اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۲۷۲۰۶۹
۱۴۸۷
۱۴۸۷
پ

میزان مصرف روزانه نمک چقدر باید باشد؟

مصرف زیاد سدیم (بیش از ۲ گرم در روز، معادل ۵ گرم نمک در روز) و دریافت ناکافی پتاسیم (کمتر از سه و نیم گرم در روز) باعث افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماری قلبی و سکته می شود. منبع اصلی سدیم در رژیم غذایی ما نمک است، اگرچه می تواند از سدیم گلوتامات باشد که در بسیاری از نقاط جهان به عنوان چاشنی استفاده می شود.

بهداشت نیوز نوشت: مصرف زیاد سدیم (بیش از ۲ گرم در روز، معادل ۵ گرم نمک در روز) و دریافت ناکافی پتاسیم (کمتر از سه و نیم گرم در روز) باعث افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماری قلبی و سکته می شود. منبع اصلی سدیم در رژیم غذایی ما نمک است، اگرچه می تواند از سدیم گلوتامات باشد که در بسیاری از نقاط جهان به عنوان چاشنی استفاده می شود.

اکثر مردم بیش از حد از نمک استفاده می کنند و به طور متوسط ۹ تا ۱۲ گرم در روز، یا حدود دو برابر حداکثر میزان توصیه شده مصرف می کنند. مصرف نمک به میزان کمتر از پنج گرم ( یک قاشق مرباخوری ) در روز برای بزرگسالان، به کاهش فشار خون و خطر بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و حمله قلبی عروقی کمک می کند. مزیت اصلی کاهش مصرف نمک، کاهش فشار خون بالاست.

کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت توافق کرده‌اند تا سال ۲۰۲۵ میلادی، میزان مصرف نمک در جهان را ۳۰ درصد کاهش دهند. کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از مقرون به صرفه ترین اقداماتی است که کشورها می توانند برای بهبود نتایج سلامت جمعیت انجام دهند.

تخمین زده می شود که اگر مصرف جهانی نمک تا حد توصیه شده کاهش یابد، می توان از مرگ دو و نیم میلیون نفر در سال جلوگیری کرد. در دهه های اخیر افزایش تولید بیشتر مواد غذایی فرآوری شده، شهرنشینی سریع و تغییر سبک زندگی، الگوهای غذایی را تغییر داده است. غذاهای بسیار فرآوری شده در دسترس هستند و مقرون به صرفه تر می شوند. مردم در سراسر جهان غذاهای پرانرژی بیشتری مصرف می کنند که دارای چربی های اشباع شده، چربی های ترانس، قندها و نمک است. نمک منبع اصلی سدیم است و افزایش مصرف سدیم با فشارخون بالا و افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط است.

توصیه هایی برای کاهش مصرف نمک

برای بزرگسالان: سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند بزرگسالان کمتر از پنج گرم (کمتر از یک قاشق چایخوری) نمک در روز مصرف کنند.

برای کودکان: سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که بیشترین میزان مصرف نمک توصیه شده برای برای کودکان ۲ تا ۱۵ ساله بر اساس نیاز انرژی آنها نسبت به بزرگسالان کاهش یابد. برای زمانی که کودک تنها با شیر مادر تغذیه می شود (بدو تولد تا ۶ ماهگی ) و دوره تغذیه تکملی کودک ( ۶ماه تا ۲۴ ماه ) توصیه ای در مورد مقدار مصرف نمک وجود ندارد.

میزان مصرف روزانه نمک چقدر باید باشد؟

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج