۱۲۰۱۶۷۴
۵۳۸۴
۵۳۸۴
پ

راهکاری موثر برای درمان بیماری کبدی صعب‌العلاج

پژوهشگران بین الملل با هدایت دانشمندان نروژی موفق به شناسایی باکتری هایی در مجاری صفراوی شده اند که توجه به روابط آن ها با سیستم ایمنی بدن، می تواند راهکاری موثر را برای درمان یک بیماری کبدی صعب العلاج ارائه دهد.

جماران: پژوهشگران بین الملل با هدایت دانشمندان نروژی موفق به شناسایی باکتری هایی در مجاری صفراوی شده اند که توجه به روابط آن ها با سیستم ایمنی بدن، می تواند راهکاری موثر را برای درمان یک بیماری کبدی صعب العلاج ارائه دهد.

کلانژیت اسکلروزان اولیه یا به اختصار، PSC  یک بیماری است که در آن التهاب باعث ایجاد زخم در مجرای صفراوی می شود و این خود منجر به نارسایی کبدی، عفونت و رشد تومور می گردد. همچنین حدود ۸۰ درصد از بیماران PSC بیماری التهابی روده نیز دارند.

به نقل از سیناپرس؛ جنبه های اصلی پاتوفیزیولوژی PSC هنوز ناشناخته است و در حال حاضر، هیچ درمان دارویی برای آن وجود نداشته و پیوند کبد تنها روش درمانی آن است.  اکنون، محققان بین المللی ثابت کرده‌اند که سلول‌های ایمنی تی مرتبط با مخاط یا اصطلاحا MAIT ها که در طیف وسیعی از بیماری‌ها وجود دارند، به طور بالقوه نقش مهمی در پاتوفیزیولوژی PSC دارند و می‌توانند پیامدهایی برای درمان آن داشته باشند.

میکروبیوم صفراوی به عنوان یک عامل اولیه یا یک تعدیل کننده مهم در بیماری PSC نقش دارد. به گفته محققان بیمارستان دانشگاه اسلو واقع در کشور نروژ، سلول‌های MAIT در کبد بسیار شایع هستند و مستقیماً با متابولیت‌های میکروبی تعامل دارند.  آن ها برای بررسی وجود آنتی ژن های بالقوه سلول های MAIT در صفرای بیماران مبتلا به PSC، نمونه صفرای ۲۸ بیمار را در زمان پیوند کبد بررسی کردند.

آن ها دریافتند که سلول های MAIT توسط آنتی ژن ها در هشت نمونه از ۲۸ نمونه فعال شدند که نشان دهنده نقش آن ها در تنظیم پاسخ ایمنی در برابر پاتوژن های مشتق از صفرا بوده است.

به گفته محققان، برخی از باکتری‌های یافت شده در نمونه‌های صفرا ممکن است با آنتی‌بیوتیک‌هایی که به طور انتخابی بر برخی از گونه‌های شناخته شده برای تولید آنتی‌ژن MAIT تأثیر می‌گذارند، تغییر داده شوند. این داده‌ها یک پیوند مکانیکی بین سیستم ایمنی و میکروبیوم مجاری صفراوی را نشان می دهند و بر این اساس، درک ایمونولوژی صفراوی، می تواند کلید توسعه درمان های جدید برای بیماری صعب العلاج PSC باشد.

این یافته ها را نشریه بین المللی American Journal of Pathology از انتشارات الزویر به چاپ رسانده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج