جاباما
۱۲۱۸۸۵۹
۹۰۴
۹۰۴
پ

بازتاب اقدام ایران در قبال آژانس در رسانه‌ها

رسانه های غربی روز چهارشنبه اقدام سازمان انرژی اتمی ایران در قطع فعالیت تعدادی از دوربین های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران را بازتاب دادند.

ایرنا نوشت: رسانه های غربی روز چهارشنبه اقدام سازمان انرژی اتمی ایران در قطع فعالیت تعدادی از دوربین های فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران را بازتاب دادند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص به نقل از خبر تلویزیون ایران نوشت: ایران دو دوربین نظارتی آژانس را از یکی از تاسیسات هسته ای اش حذف کرد.

رویترز ادعا کرد که این اقدام احتمالا تنش ها با آژانس را افزایش می دهد.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از تلویزیون دولتی ایران آورد: تاکنون آژانس نه تنها از همکاری گسترده ایران قدردانی نکرده، بلکه آنها را یک وظیفه قملداد کرده است. از امروز، مقام های مربوطه دستور داده اند دوربین های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا (OLEM) مسدود شود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به تلویزیون دولتی این کشور گفت که ایران نمی تواند همکاری داشته باشد، در حالی که آژانس رفتار غیرمنطقی نشان می دهد. وی ابراز امیدواری کرد که آژانس به خود آید و به همکاری با ایران پاسخ دهد.

رویترز ادامه داد: آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به شورای حکام آژانس از تهران به دلیل پاسخگو نبودن کامل به پرسش هاس آژانس در مورد رد اورانیوم در سایت های اعلام نشده، انتقاد می کند.

متن این قطعنامه که رویترز به آن دست یافته و تغییرات اندکی نسبت به پیش نویس توزیع شده در هفته گذشته داشته است، در نشست این هفته شورای حکام آژانس مورد بحث قرار می گیرد و به رای گذاشته می شود.

برخی دیپلمات ها گفتند که قطعنامه احتمالا به آسانی تصویب می شود، حتی با وجود هشدارهای ایران مبنی بر اقدام تلافی جویانه و تبعاتی که می تواند مذاکرات نجات توافق هسته ای را بیشتر تضعیف کند.

به گزارش رویترز، روسیه که متحد ایران است و یکی از قدرت های جهانی است، با این قطعنامه مخالف است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا نیز این گزارش را عینا بازتاب داد و نوشت: ایران دو دوربین نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی را از یکی از تاسیسات هسته ای اش حذف کرده است.

همچنین این خبر در تارنمای شبکه الجزیره بازتاب داشت. این تارنما در گزارشی نوشت: ایران دوربین های نصب شده آژانس در تاسیسات هسته ای را پس از آنکه قدرت های غربی یک قطعنامه در محکومیت تهران را ارائه دادند، خاموش کرده است.

سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس را قطع کرده است.

این سازمان با صدور بیانیه ای تاکید کرد که تمامی سیستم های نظارتی برچیده شده، به طور داوطلبانه نصب شده و فراتر از چارچوب توافق پادمان ها با آژانس بود.

در این بیانه عنوان شده که بیش از ۸۰ درصد از دوربین های موجود آژانس، دوربین های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

این بیانیه حاکی است: متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است.

سازمان انرژی اتمی ایران همچنین یادآور شد که آژانس در جریان این اقدام که ظاهرا روز چهارشنبه اجرا شده، قرار گرفته است.

این اقدام در پاسخ به قطعنامه ارائه شده آمریکا و متحدان اروپایی اش به شورای حکام آژانس اتخاذ شده است.

کشورهای مزبور در قطعنامه خود نسبت به پیشرفت های هسته ای ایران و همکاری غیرکافی چنانچه در دو گزارش محرمانه آژانس قید شده است، به شدت ابراز نگرانی کردند.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج