۱۲۳۷۲۱۰
۲۰ نظر
۴۳۸۲
۲۰ نظر
۴۳۸۲
پ

درآمد هنگفتی که ایران به جیب امارات می‌ریزد!

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

ایلنا: عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند. تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

درآمد هنگفتی که ایران به جیب امارات می‌ریزد!

مسعود دانشمند درباره اثرگذاری احیای برجام و رفع تحریم‌ها بر روی فعالیت بنادر و احتمال برگشت لاینرهای خارجی به بنادر ایران اظهارداشت: توافق دیر و یا زود به سرانجام می‌رسد اما آثار و تبعات تحریم‌ها در طول این سال‌ها بر روی تجارت ایران، عقب ماندگی در ایجاد، ساخت و تکمیل زیرساخت‌ها بوده‌است. در این سال‌ها باید بنادر کشورمان زیرساخت‌های خود را برای پذیرش کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های کانتینر بر و امکانات برای تخلیه و بارگیری مهیا می‌کردیم تا با استانداردهای بین المللی و جهانی تطبیق پیدا کند.

وی تاکید کرد : در حالی که کشتی‌های کانتینربر در بنادری مانند شانگهای، هنگ‌کنگ و سنگاپور ۵۰ کانتینر در ساعت عملیات دارند و در حوزه خلیج فارس بنادری مانند جبل علی ۲۵ کانتینر در ساعت عملیات دارند در بندر عباس ایران که بندر کانتینری کشور محسوب می‌شود سرعت عملیات برای ۱۲ کانتینر در ساعت است.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: با این شرایط فرض کنیم اگر همین امروز تحریم‌ها برداشته شود، خطوط کشتیرانی برای ورود به بندر عباس یا سایر بنادر کشور با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند که اولین مشکل معطلی کشتی‌ها در بنادر ایران است.

دانشمند افزود: هر کشتی برای ورود به بنادر ایران برای تردد بین لنگرگاه تا اسکله با معطلی و اتلاف زمان مواجه خواهد بود و اساسا ورود و خروج کشتی در بنادر ایران با معطلی انجام می‌شود که این معطل زمانی به معنای افزایش هزینه برای کشتی و خطوط کشتیرانی است.

وی گفت: مشکل دیگر تعرفه‌های غیر واقعی بندری است. در حال حاضر هزینه‌ها و تعرفه‌های بندری ایران برای کشتی‌های کانتنربر نسبت به کشورهای منطقه گران است. بنادر باید به جای اعمال تخفیفات مقطعی، تعرفه‌ها را اصلاح کند.

دانشمند افزود: با مقایسه‌ای بین تعرفه‌های بنادر منطقه و کشورمان می‌توان میزان تفاوت هزینه‌های عوارض بندری را دید. در حال حاضر با این سطح از کیفیت ارائه خدمات و اتلاف زمان، عوارض و تعرفه‌های بنادر کشورمان نسبت به بندر جبل علی دو برابر است. از سوی دیگر سرعت عملیات در بنادرمان بسیار پایین‌تر از بنادر کشورهای منطقه است و قاعدتا با این سطح از خدمات، این میزان تعرفه‌ها منطقی و به صرفه‌ است.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل گفت: از آنجایی که سرعت عملیات در بنادر ایران پایین است، از این جهت هم هزینه‌ای بارِ کشتی می‌شود، اما موضوع مهم نبود برنامه مشخص برای تردد کشتی‌ها به مقاصد بعد از ایران است. کشتی در بنادر ایران اطلاعی از زمان خروج از بنادر را ندارد این در حالی است که کشتی‌هایی لاینری دقیقا باید بدانند چه تاریخی از بندر ایران خارج و چه تاریخی به بندر بعدی می‌رسند چراکه هر میزان تاخیر در بندر بعدی، هزینه و خسارتی به کشتی‌ها و لاینرها وارد می‌کند و نظم عبور و مرور کشتی‌ها را بر هم می‌زند.

درآمد هنگفتی که ایران به جیب امارات می‌ریزد!

وی ادامه داد: از این رو کشتی‌ها ترجیح می‌دهند وارد بنادر ایران نشوند و بار مربوط به ایران را در بنادر امارات تخلیه و بارگیری کنند، حال اینکه این موارد دیگر ارتباطی به مسائل تحریمی ندارد.

دانشمند با بیان اینکه عدم مدیریت یکپارچه در بنادر ایران باعث گران شدن هزینه‌های بندری در کشورمان شده، اظهار داشت: باید ساختار اداره بنادر ایران تغییر کند از الگوهای بندرداری جهانی بهره ببریم. به این شکل که برای مثال در بخش کانتینری بنادر به شرکت‌ها اجاره واگذار دهند و آن شرکت در شرایط کاملا رقابتی سقف تعرفه‌ها و سطح خدمات را تعیین کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر لاینرها ترجیح می‌دهند که بار ایران را در امارات تخلیه و بارگیری کنند، تاکید کرد: تردد هر کانتینر بین بندر عباس و دوبی ۵٠٠ دلار هزینه اضافی برای ایران در پی دارد و سالانه یک میلیون کانتینر متعلق به ایران در دوبی تخلیه و بارگیری می‌شود به عبارت دیگر همین روند برای امارات ۵٠٠ میلیون دلار درآمد زایی دارد و ایران بابت عدم کارایی بنادر خود که ارتباطی هم به تحریم‌ها ندارد، ۵٠٠میلیون دلار را دور می‌اندازد.

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت با احیای برجام لاینرها و کشتی‌های خارجی در بنادر ایران پهلو بگیرند، اظهارداشت: تخلیه و بارگیری محموله‌ها و بار ایران در بنادر امارات به دلیل تحریم‌ها نیست چراکه اقدامات برای دور زدن تحریم‌ها در همان مبدا بار انجام می‌شود و تخلیه و بارگیری مجدد کالا ایرانی در بنادر امارات احتمال دور زدن تحریم‌ها را کمتر می‌کند چراکه در امارات هم شرکت‌ها تابع قواعد تحریم هستند و در این صورت یک گیت کنترل و نظارت اعمال تحریم‌ها را اضافه کرده‌ایم و واقعیت این است که تخلیه و بارگیری کالای ایرانی در بنادر امارات به دلیل عدم انضباط، عدم واقعی بودن نرخ تعرفه‌ها و اتلاف زمان در بنادر ایران برای لاینرها است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که این افزایش هزینه‌ها را مصرف کننده نهایی با ضریب‌بالاتر می‌پردازد و به همین دلیل است که شرایط رقابتی را از دست می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      نوش جون. لیاقتش را دارند

    • ناشناس

      مرگ بر کاسبان تحریم ولعنت بر نا اهلان بیشعور که زندگی را برای مردم جهنم کردند

    • مریم

      خداروشکر ایران نباشه کشورهای عربی از گشنگی میمیرن

    • ناشناس

      سلام اگربجای دزدیهای میلیاردی کمی
      جهت ساخت زیرساختهای ایران هزینه میشد
      ایران گلستان بودنه ویرانه عقب افتاده
      بایدتاسف خوردازاین تدبیر۴۰ ساله

    • ناشناس

      از کدوم منابع برا خودت همینجوری هرچی دلت خواست مینویسی کی گفته در بندرعباس 12 کانتینر در ساعت تخلیه و میشه؟
      بیا از نزدیک ببین بعد دست به قلم شو

    • بی نام

      درامد یک هفته بندر رجایی رو به خودش اختصاص بدن حل میشه
      ولی متاسفانه...

    • ناشناس

      سالهاست که عربها از خیر سر بی کفایتی ما در حال ثروت اندوزی و کاسبی هستند

    • ناشناس

      دزدی کم شونه که با اماراتم پورسانتی میگیرند

    • ناشناس

      حالا که همه اومدن تو سر ما زدن و رفتن ، تو هم بزن.

    • ناشناس

      تو تمام این مسائل رانت هست. مطمن باشید به نفع رانت خواران میباشد. امارات احتیاج به پول ما نداره. این پیشنهاد ها از طرف ایران است

    • ناشناس

      دیگه وقتی ۵میلیارد دلار زد و بند میشه و آب از آب تکون نمیخوره ۵۰۰هزار دلار عددی نیست زیاد فکرشو نکنید

    • ناشناس

      مدیر و تصمیم گیرنده بی کفایت به فکر مردم و ایران و پس انداز برای آینده مردم نیست

    • نیلز

      دقیقا به تحریم ربط داره کشتی هرکشوری نمی تونه به بنادر جنوبی کشور بیاد

    • نهی

      امارات از سر بار تحریمها بر سر ایران وضعش لاکچری شده در تمام عرضه ها ولی متاسفانه شما از آنها درس نمیگیرید وقتیکه تعرفه ما دو برابر آنها هست چرا تعرفه را پایین نمیآورید و رقابت نمیکنید و قیمت را نمیشکنید منتظر کی هستید؟ بلد نیستید یا خود را به خنگی میزنید . دنیا پیشرفت کرد فضا فتح شد شما هنوز در اصول اولیه اقتصاد مانده اید به ملت بگوید بابا نمیتوانیم دست بکشید .

    • ناشناس

      چون کسی نیست که علم وسواد این کارها رو داشته باشه یک مشت بیسواد شئن مدیر

    • ناشناس

      مسولان بی لیاقت به فکر آباد کردن ایران نیستند آنها آباد کردن کشورهای عرب را ترجیح میدهند به ایران

    • ناشناس

      نوش جان لیاقت دارین بخورین .

    • مهاجر

      متاسفانه مسئولین کشوردرهیچ کاردرست کارنمیکنندچراکه بلدنیستندبرای مثال همین کالائی باهزینه بالاواضافی ازطریق دبی وارد بندرعباس میشودکلاباکرایه بالاتماماحمل تهران میشوددوباره ازتهران حمل میشودبه بندرلنگه یالارستان بلدنیستندکه سهم لنگه ولارستان ازبندرعباس توزیه کنند' بازکارخانه ای دریکی ازاستانهاتولیددارداینامیان ازخودکارخانه کل تولیدتحویل تهران میدنددوباره ازتهران میفرستندبه استانهاوشهرستانها'بقول اینامیان اول میریزندوپخش میکنندوبعددستورمیدن یاالله بیاین جاروب کنیدوجمع کنید'اینطوردرسته؟
      بایدافرادی به کاربگمارندکه کاربلدباشه.

    • ۱۲۳۴۰۰

      طبق آمار ورودی کالا میگن .و میانگیری آمار کل .درسته .
      کشتی ما از لحظه پهلوگیری تا اتمام بارگیری ۲۰ کانتینر ۴ ساعت طول کشید
      این زیادترین زمان و کمترین ۳ ساعت بوده

    • بنده خدا

      لطفا اگه ممکنه یه چیزی از عاقلی مسوولانمان بگویید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج