۱۲۷۴۵۶۷
۲۲۷۱
۲۲۷۱
پ

خوابیدن با آرایش چقدر مضر است؟

خوابیدن با آرایش چقدر به پوست آسیب می‌رساند؟ آیا باید چند دقیقه ای از خوابمان بزنیم تا مطمئن شویم با صورت تمیز سر روی بالش می‌گذاریم؟ برای پاسخ به این سوال قدیمی از چند متخصص پوست راهنمایی خواستیم که در ادامه مطلب می‌خوانید.

روزیاتو: خوابیدن با آرایش چقدر به پوست آسیب می‌رساند؟ آیا باید چند دقیقه ای از خوابمان بزنیم تا مطمئن شویم با صورت تمیز سر روی بالش می‌گذاریم؟ برای پاسخ به این سوال قدیمی از چند متخصص پوست راهنمایی خواستیم که در ادامه مطلب می‌خوانید.

راس پری، مدیر کلینیک پوست Cosmedics می‌گوید: «با این کار نه تنها منافذ خود را مسدود می‌کنید که اساسا منجر به جوش ‌های سرسیاه و جوش ‌های پوستی می‌شود، بلکه اجازه می‌دهید کثیفی‌ها و باکتری‌ های روز روی پوستتان بنشینند و به داخل آن نفوذ کنند. این ترکیب نه تنها منجر به ایجاد لکه ‌های پوستی می‌شود، بلکه درخشش پوست را خواهد گرفت.»

این یک واقعیت شناخته شده است که آرایش، آلاینده ها را درون پوست به دام می‌اندازد و این نوع استرس محیطی می‌تواند منجر به افزایش رادیکال های آزاد شود که باعث التهاب، قرمزی و تحریک پوست می‌شود و به پیری زودرس آن می‌انجامد.

خوابیدن با آرایش چقدر مضر است؟

اگر پوست مستعد آکنه یا چرب دارید، خوابیدن با آرایش بدتر است؟

دکتر دریک فلیپس، متخصص پوست توضیح می‌دهد: «اگر مستعد ابتلا به آکنه هستید، استفاده هرروزه از لوازم آرایش به طور بالقوه می‌تواند باعث تشدید این وضعیت پوستی شود، زیرا می‌تواند تنفس پوست را متوقف کرده، منافذ را مسدود کند و باعث ایجاد جوش شود. برخلاف محصولات مراقبت از پوست که جذب پوست می‌شوند، آرایش روی آن قرار می‌گیرد و از تنفس پوست جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند باعث افزایش تولید سبوم شود که باعث تشدید چربی پوست می‌شود.»

همچنین ممکن است باعث شود روی پوستتان شاهد افزایش میلیا باشید؛ برجستگی های سفید کوچکی که وقتی کراتین (پروتئینی که بدن به‌طور طبیعی تولید می‌کند) زیر سطح پوست به دام می‌افتد ظاهر می‌شوند.

دکتر فلیپس می‌گوید میلیا در افرادی که عصرها به‌ خوبی آرایش خود را پاک نمی‌کنند یا اطراف چشم خود از محصولات سنگین استفاده می‌کنند بسیار رایج‌تر است.

خوابیدن با آرایش چقدر مضر است؟

چرا خوابیدن با آرایش تا این حد برای چشمان مضر است؟

الیزابت هاکس، مشاور جراح چشم می‌گوید: «با آنکه به نظر می‌رسد شیرپاک کن، ریمل و خط چشم باقیمانده را از بین می‌برد، اما کافی نیست. باید از پاک کننده ای استفاده کنید که به‌طور خاص برای پاکسازی چشم طراحی شده است. زیرا پلک ها محل رایجی برای بروز درماتیت تماسی هستند که به نوبه خود می‌تواند منجر به خشکی پلک شود. از آنجایی که پوست این ناحیه نازک است، تمیز نگه داشتن آن بسیار مهم است.»

باکتری ها و ذرات آرایش می‌توانند به چشم نفوذ کنند و منجر به تحریک، ناراحتی و عفونت های احتمالی چشم شوند. با این حال این اتفاق لزوما با یک بار خوابیدن با آرایش اتفاق نمی‌افتد. اما اگر به‌طور مداوم آرایشتان، به خصوص ناحیه دور چشم را پاک نمی‌کنید، این احتمال وجود دارد که در درازمدت با مشکلات مبتنی بر باکتری مواجه شوید.

به گفته دکتر هاکس، خطر ابتلا به بلفاریت یا التهاب پلک نیز با به رختخواب بردن آرایش صورت افزایش پیدا می‌کند. مشکلی که با تجمع مواد زائد و باکتری ها در اطراف پایه مژه ها شروع می‌شود. بین مژه های ما غدد کوچکی به نام میبومین وجود دارد که با گذشت زمان ممکن است مسدود شده و منجر به ریزش مژه ها شوند. هنگامی که غدد پلک مسدود می‌شوند گل مژه نیز ممکن است رخ دهد.

خوابیدن با آرایش چقدر مضر است؟

صبح روز بعد باید چه کار کرد؟

بعد از اینکه از خوب بیدار شدید و چشم‌هایتان را با دست مالیدید ممکن است تازه متوجه شوید که شب گذشته آرایشتان را پاک نکرده‌اید. در این موقعیت چند کار وجود دارد که کارشناسان توصیه می‌کنند. ابتدا یک لیوان آب بخورید و در مرحله دوم، به فکر پاکسازی، مرطوب کردن و طراوت بخشیدن به پوست خود باشید.

دکتر پری می‌گوید: «روز بعد یک پاکسازی عمیق لازم دارید. در واقع من همیشه یک پاکسازی مضاعف را برای از بین بردن آرایش، کثیفی و آلاینده ها و باز کردن منافذ توصیه می‌کنم، اما شاید اضافه کردن یک لایه بردار به این ترکیب هم بد نباشد.

خوابیدن با آرایش چقدر مضر است؟

سپس، قبل از استفاده از مرطوب کننده، پوست را خشک کنید. پس از آن، توصیه می‌کنم قبل از استفاده از SPF، از کرم ویتامین C استفاده کنید تا پوست را تقویت کند. اجازه دهید این محصولات خوب در پوستتان نفوذ کنند و سعی کنید تا حد امکان یک روز بدون آرایش به پوست خود بدهید. همچنین، برای کمک به آبرسانی به پوست، مقدار زیادی آب بنوشید.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج