوم به پی‌ام لایو (PM Live) در انگلیس در عموم خانه‌ها مواد حساسیت‌زا وجود دارد. از این رو چند روز در خانه ماندن هم می‌تواند منجر به افزایش علایم آلرژی شود.

به همین منظور سازمان آلرژی انگلیس (Allergy UK) برنامه‌ای را با اطلاعات پویا به نام «الرجی هاوس» (Allergy House) درست کرده است تا به مردم در شناسایی دقیق‌ مواد حساسیت‌زا در خانه‌هاشان کمک کند.

چگونه علائم تب یونجه را تسکین دهیم؟

مبتلایان به تب یونجه باید گزارش روزانه تعداد گرده‌ها در فضای باز محل زندگی و کار خود را بررسی کنند و در صورت بالا بودن آن، تا حد ممکن داخل خانه بمانند. در حالت ایده‌آل باید پنجره‌های خود را بسته نگه دارید، به‌ویژه در اوایل صبح که گرده‌ها به هوا پراکنده می‌شود و در شب که دوباره گرده‌ها به سطح زمین می‌افتد.

طبق گفته سازمان آلرژی انگلیس، برای جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به چشمان و صورت‌ و بروز علایم بدتر، می‌توان بیرون از خانه از عینک آفتابی و کلاه استفاده کرد. استفاده از ماسک صورت نیز می‌تواند باعث جلوگیری از ورود مواد حساسیت‌زا به صورت شود.

داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها و استروئیدهای بینی در صورت استفاده صحیح می‌تواند بسیار موثر باشد.

همچنین، می‌توانید با محلول نمکی تا هر اندازه که لازم باشد، بینی خود را شست‌وشو دهید تا این‌گونه مواد حساسیت‌زا از بینی خارج شود.

بنابراین گزارش، سازمان بهداشت ملی انگلیس به افرادی که حساسیت بالایی دارند توصیه می‌کند که در این زمان چمن کوتاه نکنید یا روی چمن راه نروید، زمان زیادی را بیرون از خانه نگذرانید، گل‌های تازه در خانه نگه ندارید، سیگار نکشید و نزدیک دود نباشید و لباس‌ها را در فضای باز خشک نکنید، زیرا ممکن است گرده بگیرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج