۱۲۴۶۴۹۰
۹۹
۹۹
پ

شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی از جمله راه‌کارهایی است که بسیاری از زوجین برای پایان دادن به زندگی مشترک خود در نهایت آرامش مد نظر قرار می‌دهند. در این نوع از طلاق طرفین با رضایت کامل، پس از طی کردن مراحل آن از یکدیگر جدا خواهند شد. یکی از موضوعات مهمی که در طلاق توافقی مد نظر می‌باشد، شرایط گرفتن مهریه است.

 

شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی

در ادامه این مطلب نکات مهم درباره طلاق توافقی، مهریه و همچنین شرایط هر کدام از این 2 مورد برای شما عزیزان شرح دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

طلاق توافقی چیست ؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، طلاق توافقی روشی است که طرفین با رضایت کامل و به‌صورت مسالمت آمیز، به زندگی مشترکشان پایان می‌دهند. به این صورت که زوجین پس از ثبت درخواست طلاق و دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه، می‌توانند به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه کرده و از یکدیگر جدا شوند.

شرایط طلاق توافقی

برای طلاق توافقی نیز هم‌چون دیگر انواع طلاق شرایطی وجود دارد که زوجین باید به پایبند باشند. از این رو در ادامه این بخش از مطالب به شرایط طلاق توافقی اشاره شده است.

  • مهم‌ترین شرط برای طلاق توافقی، وجود رضایت هر ۲ طرف است.

  • از دیگر شروط طلاق توافقی پرداخت مهریه از طرف زوج به زوجه در صورتی نبخشیدن آن از طرف زن است.

  • زوجین می‌بایست در زمان طلاق بر سر مواردی هم‌چون پرداخت نفقه، حضانت فرزندان، تقسیم اموال توافقات لازم را انجام دهند.

  • خانم برای طلاق توافقی نیز بایستی عده را رعایت کرده و گواهی عدم بارداری را ارائه کند.

  • برای طلاق توافقی نیاز است که طرفین به یکی از مراکز مشاور خانواده بهزیستی مراجعه کرده و گواهی عدم انصراف از طلاق را دریافت کنند تا بتوانند درخواست خود را به ثبت برسانند.

شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی چه مدت طول خواهد کشید؟

اقدام برای طلاق توافقی به دلیل وجود پرونده‌های زیاد در این زمینه و عدم آشنایی با روال پیگیری آن، ممکن است کمی زمان‌بر بوده و طرفین را خسته کند. به‌طور معمول برای این‌که زوجین بتوانند از یکدیگر جدا شوند 2 راه‌کار را می‌توانند پیش بگیرند. یکی کمک گرفتن از وکیل طلاق است و دیگری پیگیری روند طلاق بدون کمک گرفتن از وکیل خواهد بود. با توجه به این موضوع در ادامه به پروسه طلاق با کمک وکیل و بدون کمک گرفتن از وی اشاره شده است.

طلاق توافقی با حضور وکیل

اگر زوجین به این نتیجه رسیده باشند که به‌صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، می‌توانند به یک وکیل طلاق مجرب در این زمینه مراجعه کرده تا وی پروسه طلاق آن‌ها را در مدت زمانی حدودا 10 الی 20 روزه، به نتیجه برساند.

طلاق توافقی بدون حضور وکیل

اگر زوجین بدون داشتن وکیل طلاق، تصمیم به جدایی از یکدیگر به‌صورت توافقی بگیرند، بایستی تواق‌نامه مالی و غیر مالی را تنظیم کرده و برای ثبت دادخواست خود به دادگاه مراجعه کنند. همچنین در صورت عدم بهره‌مندی از حضور یک وکیل در کنار خود، بایستی شخصا در جلسات مشاوره و دادگاه حضور پیدا کنند و همین موضوع می‌تواند سبب شود که پروسه طلاق تا 3 ماه نیز طول بکشد.

شرایط دریافت مهریه در طلاق توافقی

مهریه در طلاق توافقی نیز جزو اصلی‌ترین حق و حقوق مالی زن پس از طلاق است و می‌تواند آن‌را از همسر خود طلب کند. در عین حال زمانی‌که زوجین قصد دارند به‌صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند، می‌توانند بر سر دریافت و یا عدم دریافت مهریه از سوی زوجه توافقاتی را انجام دهند. نکته‌ای که در رابطه با دریافت مهریه باید در نظر داشته باشید، این است که بر طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، صرفا پرداخت مهریه تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن در دادگاه به‌صورت اقساط مورد تایید است.

شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی

به‌طور کلی دریافت مهریه در طلاق توافقی طی شرایطی قابل انجام می‌باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • اگر طرفین توافق کنند که زوجه کلیه مهریه خود را ببخشد، بعد از طلاق هیچ مهریه‌‌ای برای او باقی نمانده و نمی‌تواند هیچگونه ادعایی در این خصوص داشته باشد.

  • اگر زوجه برای دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی، چک یا سفته‌ای از همسرش گرفته باشد، در این حالت بدیهی است که زن می‌تواند در صورت عدم وصول آن‌ها به استناد مدارکی که در اختیار دارد، درخواست مطالبه حق خود را از طریق دادگاه به ثبت برساند.

  • اگر مدارکی وجود داشته باشد که زوجه حق دریافت مهریه بعد از طلاق توافقی از همسر خود را دارد، حتی با ازدواج مجدد پس از طلاق نیز مانعی جهت اخذ مهریه قبلی نخواهد داشت.

  • اگر طلاق توافقی در دوران عقد صورت گیرد و همچنین بین زن و شوهر نزدیکی کامل واقع شده باشد، مرد ملزم به پرداخت مهریه به‌صورت کامل به زن است.

  • اگر رابطه زناشویی بین زوجین واقع نشده باشد، زن مستحق دریافت نیمی از مهریه خواهد بود. اما در راستای طلاق توافقی طرفین می‌توانند بر سر دریافت و یا عدم دریافت مهریه از سوی زوجه تصمیم گیری کنند.

جمع بندی

طلاق توافقی از جمله روش‌هایی است که زوجین برای جدایی از یکدیگر می‌توانند پیش بگیرند. این روش شرایطی دارد و بایستی به مواردی هم‌چون مهریه نیز در پروسه انجام آن توجه شود. با توجه به این موضوع ما در تیم موسسه حقوقی دادنیک سعی بر این داشتیم هر آن‌چه که باید در مورد طلاق توافقی بدانید را برای شما عزیزان بیان ‌کنیم. همچنین به شرایط طلاق توافقی و شرایط گرفتن مهریه در طلاق توافقی نیز اشاره شد.

در عین حال شما همراهان عزیز می‌توانید برای این‌که با مشاورین و وکلای مجرب ما در زمینه طلاق توافقی در ارتباط باشید به سایت موسسه حقوقی دادنیک مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌ موجود برای دریافت مشاوره تخصصی اقدام کنید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج