جاباما
۱۲۸۱۳۸۸
۲ نظر
۱۰۹۵۴
۲ نظر
۱۰۹۵۴
پ

نگاهی به تجربه ایران در بستن تنگه هرمز

هوا شرجی و دید کم بود که یک جنگنده آ۶ بالای سر ناو ظاهر شد و با شلیک موشک‌های هارپون و بمب‌های هدایت لیزری اسکیپر، از ناو و هواپیماهای آمریکایی، سهند، غرق شد.

اعتماد: سال۱۳۶۶ ایران از پذیرش قطعنامه۵۹۸ سربازمی‌زد. سایر کشورهای منطقه مانند کویت و عربستان، برای امنیت نفت‌کش‌هایشان در خلیج فارس به شوروی و آمریکا پیشنهاد دادند که کشتی‌ها با پرچم آنها از تنگه هرمز عبور کنند. 

جمهوری اسلامی، این کشورهای منطقه را به حمایت از صدام متهم کرده، مدعی بود آنها نفت عراق را با کشتی‌های‌شان صادر می‌کنند. برای همین تصمیم گرفته‌شد که این کشتی‌های غیرنظامی با عملیات نظامی متوقف شوند.

قرارگاه نوح نبی سپاه، سر راه کشتی‌ها، مین دریایی گذاشت و اولین کشتی عبوری (بریجتون) به آن برخورد کرد. آمریکا در پاسخ، کشتی مین‌گذار، ناو آبی-خاکی «ایران اجر» را از بین برد.

در ۲۵فروردین ۶۷، ناو آمریکای ساموئل رابرتز، درحال اسکورت نفتکش‌های کویتی در آبهای آزاد به یکی از مین‌هایی که کشتی ایران اجر قرار داده‌بود، برخورد. پاسخ آمریکا عملیات آخوندک بود.

در ۲۹فروردین به سکوهای نفتی نصر و سلمان در خلیج فارس که نیروهای سپاه در آنها مستقر بودند، حمله شد. در این عملیات ۳ ناوگروه شامل ۴ ناوشکن، ۳ ناوچه، یک ناو آبی-خاکی، یک ناو موشک‌انداز و ۱ ناو هواپیمابر به همراه یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده حضور داشتند.

قایق‌های تندرو عاشورا سپاه در نبرد با جنگنده‌های آ۶ آمریکا موفق نبودند و به سمت ابوموسی رفتند. اما ناوچه موشک‌انداز جوشن که در آن نزدیکی بود «بنا به دستور صادره» به کمک سکوهای نفتی آمد اما محاصره شد.

نیروهای آمریکا به نیروهای ایرانی پیشنهاد می‌دهند از کشتی خارج و سوار قایق‌های نجات شوند تا منتقل شوند. اما فرمانده جوشن، ناخدا یکم «عباس ملک» آژیر جنگ را به صدا در آورد و به فرمانده آمریکایی می‌گوید: «اینجا خلیج فارس است و شما حق هیچگونه دخالتی در امور کشور مرا ندارید و لازم است منطقه را ترک کنید.»

نگاهی به تجربه ایران در بستن تنگه هرمز

 

۲ ناو آمریکایی، ۶ موشک «ریم۶۶ استاندارد» به سمت ناو موشک‌انداز جوشن شلیک کردند که در نتیجه جوشن از بین رفت.

ناخدا یکم «علی‌رضایی» فرمانده دوم ناوچه سهند می‌گوید: «ابلاغ کردند که اگر امروز آمریکایی‌ها زدند ما هم بزنیم، ناو را آماده کردیم. از اسکله [بندرعباس] آمدیم بیرون. داشتیم جدا می‌شدیم که به ما ابلاغ کردند جوشن را زده‌اند. مواظب باشید، شما را هم می‌زنند. هوا شرجی و دید کم بود که یک جنگنده آ۶ بالای سر ناو ظاهر شد و با شلیک موشک‌های هارپون و بمب‌های هدایت لیزری اسکیپر، از ناو و هواپیماهای آمریکایی، سهند، غرق شد.»

 در ادامه ناوچه سبلان، خواهرخوانده سهند، دیگر دارایی با ارزش نیروی دریایی به این نبرد فرستاده شد. سرنوشت سبلان مانند سهند بود. یک بمب اسکیپر سبلان را کاملا از کار انداخت. به این ترتیب تقریبا بخش مهمی از توان دریایی ارتش ایران در خلیج فارس ازبین رفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      یعنی نباید تنگه هرمز رو ببندیم؟
      واقعا که

    • ناشناس

      قابل توجه حاج محسن و شریعتمداری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج