جاباما
۱۲۱۴۸۲۲
۱۱۷۵
۱۱۷۵
پ

روز پیتزای بیت کوین مبارک؛

داستان دو پیتزای ۹هزار میلیارد تومانی!

روز ۱۸ مه ۲۰۱۰ (۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹)، لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) یکی از کاربران انجمن بیت کوین‌تاک (BitcoinTalk)، انجمن اینترنتی جامعه بیت کوین، با ایجاد یک موضوع (تاپیک) اعلام کرد حاضر است برای خرید دو پیتزای خانگی ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین پرداخت کند.

ارز دیجیتال: دوازده سال پیش در چنین روزی، فردی برای خرید دو پیتزا ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین پرداخت کرد. ارزش این بیت کوین‌ها با قیمت امروز حدود ۳۰۰ میلیون دلار، معادل تقریباً ۹٬۰۰۰ میلیارد تومان است. همه‌ساله طرفداران بیت کوین این روز را به‌عنوان «روز پیتزای بیت کوین» (Bitcoin Pizza Day) جشن می‌گیرند.

روز ۱۸ مه ۲۰۱۰ (۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹)، لازلو هانیچ (Laszlo Hanyecz) یکی از کاربران انجمن بیت کوین‌تاک (BitcoinTalk)، انجمن اینترنتی جامعه بیت کوین، با ایجاد یک موضوع (تاپیک) اعلام کرد حاضر است برای خرید دو پیتزای خانگی ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین پرداخت کند.

او در پست خود نوشت:

برای دو تا پیتزا ۱۰,۰۰۰ بیت کوین پرداخت می‌کنم. میشه گفت شاید دو تا پیتزای بزرگ که بتونم برای فردام هم نگه دارم. پیتزای پس‌مونده رو که بتونم ازش آروم‌آروم بخورم دوست دارم. می‌تونید خودتون برام پیتزا درست کنید و بیارید یا برام سفارش بدید تا بیارن دم خونه‌م، اما هدفم اینه که پولشو با بیت کوین پرداخت کنم. نمی‌خوام خودم درست کنم یا سفارش بدم. یه جورایی مثل هتل که درخواست میز صبحونه می‌کنی و اونا برات میارن و تو حالشو می‌‌بری! دوس دارم روی پیتزام پیاز، فلفل، سس، قارچ، گوجه فرنگی، پپرونی و از اینجور چیزا باشه. یه چیز استاندارد و معمولی؛ نه اینکه چاشنیای عجیب و غریب بهش اضافه شده باشه. پیتزاهای پنیری معمولی هم دوست دارم که درست کردنش خیلی سخت و هزینه‌بر نیست. اگر علاقه‌مند هستید، بهم خبر بدید تا معامله رو انجام بدیم. با تشکر لازلو

پرداخت ۱۰,۰۰۰ بیت کوین برای دو پیتزای بزرگ؛ رقمی که امروز با آن می‌شود ده‌ها شعبه پیتزافروشی بزرگ و مجلل راه‌اندازی کرد. با این حال، آن زمان لازلو متهم شد به اینکه می‌خواهد با کلک، پیتزای مجانی به‌ دست بیاورد، چرا که آن زمان ارزش ۱۰,۰۰۰ واحد بیت کوین فقط ۴۰ دلار بود. همان روز یکی از کاربران در پاسخ به لازلو نوشت:

۱۰،۰۰۰ تا… واقعاً کمه… این بیت کوین‌ها رو می‌تونید در سایت www.bitcoinmarket.com [اولین صرافی بیت کوین] با قیمت ۴۱ دلار بفروشید… در گرفتن پیتزای مفتی موفق باشی.

زمانی که لازلو آن پست را منتشر کرد، هر واحد بیت کوین حدود ۰.۰۰۴ دلار (حدود ۷۰ تومان) قیمت داشت. اکنون با توجه به داده‌های وب‌سایت ارزدیجیتال با فرض قیمت ۳۰,۰۰۰ دلاری برای بیت کوین، داشتن ده‌هزار بیت کوین، یعنی یک ثروت ۳۰۰ میلیون دلاری؛ رویایی که زمانی فقط ۴۰ دلار هزینه‌اش بود.

چند روزی طول کشید تا لازلو بتواند کسی را پیدا کند که حاضر باشد در ازای چیزی که ریشه و آینده خیلی مشخصی ندارد، دو پیتزا بدهد. در نهایت در روز ۲۲ مه ۲۰۱۰ (۱ خرداد ۱۳۸۹)، لازلو توانست با پرداخت ده‌هزار واحد بیت کوین به فردی با نام مستعار جرسوس (jercos) که با هم در یک محله زندگی می‌کردند، دو پیتزای بزرگ بخرد. بعداً مشخص شد که اسم واقعی جرسوس، جرمی استردیونت (Jeremy Sturdivant) بوده است.

داستان دو پیتزای ۹هزار میلیارد تومانی!

تصویر دو پیتزایی که با ۱۰,۰۰۰ بیت کوین خریداری شدند.

فقط چند ماه بعد در نوامبر ۲۰۱۰ (آبان ۱۳۸۹)، ارزش این بیت کوین‌ها به ۲,۶۰۰ دلار رسید. در سال ۲۰۱۱، ده‌هزار بیت کوین حدود ۱۸,۰۰۰ دلار ارزش پیدا کرد و هر از چند گاهی کاربران بیت کوین‌تاک، قیمت این بیت کوین‌ها را به‌روز می‌کردند؛ اما حتی خوش‌بین‌ترین طرفداران بیت کوین هم فکر نمی‌کردند که ۴۱ دلار بیت کوین روزی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

لازلو پس از آن چند بار دیگر هم برای خرید پیتزا و وسایل دیگر، بیت کوین پرداخت کرد و به ادعای خودش حدود ۱۰۰,۰۰۰ بیت کوین در این راه اهدا کرده است که امروز ارزشی بیش از ۳ میلیارد دلار دارند. اما این پایان کار نبود. فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶)، لازلو بار دیگر و این بار برای کمک به گسترش شبکه لایتنینگ بیت کوین، دو پیتزا با لایتنینگ خریداری کرد.

داستان دو پیتزای ۹هزار میلیارد تومانی!

خرید دو پیتزا با شبکه لایتنینگ توسط لازلو – فوریه ۲۰۱۸.

جرمی استردیونت، کسی که با دادن دو پیتزا توانسته بود یک ثروت نهان را به دست بیاورد هم این روزها احتمالاً حسرت صبرنکردنش را می‌خورد. او در مصاحبه‌ای با کوین تلگراف گفته است که خیلی وقت پیش با رسیدن ارزش این بیت کوین‌ها به چندصد دلار، آن ۱۰,۰۰۰ بیت کوین را فروخته است.

سال گذشته در چنین روزی، ارزش تومانی ۱۰,۰۰۰ بیت کوین حدود ۹,۰۰۰ میلیارد تومان بود و امسال هم بااینکه بازار نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است، این مقدار بیت کوین همین قدر ارزش دارد. فکر می‌کنید سال آینده ارزش ۱۰,۰۰۰ بیت کوین چقدر باشد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج