جاباما
۱۲۵۰۹۳۷
۱۳۲۰۷۹
۱۳۲۰۷۹
پ

۱۴ کاربرد عجیب خمیردندان در گوشه‌ و کنار خانه

خمیردندان یکی از اصلی‌ترین لوازم بهداشتی است که در هر خانه‌ای حداقل یک عدد از آن وجود دارد و همه با کاربردهای آن در زمینه‌ی بهداشت دهان و دندان آشنا هستند؛ خوشبوکننده‌ی دهان، سفید‌کننده‌ی دندان، جلوگیری از پوسیدگی دندان، محافظت از لثه و…

دیجی کلامگ: خمیردندان یکی از اصلی‌ترین لوازم بهداشتی است که در هر خانه‌ای حداقل یک عدد از آن وجود دارد و همه با کاربردهای آن در زمینه‌ی بهداشت دهان و دندان آشنا هستند؛ خوشبوکننده‌ی دهان، سفید‌کننده‌ی دندان، جلوگیری از پوسیدگی دندان، محافظت از لثه و…

اما خمیردندان تنها برای دندان نیست و به جز نظافت و حفظ سلامت دندان‌ها کاربردهای دیگری هم دارد. اگر ترکیبات به کار رفته در تولید خمیر دندان را در نظر بگیرید، باور این مطلب برایتان آسان می‌شود، چرا که معمولاً خمیر دندان‌ها حاوی فلوراید، کلسیم کربنات و سدیم لورت سولفات هستند. فلوراید استحکام مینای دندان را افزایش می‌دهد و به مقاوم‌تر شدن آن در برابر سایش شیمیایی کمک می‌کند، کلسیم کربنات یک ترکیب ساینده است و این سدیم لورت سولفات است که باعث می‌شود خمیردندان کف کند.

در ادامه برخی از کاربردهای خانگی خمیردندان را بررسی می‌کنیم که شاید کمتر شنیده باشید اما دانستن آن‌ مفید خواهد بود.

۱. از بین بردن بوی بد بطری‌، فلاسک، قمقمه و حتی دست

۱۴ کاربرد عجیب خمیردندان در گوشه‌ و کنار خانه

وقتی شیشه‌ی شیر کودک، لیوان کودک یا انواع بطری و فلاسک جرم می‌گیرند و بوی نامطبوعی می‌دهند، زمان استفاده از خمیردندان فرا می‌رسد. مقدار کمی خمیردندان روی فرچه‌ی شیشه‌شوی بگذارید، با آن بطری را تمیز کنید و در مرحله‌ی آخر بطری را آبکشی کنید.

اگر هنگام آشپزی دستتان بوی سیر یا پیاز گرفته است و شست‌وشو با مایع دست‌شویی این بو را از بین نمی‌برد، دستتان را با مقداری خمیردندان بشویید و این کار را به آرامی انجام دهید تا از شر بوی نامطبوع خلاص شوید.

۲. پاک کردن خطوطی که با مداد شمعی یا ماژیک پاک‌نشو کشیده شده‌اند

اگر کودکتان برای نقاشی کشیدن هر جایی به جز دفتری را که به او داده‌اید انتخاب می‌کند، چاره‌ی کار خمیردندان است. شاید باور نکنید اما این راهکار واقعاً کارساز است. البته اگر مدت زیادی از کشیده شدن این خطوط روی سطوح مختلف گذشته باشد، شاید به این آسانی پاک نشوند. بنابراین، بهتر است هر چه سریع‌تر خمیردندان را بردارید و به سراغ نقاشی‌های کودکنان روی دیوار بروید.

۳. از بین بردن آثار ناشی از خراشیدگی‌ روی کفش ورزشی

۱۴ کاربرد عجیب خمیردندان در گوشه‌ و کنار خانه

اگر زیره‌ی کفش ورزشی یا کتانی شما سفید است و به دلیل وجود خراشیدگی‌ها ظاهر مناسبی ندارد، کمی خمیردندان سفید و غیرژله‌ای به شما کمک می‌کند کفشتان ظاهر بهتری پیدا کند. با استفاده از یک مسواک قدیمی، خمیردندان سفید و غیرژله‌ای را روی خراشیدگی‌ها بمالید، به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن را با استفاده از یک پارچه‌ی مرطوب پاک کنید. اگر لازم است، دوباره این مراحل را تکرار کنید.

۴. برق انداختن نقره‌‌های کدر شده

استفاده از خمیردندان غیرژله‌ای راهکاری عالی برای برق انداختن نقره‌های کدر شده است. خمیردندان غیرژله‌ای را روی نقره بگذارید، آن را کمی مرطوب کنید و با استفاده از یک مسواک قدیمی خمیردندان را روی نقره بمالید. اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیردندان روی نقره بماند، سپس با استفاده از دستمال میکروفایبر آن را پاک کنید و در مرحله‌ی آخر نقره را آبکشی نمایید. این راهکار را می‌توانید برای ظروف، زیورآلات و تابلوهای تزئینی استفاده کنید. البته درباره‌ی زیورآلات و تابلوهای تزئینی که معمولاً بیشتر کدر می‌شوند، باید این مراحل را با دقت بیشتری انجام دهید.

۵. به عنوان سفید‌کننده

معمولاً برای تمیز کردن شیرآلات، روشویی و سطوح حمام و دست‌شویی از مواد شوینده‌ی حاوی سفید‌کننده استفاده می‌کنید. اگر بوی تند این‌گونه مواد شوینده برای شما آزاردهنده است و به دنبال یک جایگزین می‌گردید، خمیردندان غیرژله‌ای همان چیزی است که به آن نیاز دارید. با استفاده از مسواک یا پارچه‌ی مرطوب خمیر دندان را روی سطح مورد نظر بمالید و بعد از مدتی آن‌ را با دستمال میکروفایبر پاک کنید.

۶. از بین بردن خراشیدگی‌های کوچک روی قاب گوشی

اگر گوشی شما از ارتفاع نسبتاً زیادی و با شدت روی یک سطح سیمانی سقوط کرده است، این ترفند کارساز نیست. اما در مورد خراشیدگی‌های کوچک روی قاب گوشی، استفاده از خمیردندان راهکار مؤثری است. از آن‌جا که خمیردندان حاوی ترکیبات ساینده است، می‌تواند مانند یک سنباده‌ی درجه یک عمل کند. هنگامی که با استفاده از گوش‌پاک‌کن و حتی با انگشت و به آرامی خمیردندان را روی قاب گوشی بمالید، خراشیدگی‌های کوچک را از بین می‌برد یا کاری می‌کند که آن‌ها کمتر به چشم بیایند. البته این راهکار تنها روی قاب‌های پلاستیکی قابل اجرا است.

۷. پاک کردن لکه‌های آب، چای یا قهوه

منطقی به نظر می‌رسد که آن‌ چیزی که لکه‌های قهوه‌ای را از روی دندان‌ها پاک می‌کند،  بتواند همان لکه‌ها را از روی سطوح دیگر مانند چوب یا سرامیک هم پاک کند. در مواردی که برای کسی زیرلیوانی گذاشته‌اید اما او استفاده نکرده است و می‌خواهید لکه‌ها را پاک کنید، با استفاده از پارچه‌ی مرطوب و خمیردندان این کار را انجام دهید. همچنین وقتی چند نوبت از یک لیوان برای نوشیدن چای یا قهوه استفاده کرده‌اید و داخل لیوان جرم گرفته است، می‌توانید برای از بین بردن این جرم‌ها هم از خمیردندان استفاده کنید.

برای لکه‌های آب هم همین ترفند کارساز است. خمیردندان را روی لکه‌ها بمالید و بعد از ۵ دقیقه آن را بشویید. البته خمیردندان را تنها روی لکه‌ها بمالید و نه اطراف آن‌ها و این کار را به آرامی انجام دهید.

برای این کاربرد، از انتخاب خمیردندان‌هایی که حاوی مقادیر زیادی سفید‌کننده هستند خودداری کنید.

۸. تمیز کردن اتوی کثیف

۱۴ کاربرد عجیب خمیردندان در گوشه‌ و کنار خانه

هنگامی که رسوبات مواد معدنی به کف اتو می‌چسبند یا اینکه به هر دلیل کف اتو کثیف می‌شود، خمیردندان می‌تواند معجزه کند. بعد از اینکه اتو را از برق کشیدید، صبر کنید تا کاملاً سرد شود. حالا خمیردندان غیرژله‌ای و حاوی سفید‌کننده را روی کف اتو بمالید. برای این کار از یک پارچه‌ی تمیز استفاده کنید. در این مرحله مخزن آب اتو را پر کنید، اتو را روی یک حوله‌ی کهنه بگذارید و تنظیم اتو را روی حالت بخار قرار دهید. بعد از ۵ دقیقه بخار دادن، اتو را از برق بکشید و صبر کنید تا کاملاً سرد شود. در مرحله‌ی آخر، کف اتو را دوباره پاک کنید.

۹.  تسکین خارش

خمیردندان می‌تواند در تسکین التهابات جزئی پوست مانند التهاب ناشی از نیش حشرات مؤثر باشد. در واقع، خمیردندان مانند یک داروی قابض عمل می‌کند به این معنی که هنگامی که آن را روی جای نیش حشرات قرار می‌دهید، بعد از خشک شدن، زهری را که باعث خارش جای زخم و اطراف آن شده است بیرون می‌کشد. منتول یا جوهر نعنا یکی از ترکیبات موجود در برخی از خمیردندان‌ها است که به عنوان خنک‌کننده به این محصولات اضافه می‌شود. تأثیر منتول روی رشته‌های عصبی مانند تأثیر یخ روی آن‌ها است و می‌تواند ناراحتی را تسکین دهد.

۱۰. تمیز کردن چراغ‌های خودرو، عینک ایمنی و عینک شنا‌

اگر چراغ‌های خودروی شما کدر شده‌اند و نور آن‌ها کاهش پیدا کرده است، لازم نیست یک براق‌کننده‌ی حرفه‌ای خریداری کنید. صرفه‌جویی کنید و از خمیردندان کمک بگیرید. با استفاده از خمیردندان و اسکاچ می‌توانید کثیفی‌ها، جرم‌ها و خراشیدگی‌های کوچک را از بین ببرید. خمیردندان را روی اسکاچ بریزید و روی سطح مورد نظر بمالید. چند دقیقه صبر کنید و سطح مورد نظر را با پارچه‌ی مرطوب پاک کنید.

از همین ترفند می‌توانید برای عینک ایمنی، عینک شنا و حتی آینه‌ی کدرشده هم استفاده کنید. البته باید مراحل را به آرامی انجام دهید تا روی سطح آن‌ها خراشیدگی ایجاد نشود.

۱۱. سفید کردن مبلمانی که در فضای باز قرار دارد

هنگامی که صندلی داخل حیاط برای نشستن چندان مناسب نیست، خمیردندان و آب می‌تواند ظاهر صندلی را نونوار کند. عواملی مانند شرایط آب‌وهوایی، قارچ‌ و کپک باعث ایجاد لکه‌هایی تیره‌رنگ روی صندلی می‌شوند و صندلی ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کند. با استفاده از یک پارچه‌ی مرطوب و خمیردندان می‌توانید همه‌ی این لکه‌ها را پاک کنید.

۱۲. از بین بردن خراشیدگی‌های روی رنگ ماشین

۱۴ کاربرد عجیب خمیردندان در گوشه‌ و کنار خانه

برای خراشیدگی‌های سطحی و جزئی که تنها روی لایه‌ی خارجی رنگ خودرو یا کلیر (clear coat) ایجاد شده‌اند، خمیردندان را امتحان کنید. از آن‌جا که خمیردندان حاوی ترکیبات ساینده است می‌تواند خراشیدگی روی لایه‌ی کلیر را صاف کند و باعث شود تا خراشیدگی کمتر دیده شود. مقداری خمیردندان را روی خراشیدگی قرار دهید و آن را با استفاده از پارچه‌ای نرم و خشک، با حرکت دایره‌وار و به آرامی روی سطح مورد نظر بمالید. با این روش سطح آسیب‌دیده صاف و براق می‌شود.

البته اگر می‌توانید لایه‌ی خراشیده‌شده را با ناخن بلند کنید، خراشیدگی عمیق‌تر از آن است که خمیردندان کارساز باشد.

۱۳. از بین بردن آثار خراشیدگی و لکه‌های چسبناک از روی کف‌پوش

اتفاقی که معمولاً رخ می‌دهد این است که کشیده شدن پایه‌ی چهارپایه و صندلی یا چرخ صندلی روی کف‌پوش خراشیدگی‌هایی ایجاد می‌کند و اگر این خراشیدگی‌ها زیاد شود خانه یا محل کار شما مانند گوشه‌ای از انباری به نظر می‌رسد. حالا نوبت خمیردندان است. خمیردندان غیرژله‌ای را روی کف‌پوش بمالید و آن را با پارچه‌ای مرطوب پاک کنید. البته شاید لازم باشد بیش از یک بار این مراحل را تکرار کنید. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن لکه‌های چسبناک از روی کف‌پوش از همین ترفند استفاده کنید.

۱۴. پر کردن سوراخ‌های کوچک روی دیوار گچی

برای پر کردن سوراخ‌های کوچکی که روی دیوارهای گچی ایجاد شده‌اند، می‌توانید در غیاب بتونه از خمیردندان استفاده کنید. می‌توانید برای فشار دادن خمیردندان به داخل سوراخ از تکه‌ای مقوا و برای پاک کردن خمیردندان‌های اضافی از اطراف سوراخ از لبه‌ی همان مقوا استفاده کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج