۱۲۲۶۱۰۳
۲۳۵
۲۳۵
پ

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

فهرست نسبتا بلندی از چهره‌های کلیدی حزب حاکم محافظه‌کار در انگلیس از پنجشنبه گذشته که بوریس جانسون از رهبری این حزب کناره‌گیری کرد، برای تصاحب قدرت در کشور خیز برداشته‌اند

ایرنا: نام حدود یازده عضو ارشد حزب محافه‌کار شامل وزرای کنونی، پیشین و همچنین چهره‌های کلیدی حزب محافظه‌کار برای شرکت در انتخابات درون حزبی تا زمان انتشار این گزارش مطرح است. آن‌هایی که رسما حضور خود در انتخابات را اعلام، برنامه‌های خود را برای توسعه و آبادانی کشور تشریح و وعده‌هایی را مطرح کرده‌اند. اما هنوز فهرست نهایی اعلام و رقابت‌ نامزدها به صورت رسمی آغاز نشده است.

برگزاری انتخابات بر عهده فراکسیون حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ است. طبق رویه افرادی که تمایل دارند در انتخابات درون حزبی نامزد شوند به حمایت ۸ نفر از هم حزبی‌های خود نیاز دارند. اگر تعداد نامزدها بیشتر از دو نفر باشد، انتخابات در چندین مرحله انجام، تا سرانجام دو نامزد باقی‌مانده به رای اعضای عمومی حزب گذاشته خواهند شد.

در همین حال موسسات نظرسنجی، آماهایی را از گرایش رای دهندگان نسبت به نامزدها ارائه داده‌اند. تا صبح امروز نام بن والاس وزیر دفاع انگلیس به عنوان نامزد پیشرو در انتخابات مطرح بود. او با فاصله زیادی از سایر رقبا شانس بالایی برای تصاحب قدرت در انگلیس داشت.

اما دقایقی پیش در حساب توئیتری خود اعلام کرد که برنامه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارد. والاس نوشت: پس از بررسی دقیق و بحث با همکاران و خانواده، تصمیم گرفتم که در رقابت برای رهبری حزب محافظه کار شرکت نکنم. من از همه همکارانم که قول حمایت دادند بسیار سپاسگزارم

وی ادامه داد: انتخاب آسانی نبوده است، اما تمرکز من روی شغل فعلی و حفظ امنیت کشور بزرگ است. برای همه نامزدها آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم به سرعت به موضوعاتی که همگی برای رسیدگی به آنها انتخاب شده‌ایم تمرکز کنیم.

در اینجا مروری بر گزینه‌های اصلی جانشین بوریس جانسون ارائه شده است.

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

ریشی سوناک

وزیر دارایی سابق انگلیس که با استعفا از کابینه بوریس جانسون، زمینه فشار برای برکناری او از قدرت را فراهم کرد. قای سوناک که یک روز پس از استعفای جانسون تمایل خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرد، قول داده اعتماد رای دهندگان را پس از یک دوره نخست‌وزیری پرآشوب بازسازی کند.

او در یک ویدیوی پر زرق و برق که در آن تاریخچه خانوادگی خود را بیان می‌کند، گفت: «کشور ما با چالش‌های بزرگی که در واقع جدی‌ترین چالش‌های یک نسل بشمار می‌رود روبروست. تصمیم‌هایی را که ما امروز می گیریم، بستر تصمیمات نسل آینده را فراهم می‌کند.

تا چند ماه پیش، بسیاری از نمایندگان محافظه‌کار، آقای سوناک را در رقابت برای جانشینی جانسون پیشتاز می‌دانستند. نظرسنجی صورت گرفته در ماه ژانویه نشان داد که تقریباً نیمی از اعضای محافظه‌کار فکر می‌کردند که او رهبر بهتری خواهد بود و می‌تواند کرسی‌های بیشتری را در انتخابات بعدی از آقای جانسون به دست آورد.

اما هنگامی که فاش شد او در مراسم غیرقانونی دفتر نخست وزیر (رسوایی پارتی‌گیت) حضور داشت و سپس مالیات‌ها در کشور را افزایش داد محبوبیت او کاهش یافت.

سوناک پس از استعفای ساجد جاوید از وزارت دارایی، در سال ۲۰۲۰ به این سمت منصوب شد. او طرفدار برگزیت است و از یک خانواده مرفه هندی است.

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

تام توگندهات

رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی، بلندگوی منافقین و جریان‌های برانداز علیه ایران، تمایل خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده است.

توگندهات، یک سرباز کهنه‌کار انگلیسی، از رگه‌هایی ضد ایرانی و طرفدار گروهک تروریستی منافقین برخوردار است. او دو سال پیش گزارشی را با رهیافتی کاملا خصمانه و بر مبنای تحلیل و توصیه های صهیونیست‌ها و منافقین برای آخرین تاثیرگذاری‌ها در روابط با ایران هماهنگی کرد. 

این قانون‌گذار انگلیسی همچنین منتقد راهبرد دولت در بحران افغانستان و یک چهره محتمل برای هدایت جریان دست راستی موسوم به «یک ملت» است.

توگندهات با انتشار مقاله ای در روزنامه دیلی تلگراف، نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرد و نوشت: «من قبلاً در ارتش خدمت کرده ام و اکنون در پارلمان هستم. امیدوارم که به عنوان نخست وزیر به خدمت برای مردم ادامه دهم.»

توگندهات از چهره‌های مخالف برگزیت هم بشمار می‌رود اما، هم در دوره ترزا می و هم در زمان بوریس جانسون به مسائل برگزیت رای داد. او با محدودیت های سخت‌گیرانه در دوران کرونا مخالف بود.

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

کمی بیدنوش

معاون پیشین نخست وزیر در امور زنان و برابر، چهره‌ای کمتر شناخته شده در فضای افکار عمومی انگلیس است. او روز جمعه به نشریه تامیز گفت که اندازه دولت را کاهش خواهد داد تا روی مسائل ضروری متمرکز شود.

وی گفت که از سیاست کاهش مالیات ها "برای تقویت رشد و بهره وری، همراه با انضباط شدید در هزینه ها" حمایت می کند.

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

سوئلا بریورمن

هنگامی که خانم بریورمن، در بحبوحه موج استعفاها از مقام دادستان کل کشور کناره‌گیری کرد، این انتظار می‌رفت که برای تصاحب قدرت خیز برداشته است. او در توییتی نوشت: «من مدیون این کشور هستم و افتخار می کنم که به عنوان نخست وزیر خدمت کنم.»

بریورمن همچنین با انتشار یادداشتی برای روزنامه دیلی اکسپرس نوشت که قصد دارد تا برای کنترل تورم، مالیات‌ها را کاهش دهد.

گزینه‌های احتمالی که هنوز نامزدی خود را رسما اعلام نکرده‌اند

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

لیز تراس

وزیر امور خارجه انگلیس که مدت‌هاست به عنوان جانشین بالقوه جانسون معرفی می‌شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در میان اعضای حزب محافظه‌کار محبوبیت دارد.

او از سال ۲۰۱۰ نماینده مجلس بوده و بلافاصله پس از ورود به پارلمان شروع به بالا رفتن از نردبان وزارتخانه‌ها کرد. تراس طولانی‌ترین عضو کابینه است که در دوران صدارت دیوید کامرون، ترزا می و بوریس جانسون سمت‌هایی را داشته است.

نشریه تایمز کریسمس پارسال در یادداشتی لیز تراس را بانوی آهنین جدید حزب محافظه‌کار معرفی کرد. بانوی آهنین لقبی است که مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس یدک می‌کشید.

اگر تراس برای شرکت در انتخابات شرکت کند بدیهی است که این لقب (بانوی آهنین) می‌تواند به محبوبیت او کمک کند.

گزینه‌های احتمالی جانسون چه کسانی هستند؟

ساجد جاوید

وزیر سابق بهداشت انگلیس و کسی که استعفای هم زمان او و سوناک زلزله به جان کابینه انداخت و جانسون را وادار به کناره‌گیری از قدرت کرد. او تاکنون برای شرکت در انتخابات رسما اظهار نظر نکرده اما منابع نزدیک به او می‌گویند که به طور جدی قصد شرکت دارد.

او تقریباً در همه سمت‌های ارشد کابینه بوده است؛ اخیراً وزیر بهداشت بود، اما به عنوان وزیر دارایی، کشور، مسکن، بازرگانی و وزیر خدمت کرده است.

او پسر یک راننده اتوبوس مهاجر پاکستانی است که گفته می‌شود بالای یک مغازه در بریستول زندگی می کرد. او پیش از اینکه وارد سیاست شود در حوزه سرمایه‌گذاری بانک فعالیت می‌کرد.

این سیاستمدار انگلیسی در سال ۲۰۲۰ از مقام وزارت دارایی استعفا داد اما پارسال به دعوت جانسون و در میانه همه‌گیری کرونا، جانشین وزیر بهداشت شد.

جاوید در انتخابات درونی حزب محافظه کار در سال ۲۰۱۹ شرکت کرد اما نتوانست حمایت کافی برای دور دوم نهایی را کسب کند. مخالفت او با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یکی از عواملی است که مانع از رسیدن او به مقام نخست وزیری محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، پریتی پتل وزیر کشور، ناظم زهاوی وزیر جدید دارایی، پنی موردانت وزیر اسبق دفاع و گرنت شپس وزیر حمل و نقل از دیگر عناصری هستند که نام‌ها برای تصاحب رهبری حزب محافظه‌کار مطرح است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج