جاباما
۱۳۰۸۰۱۹
۳۷۰۶
۳۷۰۶
پ

آشنایی با باهوش‌ترین و سمی‌ترین مار جهان

صحبت از هوش حیوانات ما را به یاد جانوران گوناگونی می‌اندازد از از کلاغ گرفته تا میمون و طوطی، اما هیچ‌کس درباره هوش مار صحبت نمی‌کند.

خبرآنلاین: صحبت از هوش حیوانات ما را به یاد جانوران گوناگونی می‌اندازد از از کلاغ گرفته تا میمون و طوطی، اما هیچ‌کس درباره هوش مار صحبت نمی‌کند.

 تا کنون شیوه‌ای علمی برای اندازه‌گیری میزان هوش مارها پیدا نشده اما شواهد نشان می‌دهد که در میان مارها این شاه کبرا باهوش‌ترین است.

شاه کبرا (Ophiophagus hannah) یک مار سمی بومی آسیا است. با میانگین طول ۳.۱۸ تا ۴ متر و حداکثر رکورد ۵.۸۵ متر بلندترین مار سمی جهان است. کلمه Ophiophagus از زبان یونانی گرفته شده و به معنای مارخور است.

شاه کبرا از لحاظ میزان زهر، بیشترین زهر را در بین مارها دارد و می‌تواند در یک گزش، میزان ۲ تا ۷ میلی‌لیتر زهر را به بدن قربانی وارد کند.

چرا شاه کبرا باهوش ترین مار دنیاست؟ بر اساس گزارش انیمالز با نگاهی دقیق‌تر به الگوهای لانه‌سازی، مهارت‌های شکار و برخی نکات دیگر می‌توان پاسخ این پرسش را پیدا کرد.

لانه‌سازی

شاه کبرای ماده تنها مار کره زمین است که لانه می‌سازد. این مارها با دسته‌ای از شاخ و برگ و دیگر چیزها توده‌ای بزرگ می‌سازند که هنگام تجزیه گرما تولید می‌کند. شاه کبرا از این گرما برای نگهداری تخم‌هایش استفاده می‌کند در حالی که مادر بالای لانه می‌نشیند و از آن مراقبت می‌کند.

شاه کبرا تا زمان بیرون آمده بچه‌هایش از تخم آنجا می‌ماند اما به محض اینکه مارها از تخم بیرون آمدند از آنجا می‌رود.

آشنایی با باهوش‌ترین و سمی‌ترین مار جهان

شیوه شکار

بر خلاف دیگر مارها که معمولا یک شیوه برای شکار طعمه دارند و بارها تکرارش می‌کنند، شاه کبری برای طعمه‌های گوناگون شیوه‌های حمله متفاوتی دارد.

البته شاه کبرا که بزرگترین مار سمی جهان است نگرانی زیادی هم بابت حمله ندارد و می‌تواند با یک نیش تقریبا هر طعمه‌ای را از پا درآورد.

شاه کبرا شکارچی مار است و قوت غالبش را مارهای دیگر تشکیل می‌دهند. البته پستانداران کوچک و مارمولک‌ها نیز در رژیم غذایی این مار باشکوه جا دارند.

ماری که مارگیر را می‌شناسد

شاه کبری بوی مارگیری که او تعلیم می‌دهد تشخیص می‌دهد و می‌تواند از طریق زبان حساسش تفاوت او را با دیگر انسان‌ها تشخیص دهد. به این ترتیب شاید تنها ماری است که دستی را که به او غذا می‌دهد به خاطر می‌سپرد.

تفاوت بین غریزه و هوش

غریزه عملی خودکار در راستای حفظ بقا است، در حالی که هوش به آگاهی از خود و جایگاه خود در فعالیت‌ها اشاره دارد.

آیا شاه کبرا واقعا باهوش است؟ هیچ راهی برای آزمایش علمی این موضوع وجود ندارد، اما صاحبان آنها به شما خواهند گفت که آنها هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج