جاباما
۱۳۰۳۴۹۹
۲۳۳۶
۲۳۳۶
پ

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

کباب، کله و پاچه، خورشی که از آن روغن می چکد، سرشیر، نان خامه‌ای، پنیر پیتزا، ماست پرچرب، کره و...؛ اینها خوراکی هایی هستند که خیلی از افراد بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به‌راحتی آنها را میل کنند، در حالی که برخی دیگر از افراد حتی نمی‌توانند طعم مقدار بسیار کمی از این خوراکی‌ها را بچشند.

همشهری آنلاین: کباب، کله و پاچه، خورشی که از آن روغن می چکد، سرشیر، نان خامه‌ای، پنیر پیتزا، ماست پرچرب، کره و...؛ اینها خوراکی هایی هستند که خیلی از افراد بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به‌راحتی آنها را میل کنند، در حالی  که برخی دیگر از افراد حتی نمی‌توانند طعم مقدار بسیار کمی از این خوراکی‌ها را بچشند.

این دسته از افراد به مشکلات چربی خون بالا مبتلا هستند و خوردن غذا ها و خوراکی هایی که چربی آنها اشباع است در بدن شان مثل سم عمل می کند. چربی خون بالا می تواند باعث گرفتگی عروق شود و خطر سکته قلبی را افزایش بدهد. «دکتر سعید صانعی» پزشک و مشاور درمان های گیاهی و طب سنتی، درمان های خانگی را که می توانند باعث کاهش چربی خون شوند، معرفی می کند.

شوید، ضد چربی

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

«شبت» گیاهی است که خیلی از افراد آن را با نام شوید می شناسند، از این گیاه به‌عنوان یک سبزی معطر در بسیاری از غذا ها استفاده می شود ولی کمتر کسی در رابطه با خواص درمانی آن آشنایی دارد. شوید می تواند در کاهش چربی خون بسیار مؤثر باشد. عرق و تخم شوید هم مانند برگ های تازه آن به درمان کاهش چربی و کلسترول خون می تواند کمک کند.

مصرف بیش‌ازاندازه و طولانی‌مدت شوید توصیه نمی شود چون این گیاه می تواند چربی چشم را از بین ببرد و باعث ضعف در بینایی شود ضمن اینکه مصرف بیش‌ازاندازه آن به تخمدان های خانم ها هم می تواند آسیب بزند و باعث اختلال هورمونی شود. افرادی که ضعف بینایی دارند، نباید از این گیاه برای کاهش چربی خون استفاده کنند. حداکثر زمان مجاز برای استفاده از شوید ۴۰ روز است.

عرق که برای کاهش چربی خون مصرف می شود باید عرق ۲۰ (۲۰ کیلو گیاه را در یک تن آب می ریزند و عرق تهیه می کنند) باشد و این عرق را روزی ۲ بار به مقدار یک استکان باید مصرف کرد. شوید در حال حاضر شوید در قالب قرص هم به فروش می رسد و قرص شوید باید به تعداد ۳ تا ۶ عدد در روز مصرف شود. اگر کسی بخواهد از شوید تازه برای درمان استفاده کند، می تواند ۲۰ تا ۳۰ گرم از گیاه را به‌صورت روزانه بخورد که این مقدار ۱۰ تا ۲۰ درصد چربی خون را کم می کند. برای تهیه دم نوش شوید می توان مقدار ۱۰ گرم از آن را در یک لیوان آب جوش ریخت تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس بعد از صاف کردن، آن را نوشید.

شوید علاوه بر اینکه چربی خون بالا را کاهش می‌دهد می تواند برای آن دسته از خانم‌هایی که دچار درد قاعدگی می شوند، مفید باشد. مصرف به‌اندازه از این باعث گیاه کاهش درد قاعدگی می شود.

معجزه جو

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

جو دوسر علاوه بر اینکه برای درست کردن غذاهای خوشمزه استفاده می‌شود، می تواند به‌عنوان بی‌ضررترین دارو برای کاهش چربی خون بالا مورداستفاده قرار بگیرد. بسیاری از نانوایی هایی که نان فانتزی درست می کنند آرد جو دوسر را به شکل نان درمی‌آورند و می‌فروشند، نان ها می توانند ترکیبی از آرد گندم و آرد جو دوسر هم باشند ولی نانی که تنها از جو دوسر درست شده باشد در کاهش چربی بالای خون مفیدتر است.

یک تکه نان جو دوسر با وزن حدود ۲۰۰ گرم می‌تواند کلسترول بد خون را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد. همچنین مصرف سوپ یا آشی که در آن جو دوسر ریخته شده باشد نیز می تواند تا حدود ۲۰ درصد چربی بالا و کلسترول بد خون را پایین بیاورد. جو دوسر علاوه بر پایین آوردن چربی خون بالا، کلسترول بد خون را هم پایین می‌آورد ضمن اینکه کلسترولی را که در رگ رسوب کرده  است، از رگ جدا می کند.

آن دسته از افرادی که احتمال سکته قلبی در آنها بالاست باید حتما استفاده از جو دوسر را در برنامه غذایی شان قرار بدهند. جو دوسر در پیشگیری از ابتلا به سرطان مفید است. جو دوسر را به شکل چای هم می توان استفاده کرد، برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری از جو دوسر را در یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت ۲۰ دقیقه دم کرد. مصرف مداوم جو دوسر و گنجاندن آن در برنامه غذایی می تواند باعث پیشگیری از ابتلا به چربی و کلسترول بالا خون شود، بنابراین استفاده از این ماده غذایی نه‌تنها به افراد بیمار، بلکه به همه افراد توصیه می شود.

کرفس پرخاصیت

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

کرفس هم مثل شوید، گیاهی در دسترس است و می توان از آن برای کاهش چربی خون استفاده کرد. کرفس علاوه بر پایین آوردن چربی خون می تواند باعث کاهش اسید اوریک و قند خون هم شود، البته افرادی که به بیماری های ریوی، آسم و سنگ کلیه مبتلا هستند برای کاهش چربی خون نباید از کرفس به‌تنهایی استفاده کنند، زیرا این گیاه عوارض بیماری را در این افراد تشدید می کند این دسته از بیماران باید کرفس را با تخم کاسنی ترکیب و استفاده کنند که با مشکل مواجه نشوند، ریختن یک قاشق چای‌خوری یا مرباخوری از تخم کاسنی در یک لیوان آب کرفس می تواند مفید باشد.

برای اینکه اثربخشی کرفس در درمان چربی خون بالا بیشتر شود، باید حتماً از آب آن استفاده کرد چون فیبر موجود در کرفس باعث می شود ماده مؤثره کمتری وارد بدن شود و سرعت جذب را کاهش می دهد. کرفس را می‌توان در بیماری هایی چون نقرس و کلسترول بالای خون نیز استفاده کرد. همچنین کرفس می تواند رگ‌های قلب را که در اثر رسوب چربی تنگ شده‌اند، باز کند. آن دسته از افرادی که به‌صورت دائمی دچار احساس گزگز (خواب رفتن) دست‌وپا می شوند باید از کرفس استفاده کنند.

برای کاهش چربی خون باید کرفس را به مدت ۲ تا ۳ هفته و یک‌بار در روز مصرف کرد. بهترین زمان برای نوشیدن آب کرفس نیم ساعت قبل از صبحانه یا نیم ساعت قبل از خواب است. کرفس به درمان یبوست هم کمک می کند ضمن اینکه می تواند باعث لاغری نیز شود. افرادی که می خواهند لاغر شوند بهتر است از پودر تخم کرفس استفاده کنند. برخی از افراد تصور می کنند که با خوردن خورش کرفس هم می توانند چربی خون بالای خود را به مقدار زیادی کاهش بدهند اما این تصور چندان درست نیست، زیرا مقدار کرفس موجود در خورش آن‌قدر زیاد نیست که بتواند به‌عنوان دارو برای درمان چربی خون بالا مؤثر واقع شود، با این حال خوردن این خورش هم می تواند مفید باشد در صورتی که کرفس آن بیش‌ازاندازه پخته یا تفت داده نشود و مقدار بسیار کمی روغن در خورش ریخته شود.

خورش کرفس کم‌روغن باید چند روز پشت سر هم استفاده شود تا بتواند بر بدن تأثیر مثبت بگذارد. خورش کرفسی که در آن مقدار زیادی روغن به کار رفته است نه‌تنها مفید نیست بلکه می تواند در درازمدت باعث افزایش چربی خون شود، خورش پرچرب به‌شدت چاق‌کننده است و برای لاغری، از آن نمی توان کمک گرفت.

سیب و گریپ‌فروت

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

استفاده از ترکیب سیب و گریپ‌فروت می تواند به کاهش چربی و کلسترول بالای خون کمک کند. سیب به دلیل داشتن ماده ای به نام «پکتین» خطر سکته قلبی را کاهش می دهد، با خوردن یک سیب متوسط  و گریپ‌فروت می توان ۱۰ واحد پکتین را وارد بدن کرد. پوست سیب خشک‌شده به کاهش چربی خون بالا می‌تواند کمک کند، یک قاشق مرباخوری پوست سیب را با یک استکان آب مخلوط کرد تا به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد و پس از صاف کردن  آن را نوشید.

عناب

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

عناب میوه ای است که کمتر کسی از آن استفاده می کند. این میوه به شکل خشک‌شده به فروش می رسد و خوردن ۳ عدد از آن بعد از هر غذا می تواند باعث بهبود کارکرد کبد شود و وقتی که کبد خوب کار کند، چربی بالا و کلسترول بد خون هم تولید نمی شود. یکی دیگر از خواص عناب، بهبود حافظه است و گزینه خوبی برای کودکان به‌ویژه آن دسته از کودکانی که به بیش فعالی مبتلا هستند، محسوب می شود. عناب می تواند تمرکز افراد را بالا ببرد و به همین دلیل با خوردن آن یادگیری هم بالا می رود. برخی از افراد تصور می‌کنند که بین میوه خشک یا تازه عناب تفاوت زیادی وجود دارد در حالی  که چنین تصوری غلط است.

آب‌نارنج 

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

نارنج همیشه در کنار ماهی یا کباب به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده می شود و کمتر کسی از خاصیت آن که کاهش چربی خون بالاست، خبر دارد. نوشیدن آب‌نارنج با شکر در ساعت ۱۰ صبح می تواند در کاهش چربی خون بالا مفید باشد. اگر افراد مبتلا به چربی خون بالا علاوه بر نوشیدن نارنج، به مدت ۱۴ شب به‌جای شام موز بخورند، می‌توانند انتظار داشته باشند که چربی و کلسترول بالای خون آنها کاهش پیدا کند.

کنگر فرنگی

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

دستور پخت و نحوه استفاده از کنگر فرنگی یا آرتیشو بیشتر در غذاهای فرنگی آمده است ولی با این حال می توان کنگر فرنگی را  از برخی سبزی‌فروشی‌ها تهیه کرد. کنگر فرنگی به بهبود عملکرد کبد کمک می کند و مانع از رسوب کلسترول و چربی خون در رگ ها می‌شود. کنگر فرنگی همچنین می تواند در پیشگیری از ابتلا به زردی و درمان آن مفید باشد. شرکت های داروسازی آرتیشو را در قالب قرص و قطره به بازار عرضه کرده اند و در صورتی که امکان تهیه و پخت غذا با کنگر فرنگی وجود نداشته باشد می توان از این محصولات در درمان چربی و کلسترول بالای خون استفاده کرد.

سماق

درمان‌های خانگی برای کاهش چربی خون

خوردن کباب چرب و لذیذ از گذشته در بین ایرانی ها رواج داشته و همیشه در کنار کباب، سماق می گذاشتند. کباب جزو غذاهایی محسوب می شود که خوردن بیش از اندازه آن مشکلاتی را برای بدن به وجود می آورد. بالا رفتن چربی و اسید اوریک خون و احتمال ابتلا به نقرس  از جمله مشکلاتی هستند که در اثر مصرف بیش از اندازه کباب ممکن است به وجود بیاید. ریختن سماق روی کباب می تواند مانع از رسوب چربی در رگ ها شود به شرط اینکه روی کباب و برنج، مقدار زیادی سماق ریخته شود. استفاده از سماق علاوه بر اینکه می تواند از ابتلا به بیماری های چربی و اسید اوریک بالای خون جلوگیری کند، در کاهش آن نیز می تواند موثر باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج