جاباما
۱۱۸۴۳۹۵
۱۶ نظر
۵۰۲۹
۱۶ نظر
۵۰۲۹
پ

طرح جالب دانشمند ناسا برای مسکونی‌سازی مریخ

دانشمند ارشد ناسا برنامه جالب خود برای مسکونی سازی مریخ را تشریح کرد. با اجرای این برنامه سیاره سرخ نیز همانند زمین قابل سکونت خواهد شد.

گجت نیوز: دانشمند ارشد ناسا برنامه جالب خود برای مسکونی سازی مریخ را تشریح کرد. با اجرای این برنامه سیاره سرخ نیز همانند زمین قابل سکونت خواهد شد.

جیم گرین (Jim Green)، متخصص حوزه میدان‌های مغناطیسی، الکتریکی و پلاسمای کم انرژی در منظومه شمسی در سال ۱۹۸۰ میلادی به ناسا پیوست و پس از ۴۰ سال فعالیت در تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۲ به صورت رسمی بازنشسته شد، اما این دانشمند ارشد ناسا پیش از بازنشستگی برای مسکونی سازی مریخ برنامه ویژه‌ای را در نظر گرفت که طبق آن سیاره سرخ نیز همانند زمین قابل سکونت خواهد شد.

طرحی جالب برای مسکونی سازی مریخ
طرح جالب دانشمند ناسا برای مسکونی‌سازی مریخ

دانشمند ارشد ناسا که البته اکنون بازنشسته شده طرحی را ارائه داد که طبق آن با پوشاندن سیاره سرخ با یک سپر مغناطیسی بزرگ می‌توان آن را در برابر ذرات پرانرژی خورشیدی محافظت کرد. وی افزود این سپر محافظتی از جو مریخ در برابر خورشید محافظت کرده که در چنین شرایطی مریخ می‌تواند برای انسان‌ها آب‌وهوایی مناسب را به وجود آورد. این دانشمند از سال ۲۰۱۷ روی این پروژه کار کرده و روی قابل اجرا بودن آن تاکید دارد.

طرح جالب دانشمند ناسا برای مسکونی‌سازی مریخ

گرین در ادامه گفته‌های خود بیان کرد با سپر مغناطیسی بزرگ از ورود تشعشات خورشیدی به مریخ جلوگیری خواهیم کرد و می‌توان فشار را افزایش داد. در چنین شرایطی شاهد آغاز مسکونی سازی مریخ خواهیم بود. مسکونی سازی مریخ یا زمینی‌سازی این سیاره به فرایندی گفته می‌شود که در آن جو، دما و بوم‌شناسی یک سیاره یا قمر همانند سیاره زمین برای حیات آماده خواهد شد. در واقع به کمک دما و فشار بالاتر امکان رشد گیاهان در خاک فراهم می‌شود.

این دانشمند به تازگی در کارگاه آموزشی چشم‌انداز علوم سیاره‌ای ناسا ۲۰۵۰ که در مقر ناسا در واشنگتن دی سی برگزار شد از این طرح مدل‌ها و شبیه‌سازی‌هایی را ارائه داد و در خصوص ایجاد مجدد میدان مغناطیسی در مریخ و آسان‌تر شدن اکتشافات در مریخ ایده‌های خود را تشریح کرد. گرین تاکید کرد طی این برنامه مریخ درون یک دم مغناطیسی قرار خواهد کرد و می‌تواند ۹۰ درصد جو این سیاره که به دلیل هجوم ذرات خورشیدی نابود شده را بازسازی کند.

طرح جالب دانشمند ناسا برای مسکونی‌سازی مریخ

طبق گفته این دانشمند با توقف هجوم ذرات خورشیدی مضر می‌توان دمای این سیاره را به سطح مورد نیاز افزایش داد تا گاز دی اکسید کربن بالای کلاهک یخی قطعی تصعید شده و به جو برگردد. این فرایند باعث آزادسازی آب اعماق سطح خواهد شد و می‌توان تا یک هفتم اقیانوس‌های باستانی را احیا کرد. همچنین با این برنامه شرایط شدید جوی نیز کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس طرح این دانشمند، یک میدان دو قطبی در مدار بین خورشید و مریخ معروف به لاگرانژ ۱ به وجود خواهد آمد؛ این میدان مغناطیسی مصنوعی مریخ درون یک دم مغناطیسی قرار گرفته و باعث محافظت مریخ در برابر بادهای خورشیدی شدید خواهد شد. در واقع با حذف شدن ذرات خورشیدی شاهد احیا جو مریخ خواهیم بود. شبیه‌سازی‌هایی که گرین ارائه داده نیز حاکی از آن است سیاره سرخ طی چند سال به یک میدان قابل مقایسه با زمین مجهز خواهد شد. طی این فرایند با گرم شدن استوا، کلاهک قطبی نیز ذوب می‌شود.

طرح جالب دانشمند ناسا برای مسکونی‌سازی مریخ

گفتنی است در حالی که گرین یک ایده جالب برای مسکونی سازی مریخ را ارائه داده است، اما ایلان ماسک برای ایجاد حیات در مریخ برنامه دیگری را در نظر گرفته است. بنیانگذار شکرت اسپیس ایکس مدتی قبل طرحی را برای انفجار هسته‌ای در مریخ برای آزاد سازی دی اکسید کربن، گرم شدن جو و تبدیل این سیاره به زمین را ارائه کرده است. در واقع ذخایر دی اکسید کربن زیر سطح مریخ به شکل یخ زده وجود دارند و ایلان ماسک با انفجار هسته‌ای به دنبال ذوب کردن آنها است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زمین به اندازه کافی جا داره برای همه ....

    • بدون نام

      بدید به رستم قاسمپور براتون میسازه

    • بدون نام

      بجای این واکسن کرونابه آفریقاوکشورهای فقیربرسانید!

    • بدون نام

      ناسا امریکا

    • بدون نام

      اینجا هم اتوبوس گور کارتن خوابی

    • بدون نام

      شهرداری زاکانی هم ایده قبرستون گردی داده جای تور سوئیس

    • بدون نام

      الان اقلیت پر سروصدا طرح صیانت مریخ میدن بعد خودشون زودتر میرن مریخ

    • بدون نام

      باز دانشمندان پیشرو غربی

    • بی نام

      حالا برید مریخ و هم نابود کنید

    • بدون نام

      ایده دوم بهتره چون میدان مغناطیسی ممکن ی وقت از کار بیوفته

    • رضا

      زمین رو نابود کردیم حالا بریم اونجا...اگر هنرمندی همینجارو اباد کن

    • بی نام

      دانشمندان ما هم میگن مرغ نهایت 75000 میشه

    • بدون نام

      زمین متری چند در مریخ ؟ بنگاه داران ایران از فردا خواب و خوراک ندارن که چطوری سر مردم کلاه بزارن زمینو برای انسانها جهنم کردن

    • م ..ا

      اگر یک سیاره یخی را به سوی برخورد با مریخ منحرف کنند .باعث بوجود آمدن آب در مریخ و تولید گرما در اثر انفجار در سطح میشود.این هر دو منظور را تامین میکند.

    • محمدحسین حسن زاده

      مریخ متری چند؟

    • بدون نام

      ما نمی دانیم چراحرفهائی که ما برروی کره زمین میزنیم ناسا بروی کره مریخ می زند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج