۱۲۲۳۰۵۴
۸ نظر
۲۴۵۴
۸ نظر
۲۴۵۴
پ

مادران زایمان می‌کنند، پدران وام می‌گیرند!

بر اساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، وام تولد فرزند اول ۲۰ میلیون تومان است

برترین‌ها به نقل از رسانه فارسی‌زبان: در ادامه تلاش‌ها برای افزایش جمعیت کشور، شرایط و سقف‌ جدید تسهیلات فرزندآوری اعلام شد؛ اما بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، وام فرزندآوری به پدرها تعلق می‌گیرد و مادران از آن سهمی ندارند. از طرفی مبلغ وام هم که به ازای تولد هر فرزند ۲۰ میلیون تومان است، نه‌تنها گره‌ای از مشکلات اقتصادی خانواده‌ها باز نمی‌کند که حتی برای تامین هزینه‌های یک بارداری و زایمان امن هم کافی نیست.

مادران زایمان می‌کنند، پدران وام می‌گیرند!

بر اساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، وام تولد فرزند اول ۲۰ میلیون تومان است، برای تولد فرزند دوم ۴۰ میلیون و برای تولد فرزند سوم ۶۰ میلیون وام پرداخت می‌شود. مبلغ تسهیلات برای فرزند چهارم یک خانواده ۸۰ میلیون و برای فرزند پنجم نیز ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. منتها پرداخت همین مبالغ ناچیز هم شرایطی دارد؛ نخست اینکه فرزندان باید از اول فروردین ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده باشند؛ یعنی سالی که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و شورای نگهبان نیز آن را به‌سرعت ابلاغ کرد. به‌ عبارت‌ دیگر، فقط به خانواده‌هایی وام فرزندآوری داده می‌شود که به فراخوان برای زادآوری پاسخ مثبت داده باشند.

در بخش ارائه مدارک هم ارائه اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی پدر و فرزند کفایت می‌کند. در اطلاعیه بانک مرکزی نیز به‌صراحت آمده است: «پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار برای هر فرزند، امکان‌پذیر است.»

این به معنای آن است که اگر زنی پس از تولد فرزند یا قبل از آن از همسرش جدا شود، دولت باز هم تسهیلات فرزندآوری را به پدر پرداخت می‌کند. چنین رویکردی نمایانگر  نگاه متفاوت به زنان است! پیش‌تر روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی گفته بود: «هشت میلیون و ۵۰۰ هزار خانم مستعد باروری در کشور وجود دارند که با فرهنگ‌سازی، مطالبه‌گری و قانون‌گذاری می‌توانیم آن‌ها را برای افزایش جمعیت تشویق کنیم.»

پولی که برای هیچ‌چیز کافی نیست

سومین نکته قابل‌توجه تسهیلات فرزندآوری مبلغ ناچیز آن است. دولت برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفت که این بودجه در بخش‌های مختلف در حال توزیع است و بخشی از آن همین تسهیلات فرزندآوری است. یک حساب سرانگشتی از هزینه‌های مراجعه به پزشک متخصص، زایمان، تامین نیازهای اولیه و ضروری نوزاد و دیگر هزینه‌های جاری زندگی نشان می‌دهد مبلغی که دولت به خانواده‌ها بذل و بخشش می‌کند، حتی برای پرداخت هزینه‌های دوره ۹ ماهه بارداری زن هم کافی نیست.

زنان باردار باید ماهی یک‌بار به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. سونوگرافی شدن نیز با هر بار مراجعه الزامی است. نرخ ویزیت پزشک متخصص زنان دست‌کم ۱۰۰ هزار تومان است و هر بار سونوگرافی نیز در بهترین حالت ۱۲۰ هزار تومان تمام می‌شود. تا اینجای کار یک زن در طول دوران بارداری باید حداقل دو میلیون تومان برای مراقبت‌های پزشکی بپردازد. تازه این در شرایطی است که بارداری روندی کاملا طبیعی داشته باشد؛ وگرنه هزینه خدمات درمانی و پزشکی افزایش می‌یابد.

مطابق ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، غربالگری جنین قبل از تولد دیگر اجباری نیست؛ بنابراین اگر خانواده‌ای بخواهد برای اطمینان از سلامتی جنین، غربالگری قبل از تولد انجام دهد، باید تعرفه‌ آزاد آن را پرداخت کند که آن هم مبلغی بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است؛ البته برخی مراکز درمانی ممکن‌ است هزینه‌های بیشتری هم دریافت کنند.

زنان باردار به تغذیه مناسب نیاز دارند و باید با رژیم غذایی مناسب، ویتامین‌ها و موادمعدنی موردنیاز بدن آنان تامین شود. با توجه به افزایش فزاینده نرخ موادغذایی، با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که متوسط هزینه خورد و خوراک مناسب یک زن باردار در طول ۹ ماه بیش از ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد.

به این موارد باید هزینه‌های زایمان را نیز اضافه کرد. تعرفه سزارین ضروری از بیمارستانی به بیمارستان دیگر و بسته به خدماتی که ارائه می‌دهند، فرق می‌کند؛ اما مروری بر نرخ‌های فعلی نشان می‌دهد مبلغی که بیمارستان‌ها برای سزارین دریافت می‌کنند، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. البته برخی پزشکان متخصص هزینه‌‌ای جداگانه‌ هم مطالبه می‌کنند.

بعد از تولد فرزند، نیز دردسر تامین مایحتاج اولیه نوزاد مثل لباس، پوشک و شیر خشک شروع می‌شود. مروری بر قیمت‌های روز نشان می‌دهد که میانگین بهای یک بسته پوشک ۲۸ عددی بین ۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است. متخصصان توصیه می‌کنند که پوشک بچه روزانه دست‌کم هشت تا ۱۰ بار تعویض شود؛ بنابراین هر نوزاد ماهانه به ۱۰ بسته پوشک نیاز دارد که میانگین قیمت آن حدود یک میلیون تومان می‌شود؛ یعنی یک‌پنجم حقوق کارگری که حداقل‌ دستمزد را می گیرد.

حالا اگر نرخ شیر خشک هم به آن اضافه شود، این مبلغ افزایش پیدا می‌کند؛ نوزادان زیر شش ماه هر سه تا چهار روز یک‌ بار یک قوطی شیر خشک مصرف می‌کنند. نرخ شیر خشک هم در فروشگاه‌های اینترنتی بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان متغیر است اما اگر میانگین این نرخ را در نظر بگیریم، هزینه ماهیانه آن دست‌کم ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

در کنار همه این موارد باید آسیب‌های بارداری‌های زودهنگام و پی‌درپی را نیز در نظر گرفت. نگاهی به وضعیت اقتصادی امروز نشان می‌دهد که مشوق‌های فرزندآوری فقط برای آن دسته از خانواده‌ها قابل‌اعتنا است که با فقر فزاینده دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به‌ناچار کیفیت زندگی خود را کاهش داده‌اند و در واقع، خانواده‌های متوسط تحت‌تاثیر این مشوق‌ها قرار نمی‌گیرند.

فعالان حقوق کودک بارها هشدار داده‌اند که مشوق‌های فرزندآوری، جمعیت کودکان فقیر و گرسنه در ایران را افزایش می‌دهد.

جدول مبالغ وام فرزندآوری

مادران زایمان می‌کنند، پدران وام می‌گیرند!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      میخوای خود مادران وام بگیرن قسط شون رو هم خودشون بدن

    • ناشناس

      تهسیلات بایدبلاعوض باشد!

    • ناشناس

      حاجی پدران که وام می‌گیرند نمیرن که زن دوم بگیرن خرج همین خانواده میشه

    • مردم

      موندم که فردا به بچه چی میگن لابد میگن عزیزم خیلی ببخش که بدبختت کردیم بخدا همش برا وام بود بی فکرهای........

    • ناشناس

      چقدر مگه میشه خرج بیمارستان فقط

    • ناشناس

      اسم بچه رابگذارید:
      پسر= قسطی
      دختر= وامیه

    • علی اکبر

      خرج بیمارستان در حدود ۱۲ ملیون میشه. هزینه لباس کودک هم که فوق العاده زیاده . پوشک بچه سایز ۰ هم نود هزار تومن شده البته به غیر از مواد شوینده مخصوص بچه ..شمایی که بچه نداری و نظر میدی بیخود حرف نزن

    • درویش

      وقت حرف زدید به کی وام دادید اگر قانون هم تصویب شده بانک ها نمی دن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج