۱۲۳۲۷۴۷
۲۵ نظر
۸۰۵۰
۲۵ نظر
۸۰۵۰
پ

درباره خنده‌های رامبد و جناب‌خان که «فیک» بودند

فارغ از تمام مسائل سیاسی جاری در کشور، مساله اصلی در این ماجرا، شکنندگی و ترد بودن رابطه محمد بحرانی و رامبد جوان است. فارغ از تمام منازعه های بی پایان در این سرزمین، دو هنرمند که مدتهای طولانی با هم «کار» کرده اند و با هم «تولید» کرده اند پس از انبوهی کار و رفاقت و خنده و... رابطه شان چنان شکننده است که ممکن است بر سر یک ماجرای «وریا و وحید» هوا بشود.

برترین‌ها: محمدرضا اسلامی در کانال هفت اقلیم نوشت: ماجرای نوشتن نام «وریا» در برنامه خندوانه و سپس تبدیل شدن به «وحید» را همه شنیدیم. همچون سایر مسایلِ (تلخ) سیاسی، دربارۀ این ماجرا هم حرفها و حدیثهای زیادی گفته شد؛ تا آنجا که رامبد جوان هم ویدئویی ضبط کرد و با چهره ای خسته و کلافه چند جمله ای گفت (که نمی دانم فایده ای داشت یا خیر). شبکه نسیم هم بیانیه ای داد... و صداپیشه جناب خان (محمد بحرانی) هم در صفحه شخصی اش چند سطری نوشت. 

درباره خنده‌های رامبد و جناب‌خان که «فیک» بودند

تا اینجای ماجرا، اتفاقی است مثل سایر اتفاقات که در رگبارِ اخبارِ بد این روزها می آید و می رود. 

اما بر این خبر، تاملی لازم است. لحظه ای توقف و دوباره خواندنِ این ماجرا اهمیت دارد. ذکر این چند مورد در شرح رنجی که می بریم ضروری است:

1.  فارغ از تمام مسائل سیاسی جاری در کشور، مساله اصلی در این ماجرا، شکنندگی و ترد بودن رابطه محمد بحرانی و رامبد جوان است. فارغ از تمام منازعه های بی پایان در این سرزمین، دو هنرمند که مدتهای طولانی با هم «کار» کرده اند و با هم «تولید» کرده اند پس از انبوهی کار و رفاقت و خنده و... رابطه شان چنان شکننده است که ممکن است بر سر یک ماجرای «وریا و وحید» هوا بشود. 

2. جناب خان و رامبد جوان مساله اصلی نیستند. مساله اصلی در این آب و خاک، چراییِ «شکل نگرفتنِ» روابط انسانی «پایدار» است. شرکت اوبایاشی ژاپن صد و چهل سال پیش تشکیل شد. سه بنیانگذار اصلی این شرکت پنجاه سال با هم کار کردند. ۵۰ سال! پس از آن فرزندان آنها هم پنجاه سالِ دیگر با هم کار کردند. پس از آن «فرزندانِ فرزندانِ» آنها هم با هم چهل سال کار کرده اند (و می کنند) و این وسط بر سر یک ماجرای «وحید و وریا» رابطۀ چندده ساله به هوا نمی‌رود. فکانت هباءً مُنبثاً نمی شود. حکومتها و سیاستمداران در ژاپن آمدند و رفتند ولی روابط پایدار انسانی در اوبایاشی، باقی مانده (و بزرگترین پروژه های سازه ای ژاپن را طراحی و اجرا می کند)

درباره خنده‌های رامبد و جناب‌خان که «فیک» بودند

3.  جناب خان یکی از موفق ترین «تولّدهای» یک کارکتر هنری بود. جناب خان، و طنین حنجره اش گرمای جنوب بود و طنز شیراز و نمک بوشهر... جناب خان متولد شد و نضج گرفت و اعضای این تیم هنری توانستند «تولید» کنند. اما امروز بر سر یک ماجرای وحید و وریا، صداپیشۀ جناب خان طوری از خداحافظی (و ابهام در ادامه رابطه) سخن می گوید که انگار نه انگار اساسا رفاقتی در کار بوده است. 

4. بحث، بر سر دفاع/حمایت از رامبد نیست. کار رامبد یک کار صد در صد غلط بود. بحث بر سر موضوعی فراتر از مباحث سیاسی و حاکمیتی است. بحث این نیست که کدام یک از این دو نفر هنرمندِ حکومتی و کدام یک هنرمندِ مردمی است؟ بحث بر سر این است که یک «رابطه» عمیق میانِ این 2 شکل نگرفته (بعد از اینهمه تولید و خنده و کار و زحمت و رفاقت و...)

بحث فقط بر سر جناب خان و رامبد نیست. بحث بر سر این است که چه سِری و چه رازی در این آب و خاک هست که ریشۀ روابط اینقدر سُست و ناپایدار است. در ژاپن هم حکومتها و ژنرالها آمدند و رفتند. آن حاکمانی که کشور را به جنگ جهانی «ترغیب» می کردند آمدند و آن حاکمان که بخاطر جنگ عذر خواستند هم آمدند و رفتند «ولی» آن آقای ماتسوشیتا که در یک خانۀ کوچک، یک اتاقش را به کار «سیم کشی» اختصاص داد و با کمک زن و برادر زنش شرکت «پاناسونیک» را براه انداخت، چه قبل از جنگ جهانی و چه بعد از جنگ، شرکتش بر سر اختلاف با زن و برادر زنش منحل نشد! 

«ماتسوشیتا» توانست که یک کارگاه سیم کشی را به هفده کارخانه و صدها مرکز اختراعات و امپراطوری پاناسونیک تبدیل کند و تا آخرین روز عمر، رفاقتش با رفقایش برقرار ماند. و چرا دور می رویم؟ در همین سالهای اخیر، زاگربرگ یک ایدۀ سوخته دربارۀ وب سایت اینترنتی به اسم فیس بوک را با تیم همراهش به امپراطوری «متا» تبدیل کرد و در میانه این مسیر، ترامپی هم آمد و رفت، ولی تیم همکاران از هم نپُکید. این چه سرّ و رمزی است در این سرزمین که هیچ رابطه ای در هنر، در صنعت و در تجارت «ماندگار» نیست؟ کدام شرکت و شراکتِ ایرانی هست که عمری فراتر از 50 سال پیدا کرده باشد؟ کدام پنج برادرِ صنعتگر اصفهانی یا کدام سه برادر کاسبِ شیرازی بوده اند که فارغ از ماجرای حکومتها توانسته باشند رفاقت و برادری را پنجاه سال حفظ کنند و «با هم» تولیدی را «ایجاد» و سپس «حفظ» کرده باشند. 

هیچ. 

درباره خنده‌های رامبد و جناب‌خان که «فیک» بودند

از احمدی نژاد و رفقایش در علم و صنعت بگیریم (که تا کنون هریک صدبار از دیگری تبری جسته) و به عقب برویم تا برادران خیامی که  ایران خودرو را ایجاد کردند و بلافاصله (با هم اختلاف پیدا کردند و) از هم جدا شدند، تاریخ «روابط انسانیِ» ما ایرانیان، تاریخِ گسستن است. نه پیوستن. 

5. امروز گسستن جناب خان و محمد بحرانی از شاه حسینی و خندوانه و رامبد… همان زهری است که در کام جان ماست.

«عدم استمرار» در یک رابطه با وجودِ انبوهی همکاری و «تولید».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • من

      بالاخره بحث سر چی بود؟!!

    • ناشناس

      حالا یکیشون جدا شده، بقیه شون که هستن.
      باید تحقیق کنن ببینن که اگه توی یه مملکتی 50 سال میانگین تورم بالای 20 درصد باشه، چقدر اخلاق به فنا میره. این خیانتیه که مسئولین میکنن. که البته خب مسئولین هم از همین مردمن.

    • ناشناس

      خوب نوشتی دمت گرم

      واقعا چرا ؟

    • ایرانی

      درون مردم ایران شده پر از کینه و عقده و حسادت . روابط شده ظاهری اما در باطن دشمن خونی . مردمی کم حوصله و عصبانی با شنیدن صدای بوق قتلی رخ میده بخاطر جای پارک خودرو همدیگر را میکشیم . مردان و زنان متاهل براحتی بهم خیانت میکنن

    • ایرانی

      زندگی برای اکثر ایرانیها مفهومی نداره همه به هم دروغ میگیم کلاه سر هم میذاریم و تظاهر و ریاکاری را استاد شدیم

    • ناشناس

      مزخرفترین برنامه دلقکها

    • ایرانی

      هرگز برای خودمون زندگی نمیکنیم لباسی که انتخاب میکنیم بخاطر نظر دیگرانه کلا جوری زندگی میکنیم که ببینیم دیگران در مورد ما چی میگین در کل انسانیت معنا و مفهوم نداره

    • ناشناس

      این یک قیاس درست نیست این کجا و ان کحا

    • ناشناس

      بدون شک رامبد جوان و امثال اون، آدمهایی با شخصیت دوگانه و پر از ریا و دورویی هستن که هرگز میان مردم جایگاهی ندارند و نخواهند داشت.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        فعلا كه از اين مردم ساده دل حسابي پول به جيب زده

    • نکته سنج

      برنامه مزخرفی که مردم را دلقک میکرد

    • ناشناس

      این آدم حقش نیست اینقدر بزرگش کنن .کسی مه افتخار نمیده بچش را ایران بدنیا بیاره نباید حسابش کرد .واقعا تاسف آوره

    • س

      جواب به(من) که میگه بحت بر سر چی بود،،، سر هیج وپوچ، سر بی انصافی، سر قضاوت بیخود، سر نمک نشناسی،،، حیف از رامبد حیف من به جاش بودم با این همه خلاقیت برای همیشه میرفتم کانادا

    • محمد. یک

      سلام برادر چرا این در. آن در. میزنین خندوانه (یاکلاس اولی) بشین پاشو. دست بزن. آن احترام به مهمان کجا رفت ؟

    • ناشناس

      مدیری جوان هر برنامه تا هفتصد میلیون میگیرن حواس مردم رو پرت کنن

    • ناشناس

      برنامه چرت دور کردن مردم از اصل موضوعات اجتماع

    • ناشناس

      برنامه خوبی بود چقدر زشته که گروهی این همه زحمت بکشند ومردم هم نگاه کنند بعد از مدتی ودر پایان برنامه به نا حق بعضی حرف بی ربط بزنند بی انصافی تا چه حد چرا اینقدر ناراضی هستند بعضیها

    • ناشناس

      هیچ جا به اندازه ایران برای تفرقه افکنی توش تلاش نمیشه. دلیلش همینه

    • ناشناس

      متاسفم برای هنرمندانی که با سیاسی شدن میخوان خودشونو مردمی نشون بدهند..مثل حیاتی با یک جملهشرایط خودشو عوض کرد..اینها تمامش تقصیر مسئولین و البته دشمنان هست که مردم را با هم درگیر و روبرو میکنند.

    • امیرعلی میرزایی

      خندوانه رو فقط جناب خان خوب کرده

    • قاسم

      مزخرف ترین برنامه و فیک ترین مجری رامبد

    • ناشناس

      هنوز هم هستن آدمهایی که خیلی با اصالتن

    • ناشناس

      چیزی نیست باز هم برمیگردن بودن برنامه اینچنین تو تلوزیونی که هیچی نداره برا پخش نیازه

    • hadi mirza

      دقیقن

    • ناشناس

      اقای رامبدمبتوانددرکانادا این برنامه را برای سینما خانگی ویا کانال ماهواره ای اجرا کند مااشاله اینقدردرامد داشته که ده سالم بیکار باشد برایش مهم نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج