جاباما
۱۱۵۵۹۴۵
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

بازگشت باشکوه چپ‌ها در آلمان

اولاف شولتز، نامزد چپ‌های آلمان در انتخابات هفته بعد، بیشترین شانس را برای جانشینی آنگلا مرکل دارد

همشهری: پیشتازی حزب سوسیال دمکـــرات آلمــان درنظرسنـجی‌های هفته‌های منتهی به انتخابات هفته آینده، بسیاری از ناظران سیاسی در آلمان را شگفت‌زده کرده و خیلی‌ها هنوز انتخابات برگزار نشده، اولاف شولتز نامزد این حزب را در انتخابات جانشین آنگلا مرکل، صدراعظم قدرتمند این کشور می‌دانند.

بازگشت باشکوه چپ‌ها در آلمان

به گزارش فرانس‌ 24، شولتز که پیش‌تر وزیر دارایی آلمان و جانشین مرکل بوده، یکی از نمادهای قدیمی حزبش است و حالا موفق شده در دوران بازگشت موفقیت‌آمیز چپ‌ها، نماد تحول در این حزب باشد. چپ‌ها بعد از صدراعظمی گرهارد شرودر، سال‌ها در محاق بودند و محبوبیت‌شان روزبه‌روز کاهش می‌یافت، اما حالا زندگی دوباره برای آنها شیرین شده است.

عملکرد فاجعه‌بار رقبای شولتز در کارزار انتخاباتی نقش پررنگی در تبدیل او به شانس اول جانشینی مرکل داشته است. نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که دمکرات مسیحی‌ها، در انتخاب آرمین لاشت به‌عنوان نامزد خود اشتباه بزرگی کرده‌اند.

او در حالی انتخاب شده که توده حامیان این حزب، انتظار داشتند مارکوس زودر به‌عنوان نامزد نهایی انتخاب شود. زودر رهبر حزب سی‌اس‌یو (حزب خواهر دمکرات مسیحی در باوارایا) است و به‌خاطر اینکه به‌عنوان فرماندار در مهار همه‌گیری کرونا در ایالت باوارایا عملکرد درخشانی داشت، در میان محافظه‌کاران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

لاشت در همین مسئله سیل، با یک اشتباه تاریخی، نه‌تنها خود و حزبش را شرمسار کرد که شانس تداوم حضور این حزب در قدرت را هم به خطر انداخت و عملا شولتز را به جلو هل داد؛ در بازدید از یک شهر در جریان سیل ویرانگر و تاریخی در آلمان، عکس‌هایی از او گرفته شده که در آن فارغ از همه چیز در حال خندیدن است. این رفتار به‌شدت مورد سرزنش جامعه آلمانی قرار گرفت و ضربه سنگینی به اعتبار و شانس او در آستانه انتخابات زد.

آنا بائربوک، نامزد سبزها هم که امیدوار بود برای نخستین بار در تاریخ آلمان، سبزها را به قدرت برساند، قبل از انتخابات مغلوب گاف‌ها و رفتارهای نادرست خود شد. اعتبار او بعد از آنکه فاش شد بخش‌هایی از آخرین کتابش، سرقت ادبی بوده و در رزومه خود بزرگ‌نمایی کرده، به‌شدت افول کرد. علاوه بر اینها، هم بائربوک و هم لاشت در مناظرات تلویزیونی عملکرد ضعیف‌تری از شولتز داشتند.

آدم آهنی

در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد که شولتز به‌صورت طبیعی، تنها گزینه درست جانشینی مرکل باشد. او از مدت‌‌ها پیش به‌عنوان یک دیپلمات بدون کاریزما در آلمان شناخته می‌شود و این ویژگی، این بار به‌شدت به او کمک کرده است. در آلمان، نام او را با اتومات (خودکار) ترکیب کرده‌اند و به او لقب «شولتزومات» داده‌اند چون برخی می‌گویند که او به سؤال‌ها مثل یک ربات پاسخ می‌دهد.

کارزار تبلیغاتی حزب سوسیال دمکرات هم از این بخش از شخصیت شولتز استفاده و اینطور القا کرده که او بیشتر به فکر کار کردن و فعالیت است تا نشان دادن شخصیت خود.

مجله هفتگی اشپیگل هم درباره او نوشته است: «او سیاستمداری است که خیلی خوب فکر می‌کند، اما به سختی ارتباط برقرار می‌کند.»

این ویژگی در ابتدا چندان باب طبع حزب نبود و او به سختی توانست نظر حزب را برای انتخاب به‌عنوان نامزد نهایی جلب کند. او در سال 2019وارد انتخابات درون حزبی شد، اما در آن زمان حزب و حامیان آن، 2 رقیب او که بیشتر میل به چپ داشتند را ترجیح می‌دادند. از نظر حزب و هوادارانش، شولتز بیش از اندازه میانه‌رو است.

با وجود این، آخرین کسی که با ویژگی‌هایی مثل شولتز در آلمان به قدرت رسیده، یکی از معروف‌ترین رهبران دنیا در حدود 2 دهه گذشته بوده است: آنگلا مرکل. همچون شولتز، مرکل هم چندان کاریزماتیک نبود و در حزبش هم قبل از اینکه صدراعظم شود، یک خارجی شمرده می‌شد. خیلی‌ها در آلمان، مرکل و شولتز را با هم مقایسه می‌کنند و کاربران در شبکه‌های اجتماعی، زبان طنز خود را برای ربط دادن شولتز به مرکل پیدا کرده‌اند. خیلی‌ها برای اسم بردن از شولتر، یک حرف تعریف مذکر جلوی نام مرکل می‌گذارند و او را "Der Merkel" می‌خوانند و یا به او به سبک لقب قدیمی مرکل که «مامان» است، «بابا» می‌گویند.

نامزد 63ساله چپ‌ها، همزمان با دست و پا زدن رقبایش در گاف‌ها و ناکارآمدی‌شان، خود را به‌عنوان یک جانشین برحق برای مرکل جا انداخت. برای آلمانی‌هایی که 16سال دوران باثبات مرکل را تجربه کرده‌اند، بهترین گزینه سیاستمداری است که همان دوران را برایشان تکرار کند.

شولتز همچنین از موقعیت خود به‌عنوان وزیر دارایی و جانشین مرکل به‌شدت استفاده کرد و نه ‌تنها وعده داده هر کاری می کند تا بعد از همه‌گیری کرونا، اقتصاد آلمان را سر حال بیاورد، که از هزینه هنگفت برای بازسازی شهرهایی که در سیل غرب آلمان ویران شده‌اند هراسی ندارد. بزرگ‌ترین چالش شولتز، نه رقبای او از احزاب دیگر که هم‌حزبی‌های خودش هستند.

او به‌صورت تاریخی از سوی چپ‌ها متهم است که زیادی میانه‌رو است و درصورتی که به‌عنوان جانشین مرکل انتخاب شود، باید راهی پیدا کند تا چپ‌های مومن حزب‌اش را با خود همراه کند. شولتزومات از اینکه ائتلاف با حزب چپ افراطی دی لینکه (چپ)‌را رد نکرده با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است؛ دی لینکه در حزب کمونیست در دوران آلمان شرقی ریشه دارد. در همین حال، او به‌دلیل اینکه گفته به جای همکاری با دی‌ لینکه، سبزها را ترجیح می‌دهد، با هجمه سنگین چپ‌گراها مواجه شده است.

شولتز شاید به راحتی جانشین مرکل شود، اما به سختی می‌تواند عملکردی مانند او داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج