جاباما
۱۲۸۲۷۳۲
۱۳۹۷۹۸
۱۳۹۷۹۸
پ

قدیمی‌ترین مبارز راه جفت‌گیری معرفی شد!

دانشمندان دریافتند که مبارزه برای جفت گیری در بین جانوران، میلیون‌ها سال بیشتر از آنچه که تصور می‌شد قدمت دارد؛ رکورددار، یک جانور باستانی به‌نام تریلوبیت – trilobite است که اندام تکامل‌یافته ویژه‌ای برای این کار داشت.

گجت نیوز: دانشمندان دریافتند که مبارزه برای جفت گیری در بین جانوران، میلیون‌ها سال بیشتر از آنچه که تصور می‌شد قدمت دارد؛ رکورددار، یک جانور باستانی به‌نام تریلوبیت – trilobite است که اندام تکامل‌یافته ویژه‌ای برای این کار داشت.

قدیمی‌ترین مبارز راه جفت‌گیری معرفی شد!

تریلوبیت یا سه‌لپه‌ای، گونه‌ای بی‌مهره از سرده Walliserops بود که بیش از 400 میلیون سال پیش، در کف اقیانوس‌ها می‌زیست. بسیاری از خویشاوندان آن، دارای اندامی چنگال-مانند روی سر برای دفاع از خود بودند؛ ولی در تریلوبیت‌ها این اندام نه تنها شکل، بلکه ظاهرا کاربرد متفاوتی هم داشت. اگر نتیجه‌گیری دانشمندان صحیح باشد؛ تریلوبیت را باید قدیمی‌ترین مبارز راه جفت گیری بدانیم!

محققان دانشگاه بلومبرگ پنسیلوانیا و موزه تاریخ طبیعی انگلستان، به این نتیجه رسیدند که اندام چنگال-مانند روی سر تریلوبیت ها، در مبارزه با نرهای رقیب برای جفت گیری کاربرد داشت و ارگانی حیاتی برای زنده ماندن جانور نبود.

ریچارد فورتی، دیرین‌شناس موزه تاریخ طبیعی انگلستان دراین‌باره می‌گوید: «تریلوبیت ها یک نیزه سه‌شاخه بزرگ روی سر خود داشتند که کاربرد آن برای سال‌ها، یک راز باقی مانده بود؛ ولی به باور ما، نرها از آن برای مبارزه و پیروزی بر رقیبان استفاده می‌کردند تا بتوانند جفت گیری کنند. این یعنی نزاع با انگیزه‌های جنسی در بین جانوران، میلیون‌ها سال بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم قدمت دارد».

این فرضیه، با بررسی فسیل یک تریلوبیت ناقص‌الخلقه مطرح شد که به‌جای نیزه سه‌شاخه روی سر خود، نیزه چهارشاخه داشت. شکل غیر طبیعی این اندام، باعث عدم تعادل و کاهش کارایی آن می‌شد؛ پس اگر چنین اندامی نقش کلیدی در تداوم حیات جانور داشت، این تریلوبیت خاص نمی‌توانست مدت زیادی زنده بماند.

قدیمی‌ترین مبارز راه جفت‌گیری معرفی شد!

اینکه چنین جانوری به بلوغ رسیده، نشان می‌دهد اندام مورد بحث، وظیفه‌ای حیاتی مانند پیدا کردن غذا یا دفاع در برابر شکارچیان نداشته است؛ برخلاف احتمالاتی که پیش‌تر مطرح شده بود.

نزدیک‌ترین ارگان قابل مقایسه با تریلوبیت‌ها را در بین جانداران امروزی، سوسک های کرگدنی دارند؛ ابزاری برای گلاویز شدن و در برخی موارد، غلبه بر رقبای جنسی!

در طبیعت، جانوران حربه‌های دیگری هم برای جذب جنس مخالف و جفت گیری دارند؛ از شاخ‌های پرپیچ‌وخم گوزن تا پرهای بلند و رنگارنگ طاووس نر!

اما آیا این اندام در تریلوبیت‌های ماده، شکل و کاربرد متفاوتی داشت؟ فعلا مشخص نیست؛ چون هنوز فسیل هیچ تریلوبیت ماده‌ای شناسایی نشده است. البته بعید نیست که این عضو چنگال-مانند در جنس ماده، کوچک‌تر بوده باشد.

به‌هرحال، تا همین‌جا هم ظاهرا یکی از معماهای خلقت حل شده است!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج