جاباما
۱۳۰۴۱۵۷
۱۳۶۷۱
۱۳۶۷۱
پ

همه چیز دربارۀ عجیب‌ترین خانۀ دنیا

احتمالا تصاویری از این خانۀ سنگی و عجیب را قبلا در اینترنت دیده باشید؛ اما شاید بخواهید بدانید که ماجرای ساخته شدن آن چیست، به چه کسی تعلق دارد و کنجکاوی‌برانگیزتر از همه اینکه داخلش چه شکلی است؟

فرادید: کاسا دو پِنِدو (Casa Do Penedo) به معنی «خانۀ سنگی» که ۱۳ اکتبر ۱۹۷۴ ساخت آن به پایان رسید و به نام خانه‌ی «سنگ چخماقی» هم معروف است، در سِرا دو فافۀ پرتغال واقع است و میان چهار سنگ بزرگی ساخته شده که در عمل چهار طرف آن را شکل می‌دهند. این خانه به عنوان عجیب‌ترین خانه‌ی دنیا معروف است.

ویتور رودریگز یکی از پسران زوجی که این چهار تخته سنگ را دیدند و فکر کردند مکان خوبی برای ساخت یک پناهگاه کوهستانی است درباره داستان این خانه توضیح داده است.

همه چیز دربارۀ عجیب‌ترین خانۀ دنیا

(نمای ورودی خانه)

داستان کاسا دو پِنِدو سال ۱۹۷۳ در یک روز بهاری آغاز شد: «ما از گیماریش آمدیم تا در کوه فافه کوهنوردی کنیم. تا قله رفتیم. آن روز خیلی باران بارید. مجبور شدیم داخل ماشین یک غذای سبک بخوریم و چند ساعت داخل ماشین بمانیم؛ ما سه تا برادر و پدر و مادرمان.»

اواخر آن روز بالاخره پس از کلی انتظار هوا آفتابی شد. ویتور و برادرانش به سراغ شکار جیرجیرک رفتند. در واقع ماموریت آن روزشان هم همین بود. آن روز بارانی، پدر و مادر ویتور پس از چند ساعت نشستن در ماشین به این نتیجه رسیدند که محل میان این صخره‌ها جای فوق‌العاده‌ای برای ساختن یک پناهگاه است. آن‌ها به سراغ مالک زمین رفتند، اما کاشف به عمل آمد آن چهار تخته‌سنگ نه یک صاحب بلکه سه صاحب دارد. آن‌ها بالاخره موفق شدند زمین را بخرند و شروع به ساخت خانه کنند.

چه کسی کاسا دو پندو را ساخت؟

این خانه توسط کارمندان پدر ویتور ساخته شد. پدر ویتور مهندس نساجی و صاحب یک کارخانه نساجی در گیماریش بود. ساخت خانه یک سال طول کشید. هدف اصلی ساخت خانه این بود که مکان استراحتی برای تعطیلات و روز‌های آخر هفته در دل طبیعت باشد، اما طوری ساخته شود که چشم‌انداز بکر آن را از بین نبرد.

همه چیز دربارۀ عجیب‌ترین خانۀ دنیا

(نمای داخلی خانه و استخری که در محوطۀ بیرونی ساخته شده)

زندگی بدون تکنولوژی

«والدین من متولد دهه‌ی ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ بودند. آن زمان در گیماریش خبری از تکنولوژی نبود. آن‌ها دوست داشتند روز‌های خوش گذشته را دوباره زنده کنند، بدون تکنولوژی، تلویزیون، تلفن و برق ...»

پدر ویتور عقیده داشت تلویزیون کارکرد خانواده را مختل می‌کند و تلفن چیزی است که باید در تعطیلات از آن دور باشیم. این خانه هنوز هم تلفن، تلویزیون و برق ندارد، اما گاز و آب دارد. همه چیز این خانه مثل یک خانه‌ی معمولی است، اما بدون تکنولوژی. در واقع این خانه اثبات می‌کند که مردم می‌توانند بدون تکنولوژی هم زندگی کنند حتی اگر زندگی بدون آن غیرممکن به نظر برسد.

پر حرف و حدیث‌ترین خانۀ دنیا

کاسا دو پندو با این هدف ساخته شد که یک خانه‌ی ساده و بی‌آلایش باشد، اما به تدریج نام آن همه جا بر سر زبان‌ها افتاد. یک ایستگاه تلویزیونی ژاپنی به نام Tokyo TV درباره‌ی معماری عجیب این خانه برنامه‌ ساخت. مردم پس از تماشای این برنامه شروع به کسب اطلاعات درباره‌ی آن کردند و نام آن را در فهرست خانه‌های عجیب دنیا یافتند. سال ۲۰۱۴ مردم می‌توانستند از طریق یک سایت به عجیب‌ترین خانه‌های دنیا امتیاز بدهند. پس از اعلام نتایج رای‌گیری، توجه رسانه‌ها به این خانه بیشتر و بیشتر شد. توریست‌های زیادی مایل به دیدن این خانه بودند تا حدی که از روی حصار‌های اطراف خانه می‌پریدند تا فقط از نزدیک از این خانه عکس بگیرند.

خانواده‌ی رودریگز با دیدن علاقه‌ی زیاد توریست‌ها به دیدن خانه، از توریست‌ها استقبال کردند، اما از آنجا که آن‌ها هنوز هم از این خانه استفاده می‌کنند، قوانینی وضع کردند تا حریم خصوصی‌شان را حفظ کنند. برای مثال، توریست‌ها اجازه ندارند فیلم بگیرند یا از فضای داخلی خانه عکس‌برداری کنند.

همه چیز دربارۀ عجیب‌ترین خانۀ دنیا

(منظرۀ خانه از بالا تقریبا غیر قابل تشخیص است)

علاقمندان به این چشم‌انداز می‌توانند استخر شنای این خانه را که روی یک تخته سنگ بنا شده رزرو کنند و از چشم‌انداز این منطقه‌ی کوهستانی و آسمان پرستاره‌ی شب آن لذت ببرند و با کمک چوپانی که با خانواده روریگز همکاری می‌کند یک روز چوپانی را از او یاد بگیرند و آن را در عمل تجربه کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج