۱۲۴۴۵۷۵
۲۶۰۱
۲۶۰۱
پ

روزنامه همشهری: گشت ارشاد نباید برداشته شود!

آنهایی که بیرون از مرزها با نظام دشمنی و فوت دختر ۲۲ساله را بزرگ‌نمایی می‌کنند، می‌خواهند به مسئله، ابعاد حقوق بشری بدهند

روزنامه همشهری گفتگویی با فرشته روح‌افزا داشته است که وی نسبت به برداشته شدن گشت‌ارشاد اعلام نارضایتی کرده.

فرشته روح‌افزا، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده و عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان نیز در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه گفت: هنوز همه علل در این اتفاق مشخص نشده و از این‌رو قضاوت کمی سخت است. با این حال، تنها نکته مهم این است که برخلاف عده‌ای که می‌گویند گشت ارشاد باید برداشته شود، معتقدم که نبایدبرداشته شود؛ چرا‌که در جامعه افراد نابهنجار وجود دارند. بنابراین گشت ارشاد را نمی‌توان کلا برداشت. ضمن اینکه اگر بی‌حجابی در جامعه باشد، سرانجامش می‌شود جامعه غربی. زنان باید در جامعه سالم حضور داشته باشند.

در واقع برای حمایت از زنان باید جامعه از تبلور جنسیتی خارج شود. روح‌افزا معتقد است چون که سیاستگذاری فرهنگی به‌خوبی انجام نشده، یک دختر ۲۲ساله نمی‌داند حجاب چه محاسنی دارد برای همین است که در موقعیت ناآگاهانه قرار می‌گیرد. این در حالی است که افراد معاند خارج و داخل نظام به‌خوبی می‌توانند کار فرهنگی کنند و روی افکار عمومی تأثیر بگذارند. از این‌رو در کنار افزایش لایه‌های امنیتی برای شبیخون فرهنگی دشمن باید لایه‌های امنیتی را نیز افزایش داد و در عین حال سیاستگذاری فرهنگی ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر‌ معظم انقلاب در زمینه تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی گفت:  ۳۲دستگاه مصوبات عفاف و حجاب را دریافت کردند، اما کار نمی‌کنند و تمام کارها گردن گشت ارشاد افتاده است. از این‌رو قانون عفاف و حجاب باید با آینده‌نگری بیشتری تکمیل شود. باید درنظر داشت که گشت ارشاد برای افراد حاد از نوع نابهنجار پوششی و عفت است نه همگان. از این‌رو باید طبقه‌بندی و اولویت‌گذاری برای آموزش و تذکر لحاظ شود.

روح‌افزا با اشاره به موج‌سواری عده‌ای معاند و استفاده از فوت دختر ۲۲ساله ایرانی برای ضربه به نظام، گفت: باید قبل از موج‌سواری آنها نیروهای امنیتی وارد عمل می‌شدند و فیلم را منتشر می‌کردند. به‌نظر می‌رسد ما در مقابل جریان مخالف کم کار می‌کنیم. مثلا چندین شهید امر به معروف داشته‌ایم بعد هیچ اسمی از آنها نمی‌بریم. در واقع جامعه آنها را نمی‌شناسد. با این حال، گروه‌های مخالف و معاند از شدت تحریک جامعه سوءاستفاده می‌کنند.

روح‌افزا در واکنش به موج‌سواری عده‌ای سودجو و معاند در ماجرای فوت دختر ۲۲ساله، گفت: جالب است رسانه‌هایی که عکس دختر ۲۲ساله را بزرگ منتشر می‌کنند و با ماهیت گشت ارشاد مخالفت خود را ابراز می‌کنند، زمانی که نجفی، میترا استاد را کشت، هیچ‌کدام موضع نگرفتند؛ چراکه آنها دارند از این اتفاق اخیر برای خود یک پروژه می‌سازند که از آن بهره‌برداری سیاسی کنند. این امر زمانی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم دولت رئیسی در بخش سیاسی خوب عمل کرده است. حتی رویداد راهپیمایی اربعین هم به‌خوبی برگزار شد. همه اینها به اضافه موفقیت دولت در شانگهای در نزدیکی سفر رئیسی به نیویورک نشان می‌دهد که عده‌ای یک‌صدا می‌خواهند باب مخالفت و عناد با دولت را باز کنند.

چه‌بسا آنهایی که بیرون مرزها با نظام عناد می‌ورزند و این ماجرا را درشت‌نمایی می‌کنند می‌خواهند ابعاد حقوق بشری به مسئله بدهند و باز زمینه تحریم‌های جدیدی علیه ایران را فراهم کنند. به اعتقاد روح‌افزا، مسئولان باید بحث‌های اقناعی برای مردم به‌صورت روشن و قابل‌قبول را افزایش دهند. در واقع باید دامنه روشنگری سیاسی در فضاهایی مثل توییتر بیشتر شود. باید درنظر بگیریم که اگر مردم می‌توانند دروغ‌های مخالفان و معاندان نظام را باور کنند یعنی ما سیاستگذاری خوبی نداشتیم.

فتنه‌سازی‌‌های مخالفان

 این هفته با رویداد مهم سیاسی سفر رئیس‌جمهور به نیویورک مواجه هستیم؛ سفری که تاکنون برای روسای جمهور با بحث و حاشیه همراه بوده است. از شرایط حضور و عدم‌حضور گرفته تا مخالفان و موافقان و دستاوردها و پیامدها، با وجود این، در حالی رئیسی در قامت رئیس‌جمهور برای شرکت در نشست سازمان ملل عازم نیویورک می‌شود که این گمانه‌زنی وجود دارد که جنجال‌ها و حاشیه‌سازی‌ بر سر فوت مهسا امینی، دختر 22ساله ایرانی از جانب مخالفان بی‌هدف نیز نباشد. عده‌ای در فضای مجازی تلاش دارند ایرانیان خارج از کشور را تحریک کنند تا به سفر رئیسی اعتراض کنند.

بهانه اعتراض را هم از قبل پیدا کرده‌اند. مرگ یک دختر 22ساله با پروژه‌سازی‌ عریض و طویل رسانه‌ای؛ این در حالی است که پیش از این از جانب برخی مسئولان آمریکا نسبت به سفر رئیس‌جمهور واکنش‌هایی انجام شده است که منافقین تلاش داشتند به آن رنگ و بوی حقوق بشری بدهند. در واقع وقتی دشمنان بهانه‌ای برای عداوت با جمهوری اسلامی در دست نداشته باشند، بیرق حقوق بشر را بالا می‌برند که بگویند مثلا در ایران نقض حقوق بشر رخ می‌دهد و مسئولان ایرانی حق حضور در خاک آمریکا را ندارند. این امر با توجه به حساسیت رابطه بین آمریکا و ایران در زمان روسای جمهور پیشین ما هم بوده است و موضوع جدیدی نیست اما این‌بار با وجود موفقیت‌هایی که ابراهیم رئیسی در قالب سیاست همسایگی و در ادامه در شانگهای کسب کرده‌، دامنه عداوت مخالفان بیشتری را علیه وی گسترده کرده است.

به‌ویژه آنهایی که مرگ دختر 22ساله را بستر سوءاستفاده سیاسی می‌کنند حتی اجلاس شانگهای را به خیال خود بی‌اثر می‌دانستند و همگام با منافقین و رجوی‌تبارها و سلطنت‌خواه‌های مهجور تلاش داشتند در سفر رئیسی اخلال ایجاد کنند. به‌نظر می‌رسد که وقتی رئیس‌جمهور سفر کند نیز خیال دارند موج هشتگ‌های خود را بیشتر کنند یا موضوع مرگ دختر 22ساله را پر‌رنگ‌تر سازند. بیشترین زخمی نیز که آنها خورده‌اند، به‌خاطر کامیابی‌هایی است که در دولت فعلی نصیب ایران شده است. آنهایی که رئیسی را فعال سیاست خارجی نمی‌دانستند و فکر می‌کردند که موفق نمی‌شود، امروز می‌بینند که سیاست همسایگی دولت وی، روی یکجانبه‌گرایی آمریکا را برای همیشه می‌تواند سیاه کند. اینگونه است که این رویدادها را می‌بینند و نمی‌‌توانند بیکار بنشینند. از این‌رو هر اتفاقی مثل مرگ دختر 22ساله را دستاویز خرابکاری‌های رسانه‌ای و سیاسی خود می‌کنند. با این حال این نخستین‌بار نیست که در دمادم سفر رئیس‌جمهور به آمریکا حاشیه می‌سازند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج