۱۲۱۶۲۳۵
۱۶۹۱
۱۶۹۱
پ

روستایی که اجساد را در کف خانه دفن می‌کردند

​سرپرست برنامه لایه‌نگاری تپه اهرنجان آذربایجان غربی از کشف ۴ گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه‌های روستایی خبر داد.

ایرنا: سرپرست برنامه لایه‌نگاری تپه اهرنجان آذربایجان غربی از کشف ۴ گور مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه‌های روستایی خبر داد.

به نقل از وزارت میراث فرهنگی، افراسیاب گراوند گفت: تپه اهرنجان در راستای مطالعات پیش از تاریخ شمال غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، با هدف لایه‌نگاری برای مطالعه و شناخت لایه‌ها و دوره‌های فرهنگی ادوار استقراری محوطه و همچنین ارائه گاه‌نگاری نسبی و مطلق آن، گمانه‌زنی شد.

روستایی که اجساد را در کف خانه دفن می‌کردند

این باستان‌شناس، تپه اهرنجان را از شاخص‌ترین محوطه های دوره نوسنگی و مس و سنگ در شمال غرب ایران خواند و تصریح‌کرد: از کاوش باستان‌شناختی این محوطه، ۴ گور در عمق‌های متفاوت مربوط به دوره مس و سنگ شناسایی شده است.

سرپرست برنامه گمانه‌زنی اهرنجان افزود: اجساد در داخل روستا و در زیر کف خانه‌ها به‌صورت چمباتمه یا جنینی بر روی یک پهلو، چپ یا راست در جهات مختلف و معمولاً در جهت شمالی-جنوبی یا شرقی-غربی دفن شده‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلماس اظهار کرد: این اجساد به صورت منفرد و در یک مورد به صورت دسته جمعی (سه تدفین) در گورهای بیضی و مستطیل شکل به خاک سپرده شده‌اند.

گراوند با اشاره به اینکه اجساد کشف شده معمولا بدون اشیاء هستند، خاطرنشان‌کرد: تنها در یک مورد در کنار یکی از تدفین‌ها یک پیاله سفالی و یک تیغه ابسیدینی کشف شد.

سرپرست برنامه گمانه‌زنی اهرنجان افزود: یکی از تدفین‌ها را با لایه‌ای از گل اخری پوشانده‌اند و آثار گل اخری در کف چاله گور و همچنین روی استخوان‌ها دیده می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: تپه اهرنجان از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های حوضه شمال غرب دریاچه ارومیه است که در شمال غرب شهر سلماس و در کوی فرهنگیان واقع شده و این اثر در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج