جاباما
۱۲۴۰۷۲۳
۳۴ نظر
۱۰۶۵۰
۳۴ نظر
۱۰۶۵۰
پ

تحرکات مقتدی‌صدر، زائران اربعین را نگران کرد

حاکمیت شیعی جمهوری اسلامی ایران تا اینجای کار در مواجهه با مقتدی صدر در عراق مسلک رواداری و آبروداری در پیش گرفته است.

توسعه ایرانی: حاکمیت شیعی جمهوری اسلامی ایران تا اینجای کار در مواجهه با مقتدی صدر در عراق مسلک رواداری و آبروداری در پیش گرفته است.

گرچه گاهی نماینده اصولگرایی از تریبونی او را «شیخ فتنه‌گر» بنامد و گاهی هم از دست رسانه‌ای در برود و صدر را بازیچه غرب بخواند؛ اما با همه آتشی که صدر تا امروز علیه جمهوری اسلامی در عراق به راه انداخته، جمهوری اسلامی ایران در موضع‌گیری‌های رسمی خود نه بر او تاخته‌ و نه او را از خود رانده‌؛ مبادا که با این تاختن و راندن او را به دامان آمریکا بیندازد.

تحرکات مقتدی‌صدر، زائران اربعین را نگران کرد

ایران حتی سعی می‌کند بر شعارهای ضدایرانی که از سوی صدری‌ها به آسمان عراق بلند می‌شود، چشم و گوش ببندد و چه بسیار که آنها را انکار کرده است؛ کار صدر اما به جایی رسیده که دیگر امکان انکار زاویه تند و تیزی که او با ایران دارد، نیست. بر خلاف جمهوری اسلامی ایران، در آن سوی مرز به نظر می‌رسد که مقتدی صدر به کلی دست از دوستی با ایران شسته است.

 بزرگترین گردهمایی شیعی در عراق، اما با محوریت ایران

هفته گذشته در پی اعلام انصراف آیت‌الله کاظم حائری از مرجعیت شیعیان به دلیل کهولت سن و ضعف جسمانی، مقتدی صدر تنها با یک پیام توئیتری اعلام کرد که برای همیشه از سیاست کنار می‌رود.

همین یک پیام کافی بود تا عراق را که هفته‌ها ملتهب و متشنج بود، به آشوب بکشاند. حامیان جریان صدر به کاخ ریاست جمهوری در بغداد و شماری دیگر از نهادها یورش بردند. در پی آن در عراق مقررات منع آمد و شد برقرار و مرزها بسته شد. پیام مقتدی صدر و به دنبال آن بسته شدن مرزها در حالی بود که ایران مهیای برگزاری بزرگترین گردهمایی شیعیان در مسیر کربلا بود.

تحرکات مقتدی‌صدر، زائران اربعین را نگران کرد

 با این توصیف باید گفت که صدر نه صرفا در قدرت سیاسی بلکه در تثبیت مرجعیت خود نیز با ایران چالش بزرگی دارد؛ به ویژه که در کشورهایی چون ایران و عراق این دو، یعنی سیاست و مرجعیت از یکدیگر جدا نیستند

پیاده‌روی به سوی کربلا به یاد اربعین شهدای واقعه کربلا گرچه قدمتی طولانی در تاریخ دارد و بنا به شواهد تاریخی به دوران آل بویه بازمی‌گردد، اما حزب بعث در دوران صدام برای سال‌ها آن را محدود و ممنوع کرد و آنچه این سال‌ها تحت این عنوان برگزار می‌شود به نوعی ابتکار جمهوری اسلامی بعد از سقوط صدام است که به تعبیر بسیاری گرچه علی‌الظاهر یک آیین مذهبی است، اما در بطن خود یک حرکت سیاسی با پیام نفوذ ایران در عراق است.

حال پیام پرتنش مقتدی صدر در آستانه این آیین و بسته شدن مرزها، به زعم بسیاری از تحلیلگران اقدامی علیه ایران و راهپیمایی نمادینش در کربلا بود تا جایی که بسیاری تحلیل کردند که صدر در پی توقف اربعین است. پس از پیام کناره‌گیری از سیاست با بلوایی که در عراق بلند شد، صدر دریافت که سنگ بزرگی را برداشته است؛ از این رو اندکی بعد عذرخواهی کرد، حامیانش را به آرامش خواند و با بازگشت آرامش مرزها نیز باز شدند.

اکنون ایران مشغول آماده‌سازی موکب‌های بسیار در مسیر پیاده‌روی اربعین است، مرزها باز هستند و کم کم سیل زائرانی که بخش بزرگی از آن را شمار میلیونی ایرانیان تشکیل می‌دهند، به سوی کربلا گسیل خواهند شد. از سوی دیگر در پی همه‌گیری کرونا، دو سال است که این مراسم مانند گذشته برگزار نشده و اکنون پس از دو سال جمهوری اسلامی می‌کوشد آن شکوه پیش از کرونا را به پیاده‌روی اربعین بازگرداند.

 قطع دست حشدالشعبی از مداخله امنیتی در اربعین

پیام شنبه‌شب مقتدی صدر درباره پیاده‌روی اربعین اما نشان داد که سایه صدر و مناقشات جاری در عراق کماکان بر سر گردهمایی بزرگ شیعی با محوریت ایران سنگینی می‌کند؛ پیامی که هشدارآمیز بود!

او با انتشار چند توئیت در صفحه توئیتری خود ضمن تاکید بر قوانین و مقررات عراق و وجود چهار مکان مقدس در این کشور، تصریح کرد: «از همه می‌خواهیم که به قوانین عراق پایبند باشند و مخصوصا برادران ایرانی؛ زیرا بیشترین تعداد را دارند.»

در بخش دیگری از این پیام، مقتدی صدر گفته است: «همه عراقی‌ها باید خویشتنداری کنند و از برخورد، دوری کنند. باید با نیروهای امنیتی، همکاری کنند و شعارهای حزبی ندهند تا سلامت زائران، میهمانان و اماکن مقدس حفظ شود.»

اشاره صریح‌تر او آن جایی است که از مقامات محلی کربلا خواسته تا ماموریت تامین امنیت مراسم اربعین را به عهده بگیرند و به حشدالشعبی و سرایا السلام اجازه مداخله در تامین امنیت این مراسم را ندهند.

او گرچه نام سرایا السلام، شاخه نظامی جریان صدر را هم در کنار حشدالشعبی آورده اما مقصود اصلی وی همان حشدالشعبی، شاخه نظامی نزدیک به ایران بوده چراکه نقش پررنگ در پیاده‌روی اربعین را حشدالشعبی دارد. همین سه روز پیش بود که «مهدی صالح عبدالواحد»، فرمانده عملیات حشدالشعبی در بصره اعلام کرد ۲۰ هزار نیروی حشدالشعبی در این استان کار تامین امنیت زائران اربعین در مسیر کربلا را برعهده دارند. دیروز نیز سازمان الحشدالشعبی عراق در بیانیه‌ای از آغاز عملیات امنیتی در جنوب سامرا به منظور حفظ امنیت زائران اربعین حسینی خبر داد.

حال باید دید که تنش حاصل از حضور این نیروها و پیام مقتدی صدر چگونه در طول پیاده‌روی‌ها مدیریت خواهد شد. اما آنچه واضح است سیگنال‌های هشداری است که مقتدی صدر هر روز بیش از پیش به ایران می‌فرستد.

پیام شنبه‌شب مقتدی صدر درباره پیاده‌روی اربعین نشان داد که سایه صدر و مناقشات جاری در عراق کماکان بر سر گردهمایی بزرگ شیعی با محوریت ایران سنگینی می‌کند؛ پیامی که هشدارآمیز بود!

 چالش صدر با ایران  بر سر قدرت و مرجعیت

هفته گذشته وقتی صدر پس از انصراف آیت‌الله کاظم حائری از مرجعیت، از سیاست کناره‌گیری کرد و بعد هم عذرخواهی و هوادارانش را دعوت به آرامش کرد، رویترز نوشت که 20 مقام دولتی عراق آیت‌الله سیستانی را دلیل پایان ناآرامی‌ها دانستند و گفتند که مقتدی صدر از ترس بیانیه او، شخصا جلوی هوادارانش را گرفت.

تحرکات مقتدی‌صدر، زائران اربعین را نگران کرد

آیت‌الله سیستانی، بانفوذترین و سرشناس‌ترین مرجع شیعه در عراق 92 سال دارد. پس از او چه کسی مرجعیت شیعه در عراق را عهده‌دار خواهد شد؟ محمدصادق صدر، پدر مقتدی صدر، از مراجع تقلید شیعه در عراق پیش از کشته شدن به دست صدام، مقلدین خود را به پیروی از کاظم حائری فراخواند.

بنابراین حائری یکی از چهره‌هایی بود که می‌توانست جای آیت‌الله سیستانی بنشیند اما او هفته گذشته در اعلام انصراف خود از مرجعیت، پیامی صادر کرد که باز نیز پای ایران را به مناقشات عراق باز کرد. وی در عین حال که شیعیان را از پیروی از مقتدی صدر بر حذر داشت، در اقدامی بی‌سابقه تاکید کرد: «بر همه مومنان لازم است که از ولی فقیه، رهبر انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای (دام ظله) اطاعت کنند.»

پس از این پیام، صدر ضمن حداحافظی از صحنه سیاست، نوشت: «بسیاری از جمله آقای حائری (دام ظله) گمان می‌کنند که این رهبری به لطف یا به دستور آنها به دست آمده است؛ نه، این در اول به لطف پروردگارم و از فیض پدرم (قدس سره) است که از عراق و مردم آن دست نکشید.»

با این توصیف باید گفت که صدر نه صرفا در قدرت سیاسی بلکه در تثبیت مرجعیت خود نیز با ایران چالش بزرگی دارد؛ به ویژه که در کشورهایی چون ایران و عراق این دو، یعنی سیاست و مرجعیت از یکدیگر جدا نیستند. از این رو هر سوژه مرتبط با ایران نیز درگیر این چالش خواهد شد؛ حتی اگر آن سوژه یک آیین مذهبی - سیاسی باشد!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بلبل خوش سخن باغ ایران

      اگه تو عراق ابنجوریه نریم پیاده روی اربعین

    • ناشناس

      مردم هم این وسط....

    • ناشناس

      کشورشان هست هر کاری دلشان بخواهد می کنند.

    • بدون نام

      عراق ملک ایران نیست.

    • ناشناس

      درود بر مرد مومن مقتدی صدر

    • نهی

      این گل بخودی است همیشه منافق وجود دارد

    • ناشناس

      خب حق حساب صدر را به حکیم دادید امسال ...

    • ناشناس

      آدمی جائیزالخطاست،
      ممکنه مقتدی صدر یه لحظه گول شیطان را خورده،
      اگر ادامه دار باشد این جریان،
      فتنه انگیزی برا پیش برد مذهب واهبی دارد،

    • ناشناس

      هرکس دنبال منفعت کشور خودش است

    • غضنفر

      احترام به حقوق بین‌الملل یعنی به رسمیت شناختن استقلال
      تمام کشورهای مستقل.

    • ناشناس

      حق با صدر ومردم عراق هست،مردم عراق می خواهند سرنوشت خودشان را بدست گیرند ‌...

    • ناشناس

      در تمام اروپا مرزهایشان به روی یکدیگر باز است وراحت رفت آمد دارند ولی ایران که عراق را از تیغ شمشیر داعش نجاتشان داد این برخورد را دارند!؟

    • ناشناس

      اهاااان حالا فهمیدم داستان چیه....!!!

    • ناشناس

      کشور مستقل فقط به منافع خودش نگاه می کنه نه هیچ چیزدیگه ای

    • مینا

      فقط خدا کنه جنگی بین ایران و عراق بوجود نیاد که جوانان بیگناه ایرانی کشته نشن

    • ناشناس

      مگه همیشه خودتون اعتراض ندارین که آمریکا در سیاست داخلی کشورها دخالت می‌کنه ؟ دقیقا همین کار رو شما میکنید . اون به خودش حق میده شما هم به خودتون پس ناراحتیتون از چیه ؟ فقط این وسط ثروت ایران هست که داره حیف و میل میشه و جوانانش بدبخت

    • ناشناس

      شیعه ایران وعراق ندارد همه جا کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا است تفرقه مال دشمنان اسلام است

    • ناشناس

      مقتدی صدر میخواهد از تمامیت ارضی وامنیتی واجتماعی کشور عراق دفاع کند چرا ایران دست ازمداخله برنمیدارد؟؟؟

    • ناشناس

      وضعیت عراق از نظر اقتصادی خیلی بهتر از ایران است چرا ایران با دخا لتهای نابجا قصد به فلاکت کشیدن انها رادارد.

    • ناشناس

      این اربعین بی خطر نخواهد بود

    • ناشناس

      درحال حاضر ایرانییها بخاطر مجانی بودن خورد خوراک در ایام اربعین به عراق میروند.درحالیکه عراقیها جهت زیارت.وسیر وسیاحت دربهترین هتلها ورستورانها ومناطق گردشگری مشهد حضور دارند .با دخالت نابجا.مزاحم رفاه واسایش انها نشوید

    • ناشناس

      خیلی صحنه های تلخی را در مشهد شاهد هستیم در مناطق گردشگری وبازارهای این شهر بوضوح دیده میشود برخی هموطنان دست گدایی به سمت عراقیها دراز میکنند.

    • ناشناس

      ملت ایران را به روز سیاه نشاندند نوبت ملت عراق است.خجالت بکشید.

    • ناشناس

      حق دارند در مورد کشورشان کاری که صلاح میدانند بکنند این ماییم که اونجا اضافی هستیم

    • حسین موسوی

      به کوری چشم دوزخیان مردم مسلمان راه خود را می روند و می بینیم که هم اکنون چه خبر است. بدا بحال کسانی که این عمر چندروزه را به دوستی با شیطان سپری کنند.

    • ناشناس

      خاموش باش

    • ناشناس

      غیر از مسئولین ایران که بجای منافع ملی به فکر منافع ملی خودشان (خود و اطرافیان و فک وفامیل ودوستانشان ) هستند

    • ناشناس

      وقتی داعش عراق بود می‌رفتیم اربعین، حالا که هیچ

    • ناشناس

      خداوکیلی صدر درست ميگه، حرفش اينه که نه ایران نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در عراق رو نداره، لطفاً برید مطالعه کنید ببینید غیر اينه؟ ولی ایران ميخواد عراق رو هم مثل اینجا بدبخت کنه

    • رضاااااااااااااا

      امریکا اگر دخالتیم میکنه برای نفع و رفاه مردم و پیشرفت اقتصاد و کشورشه هیچوفت نمیاد مثل ایران نون مردمش رو به بیگانه بده برای ...

    • ناشناس

      عامل تمام آشوبها درکشورهای جهان ازجمله عراق ایران است

    • عاشق ایران ولی...

      خوب گفتی.

    • نیماکوشا

      صدر ضربشو‌ از آخر به کشورش خواهد زد.
      دست داد با شاه سعودی چند سال پیش...

    • مهدی رمضانی اصفهان

      تویِ کشور عراق فضولی میکنید ، تازه هم طلبکارید ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج