adexo3
۱۲۲۷۲۱۵
۷۶ نظر
۱۰۵۹۵
۷۶ نظر
۱۰۵۹۵
پ

ماجرای دردناک‌ترین قتل تاریخ شمالِ غرب ایران

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به موضوع پدیده توفان‌های نمکی و زندگی سخت ۱۴ میلیون نفر در پی خشک شدن دریاچه ارومیه پرداخته است.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به موضوع پدیده توفان‌های نمکی و زندگی سخت ۱۴ میلیون نفر در پی خشک شدن دریاچه ارومیه پرداخته است.

در همین رابطه لینک زیر را بخوانید:

 دریاچه ارومیه، رسما خشک شد!

طی روزهای گذشته رئیس مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای نسبت به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، نگرانی خود را ابراز داشته و می‌گوید: «طی هفته‌های آینده، جزایر دریاچه ارومیه به سواحل خواهند چسبید. و این به ‌معنای مرگ دریاچه است.»

حجت جباری در توضیح ادعای خود مبنی بر خشکی دریاچه می‌افزاید: «میزان تبخیر سالانه حدوداً 70 سانتی متر است، و با این روند، اگر سطح تراز دریاچه ارومیه تا پایان مهرماه، 50 سانتی متر کاهش داشته باشد، سطح تراز دریاچه به رقم 1270 خواهد رسید که با این وضعیت، آینده خوبی برای دریاچه ارومیه متصور نیستم».

ماجرای دردناک‌ترین قتل تاریخ شمالِ غرب ایران

همزمان با اظهارات رئیس مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه و انتقادات وی به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، استاندار آذربایجان غربی هم اعلام کرده که ستاد دریاچه ارومیه به‌کار خود پایان داده و مأموریتی برای خود مبنی بر بازگرداندن دریاچه متصور نیست. در شرایطی که بیش از 8سال از آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گذرد، هنوز شاهد وقوع اتفاق مهمی برای بهبود وضعیت این دریاچه نیستیم؛ به نحوی که مدیران این ستاد بعد از صرف هزاران میلیارد تومان بودجه، هنوز دراندرخم کوچه احداث تونل کانی سیب و اجرای سایر پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه مانده‌اند و تشدید شرایط خشکسالی، روز به روز دریاچه ارومیه را بیش از قبل در معرض تبدیل شدن به شوره زار و کانون انتشار ریزگردهای نمکی قرار داده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه از ابتدای تشکیلش، یک نهاد دولتی بوده است و عذر این ستاد درخصوص کارشکنی برخی سازمان‌های دولتی در تهران و همچنین استان ذی‌نفع یعنی آذربایجان غربی پذیرفتنی است. متأسفانه ستاد احیای دریاچه ارومیه پس از گذشت 7 سال و خرج 15 هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های احیای آن، وضعیت دریاچه را به نقطه اول بازگردانده است که عن قریب است این دریاچه به‌طور کامل از روی نقشه جغرافیایی ایران محو شود. هر روز حجم و وسعت دریاچه ارومیه کمتر می‌شود.

ماجرای دردناک‌ترین قتل تاریخ شمالِ غرب ایران

شرایط جوی، عامل افزایش آب دریاچه

این روزها بر همگان واضح و مبرهن است که دریاچه ارومیه اگر هم در مقاطع زمانی محدودی در آن آب جاری بوده، مدیون نزولات جوی و آب سیلاب بوده که جان گرفته و نه برنامه‌های ستاد احیا. مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه حال که تنور انتقادات از این نهاد دولتی داغ‌تر می‌شود و حساسیت‌ها حتی کار را به مجلس کشانده است برای فرار از تحقیق و تفحص نمایندگان، بار دیگر وعده می‌دهند که اتمام فعالیت ستاد، دروغ و کذب است و فعالیت‌ها و تلاش‌ها وجود دارد، اما عمق مشکل درک نشده و ترتیب اثر داده نمی‌شود.

۱۴ میلیون نفر در معرض ریزگردهای نمکی

سوال این است که اگر تلاش‌های ستاد بی فایده است و حتی نامه معاون رئیس‌جمهور در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان بی‌پاسخ می‌ماند، چه لزومی به ادامه فعالیت ستاد و همچنان اختصاص منابع مالی به برنامه‌های بی‌حاصل آن وجود دارد؟! چرا مسئولان این نهاد دولتی با اینکه می‌دانند که هر چه در چنته داشتند رو کردند و کار ستاد احیای دریاچه ارومیه با این کارنامه تمام شده است، همچنان استعفا نمی‌کنند و در مقابل عمل تحقیق و تفحص مجلس دست پیش را می‌گیرند که عقب نیفتند و بار دیگر حرف از کمبود اعتبارات مالی و ناهماهنگی در بدنه و رأس دولت به میان می‌آورند؟!

اصلاً چرا باید یک ستاد تخصصی بحران آب که برای احیای دریاچه ارومیه تشکیل شده معطل تغییر دولت و جابه‌جایی مدیران و مسئولان رده پایینی باشد و فعالیت آن در شرایطی که دست کم 14 میلیون نفر در کشور در معرض توفان‌های نمکی آن هستند راکد بماند؟ مدیر دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید که «با رئیس جمهور و همچنین معاون اول رئیس جمهوری جلساتی را در رابطه با وضعیت دریاچه ارومیه و چند دریاچه و تالاب دیگر برگزار کرده ‌ایم و نتایج خوبی به‌همراه داشت.»

۵۷۰۰ میلیارد یا ۱۵ هزار میلیارد؟

در پایان لازم به یادآوری است که مسعود تجریشی گفته «تاکنون در مورد پرداخت بودجه و همچنین گزارشاتی که به مسئولان بالادستی ارائه دادیم هیچ سؤالی را بی‌پاسخ نگذاشته‌‌ایم. بسیاری از طرح‌های ما در حال اتمام است و تنها به بودجه‌‌هایی برای پایان دادن احتیاج داریم.» در پاسخ به این اظهارات می‌توان گفت دریاچه ارومیه در دو سه سال ابتدای تشکیل ستاد، با پرداخت حقابه تا حدودی احیا شد و تراز دریاچه بهبود یافته بود. اما به ناگاه در دولت گذشته و در دوران عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست، عملکرد ستاد از ریل اصلی خارج شد و به نظر می‌رسد مافیای آب فضا را مناسب و مهیا دید که به اسم حقابه دریاچه، آب برای فعالیت‌های عمرانی مانند صنعت و کشاورزی و ساخت و ساز مسکن مصرف گردد. حجم آب دریاچه ارومیه در یک سال 37درصد کاهش یافته است و تراز دریاچه ارومیه نزدیک به چهار متر از شرایط اکولوژیک پایین‌تر است. احیای دریاچه ارومیه از بدو تشکیل ستاد نیازمند حضور اکولوژیست‌ها و متخصصین توسعه پایدار بدون وابستگی دولتی بوده است.

جنوب دریاچه کاملاً خشک است و ریزگردهای تابستان حاصل بزرگ‌ترین کانون گرد و غبار سرزمینی در شمال غرب ایران است. دریاچه ارومیه اکنون خشک است و تا پاییز می‌رود که از نقشه حذف شود و در چنین شرایطی سخن از احیای دریاچه ارومیه صرفاً پول هدر دادن است. باید با حضور کارشناسان و متخصصین مستقل و غیردولتی و به دور از نگاه مافیای آب، سازمان حفاظت محیط ‌زیست به‌طور قانونی پیگیر تأمین حقابه سالانه دریاچه باشد. تبخیر دریاچه به‌شدت در حال انجام است و تا پایان مهر دیگر دریاچه‌ای در کار نخواهد بود.

حال که مجلس با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد دریاچه ارومیه موافقت کرده است اشاره شده به چگونگی هزینه‌ کرد اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه از اول تا به حال و همچنین دریافتی‌های مدیران آن مجموعه. رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس که گرداننده این تحقیق و تفحص است در عین حال خواستار نتیجه صرف 5700 میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه شده است. اما بد نیست سمیه رفیعی در نظر داشته باشد که 15 هزار میلیارد تومان خرج شد، اما دریاچه ارومیه آب رفت، و نه 5700 میلیارد تومان!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      این همه باران آمد ارومیه چطوری دریاچه خشک شده این یک جای کار میلنگه نکنه آب دریاچه هم میفروشند

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اخه ... آب شور و چه جوری میفروشن اون بتلا دستش انقدر سد ساختید و آب سدها رو برای کلشت هندوانه و سیب و ...به زمینها هدایت کردید که آب دریاچه کم شد و چون نمکش زیاد شد به این روز افتاد فقط برو مصاحبه حضرتی رو بخون که ۱۰۰۰ میلیارد بودجه احیای دریاچه بود الانم از زمین و زمان طلبکارید اون ۱۰۰۰ میلیارد استان ما رو از فقر و محرومیت نجات میداد ولی دادن به شما

    • ناشناس

      دزدها زدن به جیب مثل همیشه

    • ناشناس

      با دستان توانمند عزیزان خشکید

    • ناشناس

      هرچیز یه عمری دارد .مگر در زمان نخستین زمین همین مدل بوده .اگر خشک نمی شد خشکش میکردند .بهتره نه پول مملکت حرام نکنید همدیگر هم متهم نکنید.بسی دریاچه ها خشک شدند وبسی دریاچه پدیدار شدند باطبعت نمیتوان جنگید باید کنار آمد.

    • rezamaldini

      پول بیت المال کجا رفت.اگر این ۱۵هزار میلیارد هم خرج نمیکردن دریاچه ارومیه همینجوری بود پس چه فرقی کرد.

    • لاکپشت آبی

      مبارک باشه

    • جمشیدی

      خیلی راحت می‌شود از طریق بندر آستارا توسط لوله های بزرگ بتنی دهانه 1/5متری وپمپاژ کردن از شهرهای نمين بطرف تبریز وبعدش دریاچه ارومیه ارسال نمود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        خزر و همتباران قجریت تقسیم کردن بین ایران و روسیه با فروپاشی شوروی هم چند تا کشور تازه به دوران رسیده قفقازی هم سردرآوردن که اونا هم باید رضایت بدن الکی نیست ضمنا خزر دریاچه است نه دریا ، دریاچه ارومیه رو که خشک کردید حالا میخواید دریاچه خزرو هم خشک کنید ؟

    • اس

      همگی کوچ میکنیم تهران ویزد و....

    • عبداله

      الان سالیان ساله که ما خوزستانیها با پدیده خشک کردن هور دست وپنجه نرم میکنیم ودادرسی هم نیست....

    • ناشناس

      آقا جان اصلا مسئله احیا دریاچه ارومیه نبوده . عشق است هاپولی شدن پانزده هزار میلیارد تومانو .

    • ناشناس

      خدا خودش کمک کنه

    • محمد طاها

      خب کی پول مفت بیت المال بخوره اگر اینا استعفا کنند

    • ناشناس

      زمین دریاچه ارومیه را بدن به بساز بفروش های تهرانی یه ساله چندتا شهرک بزرگ تحویل بگیرن. دریاچه میخوان چکار اخه

    • ناشناس

      به جهنم ،ما عادت کردیم به نداشتن همه چیز در ایران اینم روش،قبلنا خیلی متاثر میشدم ولی الان دیگه برام مهم نیست، وقتی دلی خوش نیست اینم روی بقیه دردامون

    • بلوچ

      وقتی که همه کارمندان اداره اب ومنابع طبیعی ودیگرارگانهارشوه خورهستندازاین بهترنمی شه!

    • علی

      خدا را شکر ‌ اب رو به عراق نفروشید که اینطور نشه

    • ناشناس

      ای ول مدیریت .....

    • ناشناس

      کوه ها ناپدید شدن دریاچه ها خشک شدن از تورم و گرانی کمر مردم شکست ای مرگ بر آمریکا

    • ناشناس

      اگر رو سری سرش کنید درست میشه اینها برای بی حجابیه

    • کاربر

      زاینده رود اصفهان هم خشک کردن اینا کجا رو که دیگه خشک نکردن

    • دوست

      علت خشک شدن دریاچه کشف شد
      زیر دریاچه کارخانه زدند

    • ناشناس

      یا خدا همه چیو از بین بردن

    • هادی

      مهم پول نیس مهم عقل هست که استفاده نشده
      من خودم میتونستم با همین 5 هزار هم دریاچه رو احیا کنم ولی چه کنیم که مافیا اجازه کار به کشاورزان رو نمیده که با نظراتشون دریاچه رو احیا کنن

    • ناشناس

      اینم کشتن

    • ناشناس

      بیعرضگی وبیفکری وبیغیرتی خودراگردن دیگران نیاندازید؟؟؟!!

    • ناشناس

      شرکت‌های دولتی و داخلی فقط به فکر زد وبند هستند !! همین الانم دیر نشده دریاچه ارومیه رو بدین دست شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تا دریاچه ارومیه رو احیا کنند .. همانطور که دبی و عربستان و قطر کویر را به بهشت تبدیل کرده اند .

    • من

      متاسفانه تلاش در جهت احیای دریاچه ارومیه کار غیر علمی است . از نظر صاحب نظران عمر بیولوژیک دریاچه ارومیه تمام شده و تلاش برای زنده کردن آن مانند دادن تنفس مصنوعی به جسدی است که یکسال است مرده.
      سوال اینجاست که چرا هیچ سخنی از صدها دریاچه آب شیرین که خشک شده اند در هیچ رسانه ای وجود ندارد .
      حرف و حدیث های پیرامون دریاچه ارومیه برای انحراف افکار عمومی است و چیزی جز تعصب کور نیست

      پاسخ ها

      • ali

        وقتی به جای گرد و خاک طوفان نمکی استشمام کردی اونموقع این اراجیفت یادت باشه
        بعدش هم فکر کن به یه گروه ایرانی چند هزار میلیارد بدی چیکار میکنن
        اولین فکرشون هر چ شد ما که پول داریم میریم یه جای دیگه
        مشکلی نیست که حل نشود مشکل همینا هستن که اسمشون رو گذاشتن مدیر و بدرد هیچی نمیخورن

    • بودیانف

      استقلال آزادی ...

    • ناشناس

      حجاب رعایت کنین بارون بیاد
      خخخخ

    • ناشناس

      تقصیر بی حجابیه🙄

    • ناشناس

      حجاب 🙂

    • ناشناس

      بزای هیچ مسئولی مهم نیست در کشور ما فقط طرز تفکر خودشان مهم است

    • سیستان ریگ زار

      خدایا کشورم را از دروغ و خشکسالی نجات بده

    • مرادبیک

      این یکی ازطرحهایی است که تواین مملکت بوجه هزارمیلیاری حق مردم بیچاره راخوردندابم روش مشابه این طرح های ملیاردی زیاداست این یکی توچشم بودهمه باخبرشدند

    • ناشناس

      تالاب هامون خیلی وقته که خشک شده اینم روش

    • ناشناس

      امیدوارم عاملین این فاجعه هم در این دنیا و هم در آخرت، به بالاترین حد ممکن کیفر ببینند. فقط دریاچه ارومیه نیست. یک ایران رو ویران کردید! الان هم اون میلیاردها پول رو خرج خودتون کردید و دارید به ریش مردم می‌خندید! نفرین ابدی بر شما!

    • ناشناس

      دولت روحانی که میگفت کار تونل انتقال آب تمام شده و به زودی آب به دریاچه اورمیه خواهد رسید آن هم دروغ بود

    • آقام عباس

      احیا چیه ..این هم کانالی هست مثل بقیه برای چپاول بیت المال

    • امان از آدمهای بی وجدان

      خب اگر تو کفش اونا ریگی وجود نداره شفاف سازی کنند که این ۱۵ هزار میلیارد خرج چه چیزهایی شده ، ولی با این حال واسه من مشخصه که این پول نه اینکه صرف احیای دریاچه ارومیه شده باشه بلکه این پولها رو ما بین خودشون تقسیم و خرج کردند ، کما اینکه تا بوده همین بوده و مدیران رده بالا همیشه در حال دزدی و اختلاس منابع مالی تمام مردم ایران بوده و هستند

    • ناشناس

      پرفسور کردوالی گفت احیا نکنید از نمکش برای چاه های نفت استفاده کنید

    • خودم

      مسئولین کلاهشون رو بذارن بالاتر.

    • ناشناس

      بودجه رو میگیرن میخورن آب دریاچه هم روش

    • م ع

      دلخوش نباشید،همه چی در حال از بین رفتنه

    • ناشناس

      خدا ازتون نگذره که ایران را ویران کردید

    • کیوان

      تو این مملکت باید ستاد بحران مدیریت تشکیل داد نه مدیریت بحران فقط یه عده تو هر کاری دارند جیب پر می‌کنند بدون هیچ خروجی

    • بی نام

      باغات بعلت برداشت منابع زیر زمینی خشک میشوند چون چاه آب نمی دهد مرتب عمیق کرده اند و دبگر بعضی از چاهها آب ندارند باغات انگور ارومیه بزودی خشک خواهد شد برداشت از منابع زیر زمینی زیاد است و هرچه به دریاچه تزریق شود برداشت بعلت برداشت زیاد منابع زیر زمینی بی فایده می کند فقط سطح دریاچه را مالچ پاشی شود تا پنومونی شیمیایی مردم نشوند

    • ناشناس

      دستاورد مسولان مبارک

    • ناشناس

      فقط دریاچه ارومیه نیست . دریاچه بختگان ، پریشان و مهارلو در فارس هم خشک شدند و حتی یک میلیارد هم برای آنها هزینه نشده و یا هامون و کارون و شادگان و ...‌

    • ع،ر

      کلآ‌کشورایران‌زیرسایه‌مدعیان‌‌پرحرف‌‌بی‌عمل
      تبدیل‌به‌قبرستان‌شده‌وحاصل‌بیش‌ازچندین‌
      دهه‌بی‌توجهی‌به‌زیرساختها‌و‌اولویت‌دادن‌‌و
      هزینه‌کردن‌پول‌کشوردرانجا‌باین‌روز‌افتادیم

    • محمد

      لطفا حتی‌المقدور خبرهای صبح رو با موضوعات قتل و کشتار آغاز نکنید. همینطوری در کشوری هستیم که پر از خبرهای تلخ هست. شما به تلخی ها دامن نزنید و صبح رو با خبرهایی که توی زندگی مردم تاثیر داره شروع کنید تا حوادث ناگوار اجتماعی. توضیحاتم ارتباطی به موضوع دریاچه ارومیه نداره. سوتفاهم نشه

    • مگه میشه؟

      آقایان دست به دعا هستند که سریعا دریاچه خشک شود و صورت مسأله پاک شود.
      اعتبارات هم که کشک، میرود به کمیسیون تحقیق، کنار اون یکی تحقیقها

    • ناشناس

      حکومت ترکیهبفکر ۵۰۰ سال آینده است وجلو آبهارا گرفته مسئولین ایران بفکر اینن که صندلیهارا از دست ندهند ویک روژ بیشتر حکومت کنند فقط بفکر فردا هستند

    • مردم

      بی کفایتی .. همش به فکر دزدی هستن

    • شهید عدالت

      روخانه کارون و تمام روخانه های دیگر هم خشک کردن اونم بخاطر نفت و گاز اونم بخاطر منافع شخصی بعضی گروه ها که مردم و طبیعت دارن قربانی میشن،لعنت خدا بر شما ...لعنت که ایران رو نابود کردین

    • سیروس

      پولها نوش جون شده . کدوم احیا

    • ناشناس

      متاسفانه مسولین کشور دغدغه فلسطین لبنان.عراق و یمن .سوریه دارند اصلا فرصت فکر کردن ب ایران و ایرانی را ندارند

    • الف.خ

      ۵۷۰۰ویا۱۵۰۰۰هزارمیلیادویاهرچقدرمتاسفانه انجام نشده حال که متخصص های مانتوانستن این پروژه رابپایان برسانندبرای حفظ جان مردم ارومیه وجلوگیری ازریزگردها ازمتخصصین حرفی این حوضه ازخارج بیاورین

    • ناشناس

      از اعماق خلیج فارس تا روسیه و ترکیه لوله گذاری کردند برای انتقال گاز و نفت .
      چرا نتوانستند که از دریای خزر تا ارومیه اب انتقال بدهند

    • اکبر محمدی

      لعنت بر مسئولین بی کفایت،کدام مشکل مردم حل شده که این بشه دومی،فقط به فکر پر کردن جیب خودشون هستن.

    • ناشناس

      اب رودخانه هایی که به این دریاچه می ریخت را بردن برا کشاورزی و باغداری نتیجتا دریاچه هم خشک شده خیلی ساده است

    • ناشناس

      تمام

    • رضا ترابی

      با صدها سد در مسیر رودخانه های حوزه آبریز دریاچه و هزاران چاه مجاز و غیر مجاز پایینتر از تراز آبی دریاچه ، اگه تا حالا کاملا خشک نشده جای تعجب داره .

    • اردشیر

      خیلی به خودت فشار نیار دانشمند

    • نوید

      آخه شماها کجا رو آباد کردید که حالا بخواین درياچه هارو آباد کنید

    • ناشناس

      آقا نیم من : در عصر تکنولوژی دریاچه که هیچ میتوان دریا را جابجا کرد حال امثال تو با اینگونه تفکر که مرد تمام شد کشور را نابود کردید:

    • نهی

      چرا آب دریا را در دریاچه جاری نمیکنید ؟؟؟

    • جابر

      دریاچه هامون آب شیرین داشت هیچ کاری واسش نکردن .اینکه آب شور

    • ناشناس

      مطمعن باش هم بودجه رو خوردن هم از مافیا آب پول گرفتن و خوردن چون که اصلا براشون نه مردم مهم هست نه مملکت این ها مملکتشون جیبشون هست بچه هاشون هم ایران نیستن که بخوان نگران کشور باشن

    • ناشناس

      خشم خداوند.

    • ناشناس

      سدسازی های ترکیه و بی عرضه گی مسولان ایرانی در تامین امنیت و احقاق حق ایران از سر شاخه های آبی این وضعیت و نیز ریز کرد هارا بوجود آورده

    • علی ضامن

      بدزد بدزد ه حتی پول احیای دریاچه رو هم هاپلی کردن و جان ۱۲ میلیون ادم به خطر انداختن

    • ⭐️⭐️

      ایول منم قبلا دلم میسوخت ولی یکی دو ساله بیخیال شدم این سرزمین از دست رفت دیگه درست شدنی نیست مگه چند سال عمر داریم که غصه هم بخوریم هر چی بادا باد،

    • حامد

      حیف این کشور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج