۱۲۶۰۳۵۱
۲۲۳۸
۲۲۳۸
پ

خبر شوکه‌کننده درباره میزان اسپرم مردان

مقدار اسپرم مردان در نقاط مختلف دنیا، به سرعت رو به کاهش گذاشته؛ تا جایی که در ۴۰ سال گذشته، نصف شده است. برخی محققان این را یک زنگ خطر می‌دانند.

گجت نیوز: مقدار اسپرم مردان در نقاط مختلف دنیا، به سرعت رو به کاهش گذاشته؛ تا جایی که در ۴۰ سال گذشته، نصف شده است. برخی محققان این را یک زنگ خطر می‌دانند.

سال ۲۰۱۷، یک کار تحقیقاتی در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزیلند انجام شد که خبر از کاهش شمار اسپرم مردان می‌داد. حالا متخصص همه‌گیرشناسی، هاگای لوین، مطالعه مشابهی را با جامعه آماری بیشتر ترتیب داده است.

تیم تحت هدایت او، داده‌های ۵۷ هزار مرد از ۵۳ کشور جهان را جمع‌آوری کرد تا مجری بزرگ‌ترین فرا-آنالیز صورت گرفته روی اسپرم مردان باشد. اضافه شدن کشورهای جدید هم نتیجه‌گیری تحقیق سال ۲۰۱۷ مبنی بر نصف شدن مقدار اسپرم در چهار دهه گذشته را تایید می‌کند.

بر اساس نتایج مطالعه جدید، از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۸، مقدار اسپرم در مردهایی که نابارور نیستند، ۵۱ درصد اُفت کرده و از ۱۰۱.۲ میلیون به ۴۹ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر مایع منی رسیده است.

بدتر اینکه، داده‌ها از تداوم پرشتاب این روند نزولی در قرن بیست و یکم حکایت دارند. نرخ کاهش مقدار اسپرم در هر سال، حدود ۱.۱ درصد است و نیاز به انجام تحقیقات بیشتر برای جلوگیری از تحلیل رفتن قدرت باروری مردان در سطح جهان، احساس می‌شود.

علت کاهش مقدار اسپرم مردان، نامعلوم است

سارا مارتینز داسیلوا، متخصص باروری از دانشگاه داندی اسکاتلند که عضو تیم تحقیقاتی نبود، دراین‌باره می‌گوید: «نرخ کاهش اسپرم از سال ۲۰۰۰، دو برابر شده است و ما واقعا دلیل آن را نمی‌دانیم. در معرض آلودگی بودن، مصرف روزافزون پلاستیک، استعمال دخانیات و مواد مخدر، داروهای تجویزی و سبک زندگی ناسالم  به ویژه اضافه وزن و رژیم غذایی نامرغوب، همه می‌توانند در این امر دخیل باشند؛ ولی اثرات آن‌ها به خوبی موشکافی نشده است».

خبر شوکه‌کننده درباره میزان اسپرم مردان

البته شمار اسپرم، تنها عامل تعیین کننده در قدرت باروری مردان نیست؛ سرعت حرکت اسپرم‌ها (که در این مطالعه مورد بررسی نبوده) هم نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

از طرفی، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، مقدار نرمال در هر میلی‌لیتر مایع منی، ۱۵ میلیون تا ۲۰۰ میلیون اسپرم است و با این حساب، رقم ۴۹ میلیونی مورد محاسبه، هنوز در محدوده نرمال قرار دارد.

همچنین برخی دیگر از کارشناسان، کیفیت داده‌های مطالعه جدید و پیشین را زیر سوال برده‌اند و نسبت به نتیجه‌گیری صحیح آن‌ها، ابراز تردید کرده‌اند. اما به باور داسیلوا، اعداد و یافته‌های یکسان را نمی‌تواند نادیده گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج