۱۲۶۶۶۹۰
۴ نظر
۱۳۰۹
۴ نظر
۱۳۰۹
پ

سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها، نزدیک به فاجعه

برخی از رسانه‌های در روزهای گذشته با انتشار یک اینفوگرافی ادعا کردند که «سرانه مصرف گوشت پس از اصلاحات اقتصادی افت شدیدی داشته و به زیر ۴ کیلوگرم رسیده است.» اما آیا این موضوع صحت دارد؟

تسنیم نوشت: برخی از رسانه‌های در روزهای گذشته با انتشار یک اینفوگرافی ادعا کردند که «سرانه مصرف گوشت پس از اصلاحات اقتصادی افت شدیدی داشته و به زیر ۴ کیلوگرم رسیده است.» اما آیا این موضوع صحت دارد؟

برخی از رسانه‌ها در روزهای گذشته با انتشار یک اینفوگرافی ادعا کردند که «سرانه مصرف گوشت پس از اصلاحات اقتصادی افت شدیدی داشته است. مرکز آمار سرانه مصرف گوشت در سال را چهار کیلوگرم به‌ازای هر نفر اعلام کرده است.»

اما اطلاعات منتشر شده از سوی منابع معتبری مثل سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) از غلط بوده داده های این اینفوگرافی حکایت دارد.

سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها، نزدیک به فاجعه

اینفوگرافی منتشر شده در رسانه‌ها در مورد سرانه مصرف گوشت در ایران و کشورهای عربی

بر اساس آمار رسمی فائو، سرانه مصرف گوشت ایرانیان در سال ۲۰۱۹، حدود ۷ کیلوگرم برای گوشت گاو و ۴ کیلوگرم برای گوشت گوسفند بوده است. باتوجه‌به اینکه اینفوگرافی منتشر شده منبع مشخص و معتبری ندارد می‌‎توان از آمار رسمی سازمان ملل برای مقایسه بهتر استفاده کرد.

به‌عنوان‌مثال سرانه مصرف گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) در کشور کویت حدود ۲۰ کیلوگرم بوده و این رقم تفاوت بسیار زیادی با ۶۷ کیلوگرم یادداشت شده در اینفوگرافی مذبور دارد.

سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها، نزدیک به فاجعه

سرانه مصرف انواع گوشت بر اساس آمار رسمی فائو

سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران میان ۷ تا ۹ کیلوگرم است

در همین رابطه منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام در خصوص آمار ارائه شده در رسانه‌ها در مورد سرانه مصرف گوشت ایرانیان، گفت: در واقع آمار رسمی از میزان مصرف گوشت به‌ازای هر نفر به‌صورت سالانه وجود ندارد. اما باتوجه‌به عرضه و مصرف موجود، رقم ۴ کیلوگرم به‌عنوان مصرف سرانه نادرست است.

وی ادامه داد: باتوجه‌به کاهش اندک مصرف گوشت در چند وقت اخیر، سرانه مصرف ۷ تا ۹ کیلوگرم به‌صورت سالانه برآورد می‌شود. از طرفی به دلیل نبود اطلاعات دقیق از این شاخص مقایسه انجام شده با کشورهای عربی نیز فاقد اعتبار است.

رئیس شورای تأمین دام در خصوص آمار نهادهای بین‌المللی در مورد مصرف گوشت، توضیح داد: این آمارها نیز تخمین و پیش‌بینی بوده و نمی‌توان داده‌های دقیقی دراین‌خصوص استخراج کرد.

پوریان ادامه داد: تخمین ما از سرانه مصرف گوشت بر اساس میزان تولید و عرضه گوشت است. مصرف ما در سال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که حدود ۹۰۰ هزار تن تولید و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود. در نتیجه کاهشی در تولیدات دام نداشته‌ایم.

این مقام صنفی در مورد انواع مختلف مصارف گوشت قرمز، گفت: میزان مصرف در برخی از خانوارها کاهش داشته است؛ اما به‌صورت کلی شاهد کاهش چشمگیر مصرف نیستیم. زیرا علاوه بر نیاز ثابت رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی، بعضی از اقشار هم بیش از میانگین ایران و جهان گوشت مصرف می‌کنند.

منصور پوریان در پایان اظهارات خود گفت: قسمتی از دام تولیدی در ایران برای صادرات استفاده می‌شود. به‌طوری‌که در ۲ ماه گذشته چیزی حدود ۲۰۰ هزار رأس دام به کشورهای دیگر صادر شده است.

آیا مصرف گوشت قرمز در ایران کاهش‌یافته است؟

باتوجه‌به بررسی خبرنگار تسنیم، مرکز آمار ایران اخیراً رقمی را دررابطه‌با سرانه مصرف گوشت ایرانیان اعلام نکرده و سرانه ۴ کیلوگرمی برای گوشت قرمز توسط این سازمان نادرست است.

طبق بررسی برخی دیگر از رسانه‌ها، آمارهای رسمی شامل واردات و کشتار رسمی نشان می‌دهد که سرانه مصرف گوشت قرمز از ۷.۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۰ به ۶.۸ کیلوگرم تا سال ۹۸ و ۹۹ و به ۹.۳ کیلوگرم در سال ۱۴۰۰ رسیده است. این رسانه‌ها گفته‌اند که افزایش قابل‌توجه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ ناشی از رفع محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی تالارها و رستوران‌ها بوده است.

در نهایت باید گفت که بر اساس اظهارات برخی از مقامات صنفی، میزان مصرف گوشت به نسبت سال‌های گذشته کاهش داشته است؛ اما نمی‌توان گفت که سرانه مصرف گوشت ایران به زیر ۴ کیلوگرم رسیده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ما که سالی ۱ کیلو هم نمی خوریم

    • ناشناس

      ایران در میزان فلاکت در جهان رکورد زده !! حالا شماها به چه ویژگی خودتون افتخار میکنید ؟؟

    • 110@gmail.com

      قابل توجه مسئولین که از جیبوتی هم عقب افتادیم. به نظرم برخی زیر 1 کیلوست. عدالت اجتماعی رفته مرخصی

    • 110

      کجای دینا با حقوق 5 تا 6 میلیون میشه 7 تا 9 کیلو گوشت خرید کیلویی 250 هزار هم حساب کنید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج