۱۲۷۳۱۴۳
۱۱ نظر
۲۶۲۳۷۹
۱۱ نظر
۲۶۲۳۷۹
پ

تغییری که در پیامک‌های کشف حجاب ایجاد شد

در روزهای پیش از اعتراضات، ابزارهای زیادی برای برخورد با عدم رعایت حجاب توسط مسوولان مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی از روش‌های پرحاشیه و انتقاد برانگیز ارسال پیامک‌های کشف حجاب بود.

فراز دیلی نوشت: حالا، ارسال پیامک کشف حجاب متوقف نشده اما قسمت «پیگیری انتظامی و قضایی» از نسخه‌های تازه حذف شده است. آمران به معروف و ناهیان از منکر حالا در پیامک‌های بی‌حجابی تنها به یک تذکر اکتفا می‌کنند. این در حالی است که در روزهای اخیر، برخی مسوولان با انتقادات تند علیه معترضان به حجاب اجباری، از برخوردهای سخت‌گیرانه مثل مسدود شدن حساب‌های بانکی و محرومیت از خدمات اجتماعی افراد بدحجاب خبر دادند. 

تغییری که در پیامک‌های کشف حجاب ایجاد شد

اعتراضات به حجاب اجباری در ۳ ماه اخیر،‌ این انتظار را در برخی ایجاد کرده که برخورد با بی‌حجابی یا عدم رعایت حجاب شرعی در اماکن عمومی، دستخوش سیاست‌گذاری‌های تازه خواهد شد. ون‌های گشت ارشاد مدت‌ها است که به چشم نمی‌خورند اما آیا این به معنی کوتاه آمدن از سخت‌گیری‌ها است؟

در روزهای پیش از اعتراضات، ابزارهای زیادی برای برخورد با عدم رعایت حجاب توسط مسوولان مورد استفاده قرار می‌گرفت. یکی از روش‌های پرحاشیه و انتقاد برانگیز ارسال پیامک‌های کشف حجاب بود. روشی که علی‌رغم ابزارهای قهری دیگر، استفاده از آن حتی در روزهای اوج ناآرامی‌ها همچنان در کشور برقرار بود. عملی که به صورت مشخص، معلوم نیست توسط چه ابزاری مشاهده و سپس به مالک خودرو مخابره می‌شود.

به ۴ ماه پیش بازگردیم؛ به روزهایی که سخت‌گیری‌های اجتماعی که توسط ماموران انتظامی در خیابان‌ها اعمال می‌شد، تحمل زبانه‌های گرمای هوا را سخت‌تر می‌کرد. در شبکه‌های اجتماعی اگر چرخی می‌زدید، احتمالش کم بود که دست‌کم یک کاربر، از دریافت پیامک‌های بی‌حجابی گلایه نکرده باشد. این پیامک‌ها در گذشته، با اعلام اینکه «در خودروی شما کشف حجاب صورت گرفته است»، مالک خودرو را به برخورد «قضایی و انتظامی» تهدید می‌کردند. یک پلیس انتظامی مستقر در یکی از معابر اصلی شهر تهران در این مورد به خبرنگار فراز گفت: «پلیس راهور، نیروی انتظامی، دوربین‌ها، بسیجی‌ها و حتی کارمندهای دولت اگر مورد را ببینند می‌توانند گزارش کنند و برای مالک خودرو پیامک ارسال می‌شود». این یعنی ابزار مشخص و یا نظام منسجمی نیز برای ثبت این جرم وجود ندارد. در روزهای اخیر اما، تغییر لحن در متن این پیامک‌ها محسوس است. تغییری که شاید متاثر از اتفاقات ماه‌های گذشته در کشور باشد.

تغییری که در پیامک‌های کشف حجاب ایجاد شد

این روش در گذشته به این صورت اعمال می‌شد که در صورت «کشف حجاب» راننده و یا هریک از سرنشین‌های خودرو، پیامک اخطار برای مالک خودرو ارسال می‌شد و در صورت تکرار فعل، پلاک خودرو در لیست توقیف نیروی انتظامی قرار می‌گرفت. در مرحله بعدی، مالک خودرو با همراه داشتن مدارک به مقر پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده و با امضای یک تعهدنامه، خودرو را از لیست توقیف خارج می‌کرد. در صورت تکرار، حبس و یا جزای نقدی برای مجرم در نظر گرفته می‌شد.

حالا، ارسال پیامک کشف حجاب متوقف نشده اما قسمت «پیگیری انتظامی و قضایی» از نسخه‌های تازه حذف شده است. آمران به معروف و ناهیان از منکر حالا در پیامک‌های بی‌حجابی تنها به یک تذکر اکتفا می‌کنند. این در حالی است که در روزهای اخیر، برخی مسوولان با انتقادات تند علیه معترضان به حجاب اجباری، از برخوردهای سخت‌گیرانه مثل مسدود شدن حساب‌های بانکی و محرومیت از خدمات اجتماعی افراد بدحجاب خبر دادند.

ناآرامی‌ها بیش از ۲ ماه تداوم داشتند و در همین بین، اتفاقات ناگوار بسیاری در کشور رخ داد. از تعداد بی‌سابقه بازداشت‌های خیابانی و حوادث تروریستی در زاهدان و شیراز تا جان‌باختن شهروندان و احکام سنگین صادره در دادگاه‌ها، شاید از تبعات مجموعه‌ رفتارهایی باشند که از ابتدای سال جاری علیه شهروندان در پیش گرفته شد. افزایش تعداد واحدهای گشت ارشاد مستقر در میادین و معابر اصلی شهرها، سخت‌گیری‌های اجتماعی، برخورد پلیس با شهروندان، بازداشت دختر جوان در بی‌آرتی به دلیل دفاع از حق آزادی در انتخاب پوشش و پخش اعترافات اجباری‌اش در صداوسیما، اظهارات تند مسوولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سیاست‌های خودی-ناخودی و ... همه و همه از رفتارهایی بود که در طول تنها چند ماه در کشور مشاهده شد.

حالا برخی تحلیلگران، با بررسی مجموع اتفاقاتی که در روزهای ناآرامی و پس از آن در کشور رخ داده رفتار مسوولان و سیاست‌گذاران را محکوم به تغییر می‌دانند. برکناری مدیر شعبه بانک ملت و پلمب مجموعه «مهروماه» در قم، از جمله رویدادهایی است که برخی را به نتیجه واداشته که «معماری» حالا بازی را به «شهر» باخته است. این اتفاقی است که شاید در طول ۴ دهه اخیر بی‌سابقه باشد. تا روزهای پایانی شهریورماه، سخت‌گیری‌های اجتماعی در مغازه‌ها، مجتمع‌های خرید، بانک‌ها و در کل در فضاهای سربسته کمتر اعمال می‌شد و در عوض، برخوردهای انتظامی در خیابان‌ها، معابر و میادین شهر به بالاترین حد رسیده بود. بیش از دو ماه اعتراضات مداوم اما همه چیز را تغییر داد. بازوی برخوردهای اجتماعی حالا از شهر، به اماکن سربسته نقل مکان کرده و به برخورد قضایی با مدیران مجموعه‌ها یا پلمب دوره‌ای اماکن محدود شده است. تغییر قابل لمس در لحن پیامک‌های کشف حجاب نیز شاید یکی از رخنمون‌های تاثیر اتفاقات اخیر در رفتار قهری با مردم باشد.

تداوم اعتراضات در ماه‌های اخیر، شاید اگر در جای دیگری از این جهان اتفاق می‌افتاد، یک تغییر بزرگ را در آینده کوتاه مدت رقم می‌زد. صدایی که در ماه‌های اخیر از ایران به گوش می‌رسید شاید، رساترین صدای دهه‌های اخیر در اعتراض به قانون حجاب اجباری در کشور بود. نشانه‌هایی که این‌روزها در اظهارات مسوولان و در رفتار سیاست‌گذاران قوای سه‌گانه دیده می‌شود اما، امید به هر تغییر موثری را در نطفه می‌کشد. امروز اما تغییر اساسی در متن پیامک‌های کشف حجاب را -اگر به معنای تساهل در برخوردهای اجتماعی باشد- می‌توان گامی کوچک اما مثبت در راستای دستیابی کامل به احترام به حقوق شهروندی و به رسمیت‌شناختن آزادی‌های اجتماعی در آینده نه چندان دور در نظر گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      باید برخورد جدی و قاطع باشه اگرنباشه درملع عام شاهد کشف حجاب درمکانهای عمومی ودولتی و مخصوصا مقابل پلیس خواهیم بود بدون هیچ تردیدی

    • عبداله

      حوصله دارید !

    • ناشناس

      چه تحول عمیق اجتماعی!!باید به مدیران فهیم مملکت آفرین گفت...

    • بازنشسته

      سوال بسیاری از مردم این است که نیروی انتظامی براساس کدام قانون و کدام مصوبه مجلس شورای اسلامی اقدام به این کار می‌کند، اگر تنها و صرفا دستورالعمل نهاد ، یا وزارتخانه خاصی باشد نمی‌تواند قانونی باشد و اینگونه دستورالعمل ها از طرف نهاد یا وزارتخانه خاص که عموم مردم را شامل می‌شود، جایگاه قانونی ندارد.

    • احمد

      اگر به غیر از پیام کار دیگری بکنند حماقت محض است این جامعه مثل یک دینامیت منتظر جرقه است

    • ناشناس

      اولشه

    • علی

      یک پیامک برای خاوری ارسال کنید که حواسش باشه!

    • ناشناس

      برید ... جلوی دلار و بدبختی مردم را بگیرید. اللهم عجل لولیک

    • ناشناس

      اقا جان نمازبزورصابخونه نمیشه که. بهشتم زوری نمیشه امربمعروف خیلی دلش میسوزه به انقلاب واسلام. جلوی تن فروشی زنان متاهل ودختران جوان راکه ازفقر تنفروشی میکنن رابگیره.. اختلاسگر نبایدارشاد بشه؟ فقط دوتارموی دخترا ارشادمیخواد؟ مسیولین. باس کاررا ازریشه درست کنن

    • ناشناس

      خدایا اگرتو زورت به اینا برسه نابودشون کنی

    • ناشناس

      اقا نمی خواد حجاب درست کنید اگه راست میگید اقتصاد درست کنید که مردم راحت باشند جوال می پیچند به خوشون میان بیرون که جد وابادت هم تحریک نشه اصلا نفهمی ادم تو اون جواله که اومده بیرون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج