۱۲۵۵۲۷۰
۱۵۲
۱۵۲
پ

افزایش خطر ابتلا به سرطان به دلیل چاقی - ارتباط چاقی و سرطان

بهترین جراح اسلیو در کلینیک چاقی و زیبایی البرز می‌تواند شما را از خطرات ناشی از چاقی محافظت کند تا بتوانید زندگی سالمی پیش روی خود داشته باشید.

مطالب برگرفته از سایت:

https://alborzsurgery.com/performing-gastric-sleeve-in-karaj/

ارتباط چاقی و سرطان از دیگر دغدغه‌های افراد با افزایش وزن است. همانطور که بارها شنیده‌اید چاقی عوارض بسیاری زیادی دارد که یکی از این موارد افزایش خطر ابتلا به سرطان است.

از آنجایی که این موضوع حائز اهمیت است، در ادامه در خصوص ارتباط چاقی و سرطان توضیح خواهیم داد. 

عوامل بسیاری می‌تواند احتمال ایجاد این بیماری را افزایش دهد؛ اما از مهم‌ترین مواردی که می‌توانید برای کاهش ابتلا به این بیماری در نظر داشته باشید، حفظ وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات است.

افزایش خطر ابتلا به سرطان به دلیل چاقی - ارتباط چاقی و سرطان

به چه افرادی چاق گفته می‌شود؟

قبل از هر چیز ابتدا باید میزان وزنی که به عنوان چاقی شناخته می‌شود را بشناسید تا از اضافه وزن و قرار گرفتن در چنین محدوده‌ای خودداری کنید.

شاخص توده بدنی یا BMI بهترین معیار برای در نظر گرفتن چاقی و اضافه وزن است. برای بزرگسالان فردی با BMI برابر با 25 تا 29.9 به عنوان اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود. فردی که شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر داشته باشد، به عنوان فردی چاق شناخته می‌شود.

کدام سرطان‌ها با چاقی مرتبط است؟

در خصوص ارتباط بین چاقی و سرطان باید بگوییم که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به چندین نوع سرطان را افزایش می‌دهد که این موارد به شرح زیر است:

  • رحم
  • کیسه صفرا
  • کولون و رکتوم
  • پستان (در خانم‌هایی که یائسه شده‌اند)
  • آدنوکارسینوم مری
  • بالای معده
  • کلیه‌ها
  • کبد
  • تخمدان‌ها
  • تیروئید
  • پانکراس
  • مننژیوم
  • مولتیپل میلوما

سایر عوامل نیز می‌تواند در ایجاد سرطان نقش داشته باشد. به طور مثال مواردی مانند تغییر سطح هورمون، تغییر در ژن‌ها، عفونت‌های طولانی مدت، مصرف دخانیات و الکل می‌تواند در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید چاقی لزوما افراد را به سرطان مبتلا نمی‌کند، تنها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

چاقی چگونه منجر به سرطان می‌شود؟

ارتباط چاقی و سرطان به این صورت است که اضافه وزن و چاقی باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شود که تغییرات ایجاد شده عاملی بر ایجاد سرطان است.

چنین تغییراتی می‌تواند شامل التهاب طولانی مدت و سطح بالاتر از حد طبیعی انسولین و هورمون‌های جنسی باشد. خطر ابتلا به سرطان با افزایش وزن اضافی در فرد افزایش پیدا می‌کند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان به دلیل چاقی - ارتباط چاقی و سرطان

چربی اضافی در بدن فقط در یک جا باقی نمی‌ماند، فعال است؛ به طوری که سیگنال‌هایی را به سایر قسمت‌های بدن ارسال می‌کند. 

این سیگنال‌ها به سلول‌های بدن می‌گوید که بیشتر تقسیم شود و در نهایت باعث ایجاد سرطان می‌شود. سیگنال‌های منتشر شده توسط سلول‌های چربی بر چنین مواردی تاثیر گذار است:

هورمون‌های رشد

چربی بیش از حد در بدن می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون‌های رشد شود که در چنین شرایط سلول بیشتر تقسیم می‌شود. در چنین شرایطی احتمال رشد سلول‌های سرطانی افزایش پیدا می‌کند.

التهاب

زمانی که سلول‌های چربی در بدن زیاد باشد، سلول‌های مرتبط با ایمنی بدن به آن قسمت می‌رود و سلول‌های چربی مرده را از بین خواهد برد، چنین شرایطی منجر به التهاب و در نهایت تقسیم سریع‌تر سلول‌ها خواهد شد. با گذشت زمان خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

هورمون‌های جنسی

سلول‌های چربی هورمون استروژن تولید می‌کند. این شرایط می‌تواند سلول‌های سینه و رحم را بیشتر تقسیم کند و در نهایت خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

این موارد از مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در ایجاد این بیماری است.

چگونه می‌توان خطر ابتلا به سرطان ناشی از چاقی را کاهش داد؟

مهم‌ترین نکته‌‌ای که باید برای جلوگیری در نظر داشته باشید، انتخاب سبک زندگی سالم است. باید برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم داشته باشید تا خطر ابتلا به سرطان مرتبط با چاقی کاهش یابد. چاقی و سرطان با دقت به این نکات برطرف خواهد شد.

آیا با کاهش وزن می‌توان خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد؟

تحقیقات کمی‌ در خصوص تاثیر کاهش وزن بر ابتلا به سرطان وجود دارد؛ با این حال شواهدی مبنی بر اینکه برخی از انواع سرطان مانند سرطان سینه و آندومتر کاهش می‌یابد، وجود دارد.

علاوه بر این، برخی از تغییرات بدن که به دلیل کاهش وزن رخ می‌دهد، خطر ابتلا به سرطان را کمتر می‌کند. به طور مثال افرادی که اضافه وزن دارند با کم کردن وزن، سطح برخی از هورمون‌های مرتبط به سرطان مانند انسولین، استروژن و آندروژن را کاهش می‌دهد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان به دلیل چاقی - ارتباط چاقی و سرطان

کم کردن وزن علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، برای سلامت کلی بدن و جلوگیری از مشکلاتی از جمله بیماری قلبی و دیابت نیز موثر است.

آیا چاقی منجر به سرطان در کودکان می‌شود؟

خیر خوشبختانه هیچ ارتباطی بین چاقی و سرطان در کودکان وجود ندارد. اضافه وزن در بزرگسالان تنها منجر به سرطان می‌شود. اما، به این معنی نیست که چاقی در کودکان هیچ عوارضی ندارد، کودکان نیز باید محدوده وزنی نرمالی داشته باشند.

افرادی که در کودکی چاق هستند، 5 برابر بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به چاقی در بزرگسالی قرار دارند. بسیار مهم است که از همان کودکی برای فرزندانتان سبک زندگی سالم برای داشتن وزنی در محدوده سالم در نظر داشته باشید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج