۱۲۶۷۷۳۰
۷۴۱۴
۷۴۱۴
پ

این شی عجیب در اعماق اقیانوس هند یافت شد

محققان استرالیایی با یک کشف عجیب در اقیانوس هند، شگفت‌زده شدند: قبرستان کوسه‌ها با بقایای کمیابی که قدمت برخی از آن‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسد.

گجت نیوز نوشت: محققان استرالیایی با یک کشف عجیب در اقیانوس هند، شگفت‌زده شدند: قبرستان کوسه‌ها با بقایای کمیابی که قدمت برخی از آن‌ها به میلیون‌ها سال می‌رسد.

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود استرالیا (CSIRO)، چیزی عجیب در اعماق اقیانوس هند، ۲۵۰۰ کیلومتری سواحل غربی استرالیا کشف کرد. در ابتدا، محققان تصور کردند یک تور ماهیگیری با محتویات بی‌ارزش و کلوخه‌های منگنز را بالا کشیده‌اند؛ اما با نگاه دقیق‌تر، گنجینه‌ای از بقایای کوسه‌های باستانی، کوسه‌های ماکو و دو گونه از کوسه‌های سفید بزرگ را یافتند.

در مجموع، ۷۵۰ دندان کوسه از عمق ۵.۴ کیلومتری اقیانوس بیرون کشیده شد که متعلق به طیف وسیعی از گونه‌های شکارچی بودند.

این شی عجیب در اعماق اقیانوس هند یافت شد

گلن مور، از موزه استرالیای غربی، این کشف را مجموعه‌ای ارزشمند از اجزای بدن کوسه‌های باستانی و مدرن توصیف کرده است که شامل جد مستقیم کوسه غول‌پیکر مگالودون هم می‌شود. به‌گفته‌ی او: «این کوسه، به مگالودون تکامل یافت که بزرگ‌ترین کوسه در طول تاریخ بود؛ اما ۳.۵ میلیون سال قبل، از بین رفت».

این شی عجیب در اعماق اقیانوس هند یافت شد

دندان جد مگالودون

مگالودون چنان عظیم بود که می‌توانست بزرگ‌ترین کوسه‌ امروزی، یعنی کوسه سفید بزرگ (Carcharodon carcharias) را یکجا ببلعد.

از آنجایی که کوسه‌ها اسکلت غضروفی به‌جای استخوانی دارند، بقایای جسد آن‌ها پیش از فسیل شدن، تجزیه می‌شود؛ تقریبا همه اجزا به‌جز دندان‌ها!

پس این‌ها تنها مدارک باقی مانده از این جانوران باستانی هستند. اما چرا پس از این همه سال، تمام آن‌ها در یک جا جمع شدند؟ مور در پاسخ می‌گوید: «توضیح دقیقی برای جمع شدن این همه دندان کوسه‌ در یک نقطه ندارم. شاید در این قسمت از کف اقیانوس، یک سراشیبی وجود داشته که باعث شده همه این دندان‌ها، در نهایت به آنجا برسند».

اما CSIRO در این گشت دریایی، گونه‌ای جدید از کوسه‌های شاخدار را هم از آب بیرون کشید. این گونه، بومی استرالیاست؛ ولی تاکنون تشریح و نامگذاری نشده بود. حالا اما با در اختیار داشتن این نمونه ارزشمند، فرصت خوبی برای تشریح آن به‌دست آمده است.

این شی عجیب در اعماق اقیانوس هند یافت شد

گونه جدید کوسه شاخدار

تا جایی که می‌دانیم، کوسه‌های شاخدار تمایل دارند در طول روز، میان سنگ‌ها و جلبک‌های کف آب‌های کم‌عمق، مخفی شوند و شب هنگام، به‌دنبال غذا بگردند. تخم‌های پیچ‌خورده و مخروطی‌شکل عجیبی هم دارند. ولی این گونه جدید، در عمق ۱۵۰ متری کشف شد که خبری از جلبک‌های دریایی نیست.

این شی عجیب در اعماق اقیانوس هند یافت شد

تخم کوسه شاخدار

جان کیسینگ، اکولوژیست دریایی و لیدر تیم اعزامی CSIRO با اشاره به این یافته‌های ارزشمند می‌گوید: «کشفیات این ماموریت، به ما امکان می‌دهد چیزهایی بیشتری درباره اکوسیستم دریایی بیاموزیم؛ از تنوع گونه‌ها گرفته تا غالبیت و رفتار آن‌ها».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج