۱۳۰۲۱۹۳
۳۰۶۸
۳۰۶۸
پ

شکار جانورانی که در اعماق تاریکی قرار دارند

دانشمندان به‌تازگی از عمیق‌ترین ماهی دیده‌شده تاکنون فیلم‌برداری کرده‌اند. چگونه حیوانات می‌توانند در اعماق تاریک و خردکننده اقیانوس‌ها زندگی کنند؟

زومیت نوشت: دانشمندان به‌تازگی از عمیق‌ترین ماهی دیده‌شده تاکنون فیلم‌برداری کرده‌اند. چگونه حیوانات می‌توانند در اعماق تاریک و خردکننده اقیانوس‌ها زندگی کنند؟

اواخر ماه مارس، دانشمندان از نوعی ماهی فیلم‌برداری کردند که در عمق بیش از هشت کیلومتری آب شنا می‌کرد و رکورد جدیدی برای عمیق‌ترین ماهی ثبت‌شده توسط انسان به ثبت رساندند.

شکار جانورانی که در اعماق تاریکی قرار دارند

دوربین خودفرمان از نوع ناشناخته‌ای از حلزون‌ماهی جنس سودولیپاریس (Pseudoliparis) فیلم‌برداری کرده بود که در عمق ۸۳۳۶ متری آب در درازگودال ایزو-اوگاساوارا در جنوب شرقی ژاپن شنا می‌کرد.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، عمیق‌ترین ماهی ثبت‌شده قبلی، حلزون‌ماهی ماریانا (Pseudoliparis swirei) بود که درحال شنا کردن در عمق ۸۱۷۸ متری آب، بین ژاپن و پاپوآ گینه نو در گودال ماریانا دیده شد.

عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس با عنوان ناحیه فراژرف یا ناحیه هدل شناخته می‌شود. (هدل برگرفته از نام خدای یونانی هادس، خدای عالم اموات است). ناحیه فراژرف که از ۶ تا ۱۱ کیلومتری امتداد دارد، مکانی بسیار نامساعد است که ویژگی‌های تاریکی مطلق، فشار خردکننده و دمای نزدیک انجماد را دارد.

زندگی در اعماق

ناحیه هدل منزلگاه اکوسیستم غنی از حیات دریایی شگفت‌انگیزی است. یکی از موجودات ساکن در عمیق‌ترین بخش‌ها که تاکنون کشف شده است، دوجورپای غول‌پیکری (نوعی سخت‌پوست نزدیک به میگو) با طول بیش از هشت سانتی‌متر است که ۸ کیلومتر زیر سطح آب دریا در درازگودال پرو-شیلی زندگی می‌کند. یوهانا وستون، زیست‌شناس دریا از دانشگاه نیوکاسل در سال ۲۰۱۸ به این کشف حیرت‌انگیز دست پیدا کرد.

دانشمندان مدت‌ها بر این باور بودند که زندگی در اعماق اقیانوس به دلیل شرایط بسیار نامساعد غیرممکن است، اما این تصور در سال ۱۹۷۷ تغییر پیدا کرد. در آن زمان، تیمی از ایالات متحده وسیله‌ی نقلیه کنترل‌شونده از راه دوری را به عمق ۲۴۴۰ متری آب اقیانوس آرام فرستادند تا از چاه‌های گرمابی عکس بگیرند (جایی که آب دریا با ماگما برخورد می‌کند). آن‌ها از کشف این موضوع شگفت‌زده شدند که چاه‌های اعماق دریا سرشار از حیات هستند.

از سال ۱۹۷۷، دانشمندان علوم دریایی حدود ۶۰۰ گونه را در اطراف چاه‌های گرمابی شناسایی کرده‌اند که قبلا دیده نشده بودند. گاستروپود پوسته‌پا (Chrysomallon squamiferum)، نوعی حلزون با زره آهنی و خرچنگ جدیدی به نام خرچنگ هوف (Kiwa tyleri) ازجمله این گونه‌ها هستند.

شکار جانورانی که در اعماق تاریکی قرار دارند

دانشمندان مجذوب این اکتشافات و توانایی این گونه‌ها برای زنده‌ماندن در فشارهای بالا، دمای بسیار سرد و تاریکی منطقه هدل شده‌اند. ابی چپمن، پژوهشگر کالج دانشگاهی لندن که موجودات اطراف چاه‌های گرمابی را مطالعه کرده است، می‌گوید فشار در کف درازگودال ماریانا ۱۰۸۶ بار است و مانند این است که ۱۰۰ فیل روی سر شما ایستاده باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج