جاباما
۱۲۷۹۳۲۳
۳۴۷۶
۳۴۷۶
پ

تشکیل جلسات صدراعظم در آلاچیق اولین پارک تهران

اینجا نخستین پارک تهران بود؛ حوالی محدوده کنونی دروازه شمیران و جایی که امروز تنها یک در چوبی و نام «کوچه پارک امین‌الدوله» روی تابلوی شهرداری از آن پارک زیبا باقی مانده است. ماجرای ساخت این پارک را در ادامه بخوانید.

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: اینجا نخستین پارک تهران بود؛ حوالی محدوده کنونی دروازه شمیران و جایی که امروز تنها یک در چوبی و نام «کوچه پارک امین‌الدوله» روی تابلوی شهرداری از آن پارک زیبا باقی مانده است. ماجرای ساخت این پارک را در ادامه بخوانید.

تشکیل جلسات صدراعظم در آلاچیق اولین پارک تهران

ماجرای ساخت نخستین پارک تهران به ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد؛ یعنی به اوایل سال ۱۲۹۰ هجری قمری وقتی که «میرزا علی‌خان امین‌الدوله» وزیر ناصرالدین‌شاه و صدراعظم مظفرالدین‌شاه قاجار تصمیم گرفت برای خود باغی دلگشا در تهران بسازد. امین‌الدوله همراه با ناصرالدین‌شاه به انگلیس رفته بود که برای اولین بار با مکانی به اسم پارک آشنا شد. او وقتی به تهران برگشت در ملک وسیعی که در حوالی دروازه شمیران داشت، باغی شبیه به پارک‌های انگلیسی ساخت؛ پارکی با یک دریاچه زیبا و مرغابی‌هایی که در میانه دریاچه بی‌وقفه بازی می‌کردند.

تشکیل جلسات صدراعظم در آلاچیق اولین پارک تهران

پارک امین‌الدوله حتی قایق‌های تفریحی هم داشت که به جذابیت وصف نشدنی آن اضافه می‌کرد. دریاچه این پارک که بعدها به منبع الهام دیگر پارک‌های مدرن تهران تبدیل شد ۲ هزار متر مربع وسعت داشت و آب هم از قنات امین‌الدوله تامین می‌شد. در نخستین سال‌های ساخت این پارک، تهرانی‌ها همه روزه نمی‌توانستند از آن استفاده کنند. چرا که امین‌الدوله مهمانی‌ها و جلسات شخصی‌اش را در آلاچیق‌ها و عمارت کلاه‌فرنگی این باغ برگزار می‌کرد. با وجود این، امین‌الدوله در مناسبت‌های خاص به مردم تهران اجازه می‌داد که وارد این پارک شوند. پارک امین‌الدوله اما به سرنوشت بسیاری از باغ‌های تهران دچار شد و در مسیر توسعه ساخت و سازهای شهر از بین رفت. اکنون از نخستین پارک تهران، جز چند تصویر و یک سردر قدیمی چیزی باقی نمانده است.

تشکیل جلسات صدراعظم در آلاچیق اولین پارک تهران

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج