۱۳۰۸۰۹۲
۵۵۴۱
۵۵۴۱
پ

سنگی که تخت پادشاهی را رها نمی‌کند!

تخته سنگ افسانه‌ای که یکی از معمایی‌ترین مصنوعات اروپا است در ۶ می به صحنه جهانی باز می‌گردد.

خبرآنلاین: تخته سنگ افسانه‌ای که یکی از معمایی‌ترین مصنوعات اروپا است در ۶ می به صحنه جهانی باز می‌گردد.

 هنگامی که چارلز سوم، پادشاه بریتانیا در ۶ مه در لندن تاج گذاری می‌کند، روی یک صندلی باستانی می‌نشیند که تخته سنگی ۱۵۱ کیلوگرمی روی آن را پوشانده‌است؛ سنگ اسکون که از اواخر قرن چهاردهم برای تاج گذاری بریتانیا استفاده می‌شود، منشا و سن ناشناخته‌ای دارد.

افسانه این تخته سنگ مستطیل شکل را به فلسطین ۳۰۰۰ سال پیش نسبت می‌دهند، اما دانشمندان بر این باورند که احتمالاً مربوط به اسکاتلند باشد. این سنگ یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های این سرزمین است که از آن برای تاج گذاری پادشاهان اسکاتلند استفاده می‌شد و سپس در سال ۱۲۹۶ توسط انگلستان به سرقت رفت، تا سال ۱۹۹۶، زمانی که سرانجام به اسکاتلند بازگردانده شد، این سنگ در کلیسای وست مینستر قرار داشت، جایی که اکنون برای تاجگذاری بزرگ چارلز دوباره ظاهر خواهد شد. این تخته سنگ بعد از مراسم تاج گذاری به خانه فعلی خود، قلعه ادینبورگ اسکاتلند باز می‌گردد.

سنگی که تخت پادشاهی را رها نمی‌کند!

گذشته سنگ افسانه‌ای

یک افسانه ماندگار به این سنگ تاریخ طولانی‌تری را می‌بخشد. به گفته این افسانه، بیش از سه هزار سال پیش، یعنی قبل‌تر از اینکه از فلسطین به مصر، ایتالیا، اسپانیا و ایرلند منتقل شود، جایی که سپس توسط اسکاتلندی های سلتیک تصرف شود.

پس از اینکه پادشاه ادوارد اول اسکاتلند را در سال ۱۲۹۶ فتح کرد، سنگ را به کلیسای وست مینستر منتقل کرد. تریسی بورمن، مورخ سلطنتی بریتانیا، می‌گوید: «بعدها بر روی صندلی پادشاه ادوارد نصب شد، که از اواخر قرن چهاردهم، همه حاکمان انگلیسی و بریتانیا بر آن تاجگذاری کردند.»

سنگی که تخت پادشاهی را رها نمی‌کند!

پس از مذاکراتی بین دولت‌های اسکاتلند و انگلیس، به موقع برای تاجگذاری ملکه الیزابت دوم به لندن بازگردانده شد. در سال ۱۹۹۶، نخست وزیر، جان میجر، اعلام کرد که این سنگ زمانی که در مراسم تاج گذاری استفاده نشود، در اسکاتلند نگهداری خواهد شد.

سنگی که تخت پادشاهی را رها نمی‌کند!

داوویت برون، استاد تاریخ اسکاتلند در دانشگاه گلاسکو، می‌گوید: پس از بازگشت به اسکاتلند، تحقیقات علمی نشان داد که این سنگ محلی است و همچنین گفته می‌شود که می‌تواند همان سنگی باشد که در نزدیکی خود اسکان یافت می شود.

کاربرد سنگ چه بوده‌است؟

در مورد اولین کاربردهای این سگ مرموز همچنان چیز زیادی در دسترس نیست. کتی ریچموند، رئیس مجموعه‌ها و حفاظت کاربردی می‌گوید:« محققان هنوز مشخص نکرده‌اند که این سنگ اولین بار چه زمانی با تاج‌گذاری مرتبط بوده‌است.» او می‌گوید: اما افسانه‌های پیرامون منشأ آن به شدت آن را با سلطنت و ظهور اسکاتلند به‌عنوان یک ملت پیوند می‌دهند.

سنگی که تخت پادشاهی را رها نمی‌کند!

بر روی این سنگ پیامی حک شده است که جان فردون، وقایع نگار اسکاتلندی قرن چهاردهمی، ادعا کرد که قبل از اینکه توسط انگلیسی ها تصرف شود، این کلمات روی آن نوشته شده بود:« تا زمانی که سرنوشت عادلانه باشد، جایی که این سنگ نهفته است، اسکاتلندی ها سلطنت خواهند کرد»

طی قرن‌های متوالی سفر ها و اتفاقاتی برای سنگ پیش آمد اما اکنون سنگ اسکون دوباره با افتخار در گهواره بهترین قلعه اسکاتلند نشسته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج