۱۲۰۱۴۰۰
۵۳۶۹
۵۳۶۹
پ

توافق ۱۵ بندی روی میز مذاکرات روسیه و اوکراین

یک نشریه آمریکایی به نقل از افراد مطلع از مذاکرات روسیه و اوکراین نوشت پیشرفت زیادی در گفت‌وگوها حاصل شده و یک توافق پانزده بندی نیز پیشنهاد شده است.

خبرگزاری فارس: نشریه آمریکایی «فایننشال تایمز» روز پنجشنبه به نقل از افراد مطلع نوشت، پیشرفت چشمگیری در انعقاد یک طرح صلح از جمله آتش‌بس میان روسیه و اوکراین به وقوع پیوسته است.

فایننشال تایمز به نقل از دو فرد مطلع نوشت، مذاکره‌کنندگان اوکراینی و روسیه برای اولین بار، روز دوشنبه توافقی پیشنهادی را به بحث گذاشتند. این پیش‌نویس پانزده بندی، مواردی نظیر عقب‌نشینی اوکراین از جاه‌طلبی پیوستن به ناتو و متعهد شدن این کشور به عدم میزبانی از نیروها یا تسلیحات خارجی در ازای دریافت محافظت از سوی متحدانی مانند انگلیس، آمریکا و ترکیه را در بر می‌گیرد.

 توافق ۱۵ بندی روی میز مذاکرات روسیه و اوکراین

به نوشته این نشریه، با این حال مسائلی از جمله ماهیت ضمانت‌های امنیت غرب برای اوکراین و از سوی دیگر، تعیین وضعیت نواحی تصرف شده از سوی روسیه ممکن است به موانعی بر سر این توافق تبدیل شوند.

یک مقام اوکراینی مطلع از وضعیت مذاکرات مدعی شد، ممکن است روسیه با ادعای تمایل به توافق، به‌دنبال خریدن زمان باشد و «باید به آن‌ها فشار بیاوریم، تا جایی که چاره‌دیگری به غیر از پذیرفتن توافق صلح برای آن‌ها نماند».

فایننشال تایمز همچنین به نقل از یک مقام روس مطلع از وضعیت مذاکرات نوشت، موفقیت در این توافق می‌تواند برای هردو طرف راهی را فراهم کند که اعلام پیروزی کنند.

«میخاییلو پودولیاک» یکی از مشاوران ارشد «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به این نشریه آمریکایی گفت، هرگونه توافقی باید شامل «خروج نیروهای روسیه از قلمرو روسیه» از جمله مناطقی باشد که از پنجم اسفند امسال تصرف شده‌اند.

این مقام اوکراینی گفت: «ما مدلی اوکراینی برای ضمانت‌های امنیتی پیشنهاد می‌کنیم که مشارکت چند ضمانت‌کننده به‌سود اوکراین در درگیری‌ها را شامل می‌شود».

او با این حال گفت، با وجود هرگونه توافقی، اوکراین «قطعاً باید ارتش خود را حفظ کند». پودولیاک همچنین درباره شرط روسیه برای عدم میزبانی اوکراین از نیروها و تسلیحات خارجی مدعی شد، چنین چیزی همین حالا نیز در قوانین اوکراین لحاظ شده است.

یک مقام روس نیز درباره شروط این توافق گفت، یکی از دلایل اصلی «عملیات ویژه» روسیه در اوکراین، حمایت از نواحی روس زبان اوکراین بوده و اوکراین باید درباره حقوق روس زبان‌های این کشور تضمین دهد.

فایننشال تایمز به نقل از پودولیاک نوشت، اوکراین در صورتی که با شرط روسیه برای به‌رسمیت شناختن جدایی کریمه و دونباس مواجه شود، آن را رد خواهد کرد.

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) در نشست خبری با «دیمترو کولبا» همتای اوکراینی با اشاره به سفرش به کی‌یف و مسکو گفت: «امید ما برای رسیدن به آتش‌بس افزایش یافته است».

این مقام ترکیه‌ای درباره احتمال دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی او گفت: «اگر مبنایی برای توافق بر مسائل موجود شکل گیرد و موجب نزدیکی دو کشور شود، احتمال دیدار روسای جمهور وجود خواهد داشت».

به نوشته کانال تلگرامی شبکه «راشا تودی»، یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین امروز (پنجشنبه) گفته است، توافق بر سر معاهده صلح با روسیه ممکن است بین چند روز تا یک و نیم هفته طول بکشد.

«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی» گفت مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌ها با روسیه ادامه دارد اما مسیر مذاکرات دشوار است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز امروز گفت: «امضای سند [توافق]، مذاکره صریح درباره همه موارد و اجرای آن‌ها می‌توانند اتفاقاتی که در اوکراین در حال وقوع هستند بسیار سریع متوقف کند».

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود: «نمایندگان ما تلاش‌های زیادی داشته و  نسبت به همتایان اوکراینی آمادگی بیشتری در برقراری گفت‌وگو در شرایط اضطراری نشان داده‌اند. شروط ما مثل روز روشن هستند، این شرط‌ها برای مذاکره‌کنندگان اوکراینی تشریح و به‌ آن‌ها منتقل شده‌اند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج