۱۲۳۲۴۳۵
۸۱ نظر
۶۶۴۶
۸۱ نظر
۶۶۴۶
پ

آیا بنزین دوباره گران می‌شود؟

دو سال پس از تبدیل شدن ایران از واردکننده به صادرکننده بنزین، حالا وزارت نفت می‌گوید: «مصرف بنزین آنقدر بالا رفته که دیگر نمی‌توان آن را صادر کرد.»

روزنامه اعتماد: دو سال پس از تبدیل شدن ایران از واردکننده به صادرکننده بنزین، حالا وزارت نفت می‌گوید: «مصرف بنزین آنقدر بالا رفته که دیگر نمی‌توان آن را صادر کرد.» این وزارتخانه عنوان کرده که «از آنجا که مصرف بنزین در کشور افزایش داشته، در شرایط کنونی تنها دغدغه موجود تامین سوخت مورد نیاز کشور است و تمرکزی بر صادرات بنزین ندارد.» 

آیا بنزین دوباره گران می‌شود؟

بر اساس اطلاعیه وزارت نفت، در سال جدید (1401) فقط یک محموله بنزین در رینگ صادراتی بورس انرژی قرار گرفته و به قیمت 70 سنت در هر لیتر (معادل 15 تا 17 هزار تومان) صادر و پس از آن نیز صادرات بنزین تاکنون از طریق وزارت نفت متوقف شده است. وزارت نفت مشخص نکرده این محموله صادراتی بنزین چقدر بوده و فقط عنوان کرده که «۲۹۵هزار بشکه با اکتان ۸۷درصد» بنزین صادر شده است. اما آنچه مشخص است از فروردین ماه به بعد، نه تنها بنزینی صادر نشده، بلکه ایران در آستانه واردات بنزین هم است.

البته اخیرا گمرک آماری مبنی بر صادرات ۱۱۶ میلیون لیتر بنزین در فروردین ماه سال جاری منتشر کرده و از این رقم صادرات ۳۲ میلیون دلار درآمد عاید کشور شده و این بدان معناست که هر لیتر بنزین با نرخ حدود ۸ هزار تومان (۲۷ سنت) به کشور‌های امارات، عراق، افغانستان و ارمنستان فروخته‌ شده است. هرچند وزارت نفت می‌گوید این بنزین ارزان‌قیمت توسط این وزارتخانه صادر نشده و وزارت صمت نیز صدور مجوز برای صادرات بنزین را تکذیب کرده، اما نکته مهم این است که ارزان‌فروشی بنزین در شرایطی که تقاضا رشد روزافزون داشته و کشور در مرز واردات بنزین قرار گرفته آیا توجیهی دارد؟ 

کاهش مصرف با مکانیسم قیمتی

ایران در سال‌های پس از انقلاب همیشه یک واردکننده بنزین بوده است. اما سناریوی واردات بنزین در میانه دهه 80 شکل دیگری به خود گرفت. با افزایش فعالیت خودروسازی‌ها و البته افزایش درآمدهای نفتی ایران، مصرف بنزین نیز در ایران در سال 85 به بیش از 70 میلیون لیتر در روز رشد کرد. در سال ۸۵ روزانه نزدیک به ۳۰ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می‌شد که هزینه‌ای بالغ بر بیش از ۱۰ میلیون لیتر در روز معادل ۴ میلیارد دلار در سال برای کشور در برداشت. 

این اتفاق منجر به «دونرخی شدن» بنزین شد. بنزین دونرخی از اوایل سال 86 که با سهمیه‌بندی آن انجام شد، اندکی از میزان مصرف بنزین کاست. سپس در سال 89 قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد که عمده تمرکز آن، شوک قیمتی در حوزه حامل‌های انرژی بود. 

آیا بنزین دوباره گران می‌شود؟

دستکاری قیمتی حامل‌های انرژی به ویژه بنزین موجب شد تا مصرف آن نیز در حد متعادلی قرار گیرد و تقریبا به صورت «سر به سری» تولید داخلی جوابگوی میزان مصرف باشد. هرچند مصرف بنزین از سال ۹۱ بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت، اما این روند افزایشی با شروع بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس همزمان شد، از این‌رو در مجموع حجم واردات بنزین کاهش یافت.

کرونا و صادرات بنزین 

موضوع صادرات بنزین از آبان 98 و روزهای پر سر و صدا و پرحاشیه شوک قیمتی دوباره به قیمت بنزین توسط دولت روحانی دنبال شد. گران شدن بنزین همراه با شیوع کرونا در اواخر همین سال، مصرف بنزین در مسیر کاهشی قرار گرفت. این در روزهایی رخ داد که مجموع تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بیش از 100 میلیون لیتر در روز هم رسیده بود. 

اتفاقات اینچنینی ایران را از یک واردکننده به یک صادرکننده بنزین تبدیل کرد. به گونه‌ای که در سال 99 به‌طور متوسط روزانه 20 میلیون لیتر بنزین از ایران به کشورهای همسایه صادر شد و بیش از 1.5 میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی کرد. این درآمد در شرایطی به دست آمد که کشور در اوج کرونا و تحریم قرار گرفته و صادرات نفت تا کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود. از این‌رو صادرات بنزین کمک بزرگی به اقتصاد کشور کرد.

برداشت از انبارها

با این حال، دو سال از این زمان گذشته، تورم به ‌شدت فزاینده شده و به سطح نزدیک به 60 درصد رسیده و کاهش ارزش ریال موجب شده تا قیمت بنزین در مقایسه با دیگر اقلام زیاد به چشم نیاید. از طرف دیگر، واکسیناسیون گسترده در کشور و ایمنی شکل گرفته موجب شده تا پس از دو سال، سفرهای جاده‌ای نیز به اوج خود بازگردد و مصرف بنزین در تابستان امسال بار دیگر از 100 میلیون لیتر گذر کند. حتی به گفته برخی مسوولان این حوزه، مصرف بنزین گاه تا 105 میلیون لیتر در روز نیز افزایش پیدا کرده است. 

آیا بنزین دوباره گران می‌شود؟

روندی که موجب شده نه تنها صادرات متوقف شود، بلکه گفته می‌شود وزارت نفت برای تامین کسری بنزین از ذخایر و انبارها برداشت کرده است. پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال مصرف بنزین قدری کاهش یابد و به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برسد. هر چند این روند ناپایدار است و در درازمدت ممکن است این نقطه «سر به سری» تولید و توزیع بار دیگر نامتوازن شود. 

کسری بودجه در کنار هزینه جدید 

این در حالی است که در تبصره 14 قانون بودجه سال جاری، پیش‌بینی شده که روزانه 6.5 میلیون لیتر بنزین صادر شود. بر اساس آنچه وزارت نفت عنوان کرده در ماه‌های 31 روزه اردیبهشت، خرداد و تیر هیچ صادراتی صورت نگرفته است. به عبارت دیگر، در این ماه 604.5 میلیون لیتر باید بنزین صادر می‌شد که درآمدی حدود نیم میلیارد دلار در اختیارمان می‌گذاشت. اما حالا با افزایش مصرف بنزین به 100 میلیون لیتر در روز، نه تنها این اعداد فقط روی کاغذ مانده، بلکه گزینه واردات بنزین هم بار دیگر و پس از سه سال روی میز بیاید. 

البته گزینه واردات بنزین به خودی خود چیز ترسناکی نیست. اما وقتی ترسناک می‌شود که بدانیم قیمت فرآورده‌های نفتی به دلیل به هم ریختگی در بازارهای انرژی پس از وقوع جنگ اوکراین، بالاتر هم رفته است. در حالی که متوسط جهانی نرخ خرده‌فروشی بنزین به بیش از یک دلار و قیمت هر لیتر آن در فوب خلیج فارس (قیمت بازاری بنزین روی نفتکش در خلیج فارس) به حدود ۷۰ سنت رسیده است. بر این اساس اگر ایران روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین وارد کند، هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان در روز و ۷۵ هزار میلیارد تومان در سال باید برای آن بپردازد. در واقع با چنین روندی، کسری بودجه در کنار هزینه جدید قرار می‌گیرد. 

بنزین باز هم گران می‌شود؟

این سوال مطرح می‌شود که با توجه به تحولات رخ داده، آیا دولت باز هم به اولین و ساده‌ترین راهکار یعنی افزایش قیمت بنزین دست می‌زند؟ ماه‌هاست که شایعاتی در این زمینه وجود دارد و هر بار هم تکذیب شده است. اما چه ساز و کار دیگری برای دولت باقی مانده است؟

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      نمیدونم بنزین دوباره گرون میشه یا نه ولی میدونم و اطمینان دارم دولت یک دست و انقلابی دکتر رئیسی از هیچ کوششی برای فشار حداکثری به مردم و دراوردن پدر ما دریغ نمیکنه

    • ناشناس

      الان قرار شده بنزین رایگان به لبنان بدهیم البته اگر قبول کنند حتماً باید در ایران گران شود والا

    • ناشناس

      کشور دچار دور های گرانی بی پایان شده بعد از هر دور زدن یک دور دیگر شروع میشود.بله راست میگویید وقتی نوشابه ۱۲ هزار تومن شود بنزین ارز ان بنظر میرسد .و این حاصل اقتصاد بیمار و دکتر جراح ناشی است

    • ناشناس

      کشتی کشتی ،بعنوان هبه به کشور لبنان می‌رود!!!!!!

    • ناشناس

      واسه لبنان مجانی،واسه ملت دوبله سوبله!!!!

    • ناشناس

      لطفاً دولت آدرس غلط به مردم نده خودرویی که تولید میکنند که تکنولوژی آن مربوط به ۱۹۹۰ پس باید مصرف بالا باشه خودرو به روز بیارن مصرف بنزین میشه نصف پس مردم رو گول نزنند

    • ناشناس

      مگه دیروز خبر از صادرات به ۳کشور انهم به قیمت تقریبا مفت نگذاشتید تازه از شرط وشروط لبنان برای واردات بنزین مجانی از ایران حالا مشکل فقط مردم ایرانند که هرچه قیمت بالاتر هم بهشان بدین بازم میگین پایین تراز قیمت جهانی هست ‌فکر کنید من هم لبنانی هستیم

    • ایرج صدیقی

      محدویت تردد درشهرهای قرمزونارنجی درشرایط کرونابی اعمال شود،

    • ناشناس

      حتما گرون میشه با رییسی

    • ناشناس

      اگه بخان گرون کنن اولش میگن مردم وبا یا کرونا اومده .

    • ناشناس

      چون همه دوزدن

    • شهمیرزادی

      بنزین اول اردیبهشت سال ۱۴۰۲ لیتری ۲۰ هزار تومان خواهد شد
      دولت یکی از دلایلی که با امریکا و برجام کنار نمیاید این است که میخواهند ایران را کره شمالی به توان دو

    • ناشناس

      خوب اول شایعه بعد گرانی

    • مردم

      روزنامه اعتماد میگه: ماه‌هاست که شایعاتی در این زمینه وجود دارد و هر بار هم تکذیب شده است.
      خوب امثال روزنامه های اصلاح طلب از جمله شما شایعات رو ایجاد می کنید و با روح و روان مردم بازی میکنید
      خدا هدایتتون کنه البته اگر قابل هدایت باشید

    • Mr: Shahram

      هرسال گرونش کردین، آیا کمکی به کم مصرف شدن کرد؟ چرا در لفافه حرف میزنین؟

    • ناشناس

      شما حالت خوبه؟؟

    • ناشناس

      سهمیه را صدلیتر کنند و آزاد لیتری ۲۰ هزار ....

    • ناشناس

      دیگه خود رئیسی گفت بعضی از گرونیارو نگه داشته برای 1402 تا به مردم فشار نیاد منظورشم نه تنها بنزین بلکه نان و بقیه انرژی ها بود مثل گازوئیل و گاز و برق و آب و غیره صدصد سال بعد گران خواهد شد قول میدم بهتون بخصوص برجام اگه به نتیجه نرسه.

    • بینام

      این مدل قدیمی دولت است اول تکدیب سپس تایید با این خودرو های اشعال تولید شده مصرف بنزین معلوم است و ثادر کردن مجانی ان به لبنان همه اش از کسر بوجه دم میزنید بهتر ایت که بگویید مدیریت بلد نیستیم بسه مردم را سر کیسه کنید

    • محسن

      احسنت کاملا موافقم پدر پدر جد ملت رو هم درمیاره پدر که سهله

    • ایرانی الاصل

      دقیقا.

    • ایرانی الاصل

      رئیسی= گرانی و تورم

    • Shhram

      به عراق سوریه لبنان افغانستان رایگان ملت باید جبران کنند
      چه روزگاری شده...

    • ایرانی الاصل

      جرعت نمیکنن بنزین را خیلی گران کنند، ایران ، قیامت میشه! قبلا تجربه شده.

    • ق.ر

      مگر این حکومت چیزی جز گرانی و فشار ندارد

    • ناشناس

      هزینه ارسال رایگان بنزین به کشور های مفتخور راملت ایران پرداخت میکنن

    • ناشناس

      پول سوخت مجانی برای لبنان رو از مردم بدبخت ایران باید بگیرین؟ خدا بگم چیکارتون کنه

    • محسن

      گرون کنید ..ما حقوق و دستمزد جهانی میگیریم همه قیمت های ما جهانی شده پس بنزین هم باید جهانی بشه

    • علیرضا

      هبه می‌دیم هبه

    • ناشناس

      امیدوارم خبر ناراحت کننده ارسال بنزین رایگان به لبنان کذب باشه

    • ناشناس

      قیمت بنزین را ناگهانی دفعتا افزایش خواهند داد مثل حسن روحانی که صبح جمعه گفت من خبر نداشتم اینها در بی خبری جامعه کار خودشان را کرده و یک دفعه اعلام خواهند نمود.

      پاسخ ها

      • محسن

        برادر من ،حسن روحانی منظورش از من صبح جمعه باخبر شدم یعنی من رییس جمهور و به حساب نمیارند گرونی بنزین از جای دیگه است در لفافه گفته درسته اونم من عملکردش رو قبول ندارم ولی آب از جای دیگه گل آلوده

    • ناشناس

      مگر. با وجود. تحریمها. ما میتوانیم. بنزین صادر کنیم ؟؟ خوب اینقدر ماشین تولید نکنید وقتی بنزین ندارید. تولید رو کم کنید.

    • ناشناس

      اره چون قراره هبه بشه

    • ناشناس

      آیا کشور. آلمان. که خودش یک وارد کننده هست. با این مشکل در گیر هست ؟ هر سال بنزین گران می‌شود ؟ آلمان بزرگترین. تولید کننده ی. خودرو. در اروپا هست. آنها چکار میکنند ؟؟.

    • ناشناس

      اصلا پمپ بنزينها رو ببريد لبنان از اونجا صادر كنيد ايران
      خوبه ها

    • ناشناس

      اون آقای پلیس. راست گفت. که اگر. این دو تا کارخانه خودرو سازی رو تعطیل کنیم. ماشین کم مصرف وارد کنیم. آنقدر. سود می‌بریم که میتوانیم. حقوق. این کارگر ها. ی بیکار شده رو بدهیم حیف که اجرا نمیشود.

    • ناشناس

      دیروز که نوشته بودید ایران به چهارکشور بنزین دارد صادر می کند امارات .افغانستان.عراق ...‌

    • شیخ خلیفه

      با قدرت پیش به سوی کره شمالی

    • بی نام

      این همه حرف و حدیث فقط برای گران کردن بنزین است

    • ناشناس

      بنزین را گران خواهند کرد..‌یک !!! ملت هم همچون امریکا هیچ غلطی نخواهد کرد..‌۲ !!!!

    • ناشناس

      وقتی ماشینا آشغال و پرمصرف باشن و جاده های درون شهری و برون شهری هم مال پنجاه سال پیش که همش هم توش ترافیکه بایدم سرانه مصرف بالا باشه فقط نمیدونم چرا همش باید تاوان بی عرضگی دولت رو مردم با این گرون کردنا بدن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        احسنت

    • ناشناس

      اگر بنزین گران بشود ایران نابود می شود مردم دیگر تحمل ندارد

    • ناشناس

      یواش یواش اهنگ‌ گرانی را می نوازید

    • ناشناس

      سلام هبه هم میدین بما یا فقط ب غریبه ها میدین؟

    • ناشناس

      ماشین های ایران خودرو و سایپا مربوط به دوره ی تیرکمون شاه هستن .وقتی به فکر تولید خودروی به روز و برقی نباشیم به عقب برمیگردیم وگرنه مردم بنزین اضافه مصرف نمیکنن .

    • مهران

      کارت سوخت جایگاه ها رو حذف کردن ، فقط با کارت ۱۵۰۰ تومنی می شه بنزین زد به نطرمیاد قدم اول بالارفتن قیمت بنزین شروع شده

    • ناشناس

      از اینجا بنزین از اون جا عوارضی آزادراه یعنی خودکشی کنیم بهتره

    • ناشناس

      به لبنان سوخت مفتی ندید میشه صادرات هم داشته باشی اگر حلال و حروم سرتان میشه ملت راضی نیستند

    • ahmad

      پدر مردم درآواردید جراحی اقتصادی که میگفتید جراحی شکم مردم بود نه اقتصاد مردم نون ندارن چقدر زباله گرد زیادشده روزبه روز بدترمیشه شرایطمون .خدافقط هیچ مردی شرمنده خانواده نکنه

    • ناشناس

      هر اتفاقی توی جهان میفته باید به مردم ایران فشار بیاد عراق بهم میریزه ماباید تعاونش بدیم اکراین افقانستان یمن لبنان فلسطین نمیدونم کجا......‌کجا چرا نباید هر اتفاق خوب توی جهان بیفته ما نباید خنده ی بر لبمان بیفته

    • ناشناس

      به اروپا که صادر نمیکنن می‌خوان رایگان بفرستن لبنان

    • ناشناس

      بقران قسم من یه استا کار سنگ کار کاشی کار هستم یعنی یک سال بیکارم بخاطر تورم که به قشر ضعیف جامعه اومده بخدا قسم دیگه حوصله خودم هم ندارم بخدا نمیتونم توی صورت بچه ام نگاه کنم ای عاشورا ای امام حسین ... بزن توی کمر این بانی این اتفاق که داره توی این جامعه میفته ...

    • ناشناس

      دست در جیب مردم میرود

    • unco

      یه ماه میگن گرون نمیشه ماه بعد یه مقاله جدید میاد بیرون! حتی ۱٪ هم نمیشه به حرفاشون اعتماد کرد. واقعا تا کی قراره این وضعیتو تحمل کنیم؟

    • سهیل.

      صد درصد گرون میشه چون آقازاده ها تو اروپا و آمریکا خرجشون زیاده .

    • ناشناس

      دو زار بده آش به همین خیال باش!!!

    • ناشناس

      هبه یعنی چه!!؟

    • ناشناس

      چیزی برای گفتن ندارم جواب ،،،،،،،،،،،،،،،،خاموشیست

    • ناشناس

      درود برشما...دقیقا

    • ناشناس

      تازه طرف لبنانی گفته باید فکرام‌و بکنم که برام میصرفه بنزین رایگان ازت بگیرم یا خیر....

    • ناشناس

      تمام دنیا از ترکیه همسایه ماشین برقی تولید میکنه شما که ادعا دارید چرا تولید ماشینهای پر مصرف دارید ادامه میدید

    • ناشناس

      گرون کردن بنزین ، دارو ، مایحتاج ضروری مردم یا هرچیز دیگه ای دلیل خاصی نمیخواد سه سوته اعمال میشه حالا ما چه راضی باشیم چه نباشیم والسلام

    • ناشناس

      اینقدر ورررر بزنید که دوباره گرون کنن

    • ناشناس

      به جای گرون کردن بنزین میتونید کاری کنید مردم زیاد بنزین مصرف نکنن مثلاً این که ماشین های برقی تولید کنید

    • محمد از اصفهان

      حتما در سال اینده اردیبهشت ماه گران میشود نگران نباشیدده درصد حقوق ها اضافه میشود

    • ناشناس

      لبنان مجانی وزیرانرژیش گفته

    • مریم

      اصلا رئیسی واسه نابود کردن اومده 😂😂😂

    • کریم خان زند

      بنزین در ایران گران میکنند تا بنزین با هزار التماس به لبنان چشم دریده بدهند

    • ناشناس

      یا هبه یا هبه اخی صادرات ال لبنان

    • ناشناس

      گیرم که بنزین را گران میکنی...با رویش نا گزیر جوانه چه میکنی.

    • احمدذاکری

      چرا اینقدر این سوال را مطرح میکنید .مرتب میخواهید اذهان را برای افزایش قیمت آماده کنید.راهکار حل مشکل اقتصادی گران کردن نیست. با افزایش قیمت بنزین یک موج تورمی دیگر ایجاد میشود.همین الان مردم دارند از نظر فشار اقتصادی له میشوند بسه دیگه

    • ناشناس

      تکذیب هم کنن درسته

    • ناشناس

      مردم دیگه به گرونی عادت کردن فقط امیدوارم آه مردم مظلوم ایران دامنتون رو بگیره به زودی...

    • ناشناس

      هرکی گفته دروغ است

    • نهی

      زمزمه گران کردن آن را در آوردید!

    • ایرانی

      مصرف.ز یاد بنزین بهانه ای برای گران کردن است به مجرد گران شدن بنزین تورم وحشتناکی بوجود میاد دولت را کوچک کنید هزینه اه را بالا ببرید مردم که تعهد خرج دولت را ندادن ثروت مملکت را بباد دادید نوبت عوارضی است به هر راهی مردم را می‌ چاپید

    • Abbas

      واقعا چرا میشه این مشکلو با واردات خودرو هیبریدی البته بدون نرخ گمرکی نجومی کاملا حل کرد و حتی صادر کننده بشیم و ذوطرفه برای دولت درامد داشته باشه، حتی خودروسازا با خارجیا قرارداد انتقال تکنولوژی و مونتاژ ببندن که اونام نون بخورن، اونوقت اصرار به تولید خودروهای قدیمی پر مصرف غیرایمن داریم که درکنار مصرف سوخت قیمتاشونم بیخود بیش از حد بالاست که هیچ منطقی پشتش نیست خودشونم میدونن چقد دزدن.

    • ع،ر

      ایا‌نداره‌سالهاست‌این‌اعجوبه‌ها‌ازشیره‌مردم
      تغذیه‌می‌کنن‌‌سیری‌پذیرهم‌نیستن

    • ناشناس

      اره والا
      خب راه دیگه وارد کردن ماشین کم مصرف با کیفیت!
      ولی خب دیگه..
      کی بخوره پس....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج