جاباما
۱۳۰۲۱۶۵
۸۰۰۰
۸۰۰۰
پ

مشکل تیروئیدی دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید

رژیم غذایی فاقد مواد مغذی به ویژه ید و سلنیوم، خطر ابتلا به اختلالات تیروئید را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی غنی از ید، مرغ و محصولات لبنی بهترین گزینه برای کنترل اختلالات تیروئیدی هستند.

خبرآنلاین-الهه جعفرزاده: رژیم غذایی فاقد مواد مغذی به ویژه ید و سلنیوم، خطر ابتلا به اختلالات تیروئید را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی غنی از ید، مرغ و محصولات لبنی بهترین گزینه برای کنترل اختلالات تیروئیدی هستند.

تیروئید یک غده پروانه‌ای‌شکل در جلوی گردن است که تولید هورمون، کنترل متابولیسم و عملکرد ماهیچه‌ها و گوارش را بر عهده دارد. بیش از ۷۰ درصد موارد کم‌کاری تیروئید ناشی از عادات غذایی نامناسب است. برای جلوگیری از کم‌کاری تیروئید، باید یک برنامه آگاهانه و مداوم برای مصرف مواد غذایی روزمره خود داشته باشید.

شش مورد از مفیدترین مواد غذایی که برای کنترل تیروئید مناسب هستند، در ادامه معرفی شده‌اند:

۱) قهوه خطر ابتلا به سرطان تیروئید را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه، از رشد تومور در بدن جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سرطان تیروئید را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد قهوه کافئین‌دار تأثیر بهتری نسبت به قهوه بدون کافئین دارد. توجه داشته باشید که نوشیدن قهوه یک ساعت پس از مصرف داروهای تیروئیدی ممکن است کارایی داروها را کاهش دهد.

 

مشکل تیروئیدی دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید

 

۲) سیر متابولیسم را افزایش می‌دهد

مطالعات نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر، اثر محافظت‌کننده‌ای بر تیروئید دارند و متابولیسم را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، سیر دارای مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین سی، روی و سلنیوم است که به سلامت تیروئید کمک کرده و از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. توصیه می‌شود برای ارتقای سلامت تیروئید، در غذاهای خود از سیر تازه استفاده کنید.

 

مشکل تیروئیدی دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید

 

۳) ماست به عملکرد تیروئید کمک می‌کند

ماست هم مثل بسیاری از محصولات لبنی، برای سلامت تیروئید بسیار مفید است. ماست ۷۷ درصد از میزان ید توصیه‌شده در روز را در هر وعده ارائه می‌دهد. همچنین یک کاسه ماست ۳۰ درصد نیاز روزانه شما به کلسیم را تأمین می‌کند. کلسیم نقش مهمی در سلامت تیروئید دارد. افرادی که کلسیم کافی مصرف نمی‌کنند، بیشتر در معرض خطر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید قرار دارند.

مشکل تیروئیدی دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید

 

۴) روغن زیتون عملکرد تیروئید را تحریک می‌کند

روغن زیتون به لطف دارا بودن آنتی‌اکسیدانی به نام پلی فنول، جزو چربی‌های بسیار سالم است. بر اساس مطالعات اخیر، روغن زیتون می‌تواند عملکرد تیروئید را تحریک کند.

سایر مطالعات نیز پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای را توصیه می‌کنند که روغن زیتون یکی از اجزای اصلی آن است. در سال ۲۰۲۰، محققان دریافتند که این رژیم خطر ابتلا به تیروئیدیت هاشیموتو (نوعی کم‌کاری تیروئید) را کاهش می‌دهد. به منظور جلوگیری از اختلالات خودایمنی تیروئید، روغن زیتون را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مشکل تیروئیدی دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید

 

۵) گوجه فرنگی دارای مواد مغذی برای مبارزه با تیروئید است

در سال ۲۰۱۳، مجله علمی Frontiers in Plant Science مشخص کرد که گوجه فرنگی می‌تواند به دلیل داشتن ید از اختلالات تیروئید جلوگیری کند. همچنین گوجه فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و دو آنتی‌اکسیدان‌ موجود در آن به نام‌های لکتین و لیکوپن محافظی در برابر این بیماری هستند.

مشکل تیروئیدی دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید

 

۶) مرغ نیاز بدن به روی را برآورده می‌کند

مرغ یک گوشت بدون چربی و سالم است که مزایای متعددی برای تیروئید دارد و بر اساس تحقیقات، خوردن حدود ۹۰ گرم مرغ مقدار زیادی روی (زینک) برای بدن فراهم می‌کند و همین موضوع اثرات مثبتی بر سطح هورمون‌های تیروئید دارد. تیروئید در کنار تولید هورمون، متابولیسم را نیز کنترل می‌کند. دوز سالم پروتئین به سلامت متابولیک شما کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۵، دانشمندان دریافتند که پروتئین جذب کلسیم را بالا می‌برد و به تناسب آن، تیروئید و متابولیسم شما را افزایش می‌دهد.

مشکل تیروئیدی دارید؟ این خوراکی‌ها را بخورید

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج