۱۲۴۳۵۳۱
۲۴۴۱
۲۴۴۱
پ

بلافاصله این خبر را تکذیب کنید!

پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت اعلام کرد: وزارت ارشاد خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است.

خبرآنلاین: پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت اعلام کرد: وزارت ارشاد خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است. 

«پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» پیرو انتشار خبر تعطیلی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توجیه این تصمیم عجیب اعلام کرد: با توجه به ضرورت مبارزه با کم سوادی و ایجاد نهضت کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشور و ایجاد هم افزایی میان کتابخانه های کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش زیان دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه ها از محل کاهش و صرفه جویی در هزینه ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه های عمومی کشور تصمیم به واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گرفته است .

چنین تصمیمی از سوی نهادی که متولی تعریف ساختار فرهنگ‌سازی در کشور و مکلف به اشاعه فرهنگ کتابخوانی است امری بدیع و قابل تامل است.این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که آقای اسماعیلی وزیر ارشاد در آیین بزرگداشت روز کتاب و کتابخوانی سال گذشته گفته بود: ((رویکرد دولت جدید نسبت به موضوع فرهنگ کاملا ایجابی است و مجموعه دولت جدید تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا به نهضت تولید فرهنگی دامن بزند. این نهضت تولید فرهنگی در حوزه کتاب، نشر، رسانه‌ها و همچنین حوزه‌ هنرهای نمایشی، موسیقی اصیل ایرانی و سایر بخش‌های فرهنگ و هنر مورد توجه ما قرار دارد. این نهضت اجزا و اضلاعی دارد که باید توأمان در یک فرایند منطقی و به صورت هم افزا کار کنند تا خروجی آن به حصول این هدف گذاری منجر شود.))با این وصف مشخص نیست ظرف یکسال گذشته چه اتفاقی رخ داده که نظر و رویکرد وزیر محترم چنین تغییری داشته؟

با دیدن چنین خبری دوران کودکی ام را مرور کردم ،زمانی که پنج شش ساله بودم و در محله ای از شهر شیراز که تمام سرگرمی بچه ها خلاصه می‌شد در بازی فوتبال و کمربند بازی(تورنادو ) کانون پرورش فکری به داد بچه ها رسید و من وهم‌بازی هایم از کف کوچه و خیابان به پشت میز ونیکمت کانون هدایت شدیم.

خدا خیر دهد به مسئول پایگاه مقاوت مسجد محل که پای بچه ها را به کتابخانه‌ی مسجد باز کرد و این اقدام وی فتح بابی شد تا با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شویم. آموزش ها و فعالیت های تعریف شده در کانون به حدی استاندارد و جذاب بود که حتی با شروع کلاس های درس، من و هم بازی هایم غالب اوقات فراغت را مشتاقانه در کانون به آموزش نقاشی،خط،قصه گویی،نامه به امام ره و...سپری می‌کردیم و زمینه ی ابتدایی و اولیه هریک از این آموزش ها آشنایی با کتاب و مطالعه ی کتاب های مرتبط با موضوعات مورد علاقه امان بود. خروجی آموزش و تربیت مربیان و مسئولان زحمتکش و مخلص کانون در معرفی کتاب و آموزش کتابخوانی سال ها بعد دیده شد.از آن بچه هایی که تنها سرگرمی اشان فوتبال بود و...یکی فوق تخصص شد و استاد دانشگاه ،آن یکی ریاضی‌دان شد و امروز در بهترین دانشگاه های خارج از کشور تدریس می‌کند و آن دیگری معلم و.... بلا شک چنین خروجی از کانون حاصل آشنایی بچه ها با کتاب وکتابخوانی بود،مقوله ای که برای هر جامعه ای از نان شب واجب تر است حالا چه شده که حضرات مدعی فرهنگ و متولی تولید محتوای فرهنگی به بهانه ‌ی کمبود بودجه و... در صدد تعطیلی کتابخانه های کانون برآمده اند؟گویی مسئولین محترم از اوضاع آشفته‌ی کتابخانه‌های عمومی کشور بی خبر هستند و هیج اطلاعی از تیراژ کتاب های منتشره و عدم توان مالی نهاد کتابخانه های عمومی در خرید کتاب های روز دنیا و تالیفات نویسندگان داخلی ندارند!!که بنا دارند با واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توجیه بهتری برای تعطیلی عملی نهاد کتابخانه در کشور داشته باشند!!

برخی اوقات با شنیدن چنین اخباری دود از کله ی آدمی بلند می‌شود و عنقریب است که از تعجب شاخ در بیاوری که چنین تصمیمی بر مبنای کدام منطق و اصول فرهنگی اتخاذ شده است؟

در زمانه‌ای که غالب جوامع بنا به ضرورت اشاعه ی فرهنگ کتاب و کتابخوانی برنامه های متنوعی طراحی و اعمال می کنندو به عبارتی ابر وباد و مه و خورشید وفلک در کارند تا جامعه را به سمت وسوی فرهنگ مطالعه وکتاب‌خوانی سوق دهند اصلی ترین نهاد دولتی که مهم‌ترین وظیفه اش در نشر وانتشار کتاب و مهیا کردن فضای مناسب برای کتاب خوان هاست در اقدامی نسنجیده نداشتن بودجه را بهانه‌ی تعطیلی نهادی اعلام می‌کند که قریب به بیش از نیم قرن در فضای پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقشی اساسی داشته تاثیرات مثبت عملکرد متولیان این نهاد در بدنه‌ی جامعه به وضوح دیده می‌شود.

اهمیت و ضرورت ایجاد شرایط مناسب جهت تشویق جامعه به مطالعه و کتابخوانی دیر زمانی است که به درجه ای از اهمیت رسیده که تامین هر میزان بودجه برای ایجاد چنین فرهنگی توجیه پذیر و مورد اقبال عموم ملت قرار می گیرد لذا شایسته است به عوض تعطیلی چنین مکان هایی به فکر تعریف بودجه ای مجزا و کافی برای اشاعه‌ی فرهنگ کتابخوانی ، تأسیس وگسترش کتابخانه‌های عمومی خاصه کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به عنوان متولی این امر باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج