جاباما
۱۲۱۴۵۶۲
۱۲۸۴
۱۲۸۴
پ

بایدن شکست مذاکرات برجام را اعلام می‌کند؟

به گفته‌ی منابع، یکی از پیشنهاداتی که مورا به تهران منتقل کرد این بود که پس از نهایی شدن احیای توافق هسته‌ای، درباره موضوع سپاه پاسداران مذاکره شود.

انتخاب: لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی در خبرنامه‌ی خود تحت عنوان «دیپلماتیک» نوشت: مقامات فعلی و سابق اروپایی به شکل فزاینده‌ای ناامید هستند و نگرانی دارند که ایالات متحده ممکن است اجازه دهد احیای برجام به دلیل آنچه که آن‌ها احتیاط سیاسی کاخ سفید در مورد یک موضوع عمدتا نمادین می‌دانند، شکست بخورد.

بایدن شکست مذاکرات برجام را اعلام می‌کند؟

در ادامه ی این مطلب آمده است: یک دیپلمات اروپایی درگیر در مذاکرات، به من گفت: «هر روز که بدون دستیابی به توافق می‌گذرد، خطر از دست دادن همه چیز به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.»

این دیپلمات اروپایی امروز با اشاره به آمریکا و ایران افزود: «تا جایی که من می‌بینم، هر دو طرف به سمت‌های مختلف دیگری می‌روند و فاصله بین طرفین کم نمی‌شود».

خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و کارل بیلد، نخست وزیر سابق سوئد اخیرا در مقاله‌ای مشترک هشدار دادند «بایدن باید به طور جدی هزینه‌های انفعال خود در برابر ایران را در نظر بگیرد و راهی به جلو بیابد - در غیر این صورت ممکن است در منازعه‌ی دیگری قرار بگیریم که هیچ کس خواستار آن نبوده است».

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خبری ۱۷ مه با خبرنگاران با اشاره برجام گفت: پیش نویس توافق از سرگیری پایبندی به برجام بیش از دو ماه است که آماده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ادامه داد: با این حال، توافق به خاطر موضوعی بین آمریکا و ایران که به برجام مرتبط نیست، متوقف شده است.

وی ادامه داد: ما از طرف‌ها می‌خواهیم رویکردی مسئولانه داشته باشند و تصمیمات لازم برای نهایی کردن این توافق را فوری اتخاذ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اضافه کرد: «این یک اشتباه جدی و خطرناک خواهد بود که باور کنیم توافق می‌تواند به طور نامحدود روی میز بماند.»

اگرچه متن پیش‌نویس توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای تکمیل شده است، اما مذاکرات برای احیای این توافق از ماه مارس به دلیل بحث حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از لیست تروریسم آمریکا به بن‌بست رسیده است. طبق گزارش‌ها، دولت ایالات متحده گفته است که این کار را تنها در صورتی انجام می‌دهد که ایران با اقدام متقابل غیرهسته‌ای موافقت کند، از جمله اینکه هر دو طرف توافق کنند که مقامات سابق یکدیگر را هدف قرار ندهند.

انریکه مورا، معاون دبیرکل اتحادیه اروپا هفته گذشته به ایران سفر کرد تا در مورد پیشنهادات برای خروج از بن بست گفتگو کند.

به گفته‌ی منابع، یکی از پیشنهاداتی که مورا به تهران منتقل کرد این بود که پس از نهایی شدن احیای توافق هسته‌ای، درباره موضوع سپاه پاسداران مذاکره شود.

یک کارشناس که در مذاکرات با طرف‌های مختلف مشورت می‌کند، جمعه (۲۰ مه) گفت که سیگنال‌های غیرتایید شده‌ی مثبتی از ایران پس از سفر اتحادیه اروپا می‌شنود.

اما وقتی از یک دیپلمات اروپایی در مورد سیگنال‌های محتاطانه مثبت از سوی تهران پرسیده شد، گفت که متاسفانه این یک ساده‌سازی بیش از حد اتفاقات است و اتفاقات او نسبت به تحولات پیش رو بدبین است.

کارشناس دیگری که درباره رایزنی‌های مورا در ایران در جریان قرار گرفته بود، نتیجه‌ی گفتگو‌ها را «حرکت بدون پیشرفت» توصیف کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که ایران حدود ۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد جمع‌آوری کرده است.

داونپورت گفت: «من فکر می‌کنم بعید است که ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای حرکت کند». اما آمریکا و اسرائیل ممکن است تمایلی به زندگی با این خطر نداشته باشند.

انتظار می‌رود آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش سه ماهه بعدی خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران در اوایل هفته آینده و پیش از نشست بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ۶ ژوئن برگزار می‌شود، منتشر کند.

راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، قرار است در کمیته روابط خارجی سنا درباره مذاکرات برجام تا امروز چهارشنبه، ۲۵ می، شهادت دهد.

داونپورت، کارشناس کنترل تسلیحات، گفت سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران به طور قابل راستی آزمایی این است که ایالات متحده و ایران قبل از اینکه خیلی دیر شود به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج