جاباما
۱۳۰۹۴۵۰
۲۱۰۷
۲۱۰۷
پ

۸ روش آسان و مفید برای پاکسازی بدن

فصل بهار، بهترین زمان برای پاکسازی بدن است. در این زمان، بدن‌مان پر از انرژی است و راحت‌تر از هر زمان دیگر می‌توانیم آن را سم‌زدایی و پاک کنیم.

ایسنا: فصل بهار، بهترین زمان برای پاکسازی بدن است. در این زمان، بدن‌مان پر از انرژی است و راحت‌تر از هر زمان دیگر می‌توانیم آن را سم‌زدایی و پاک کنیم.

 هنگام بهار می‌توانید در کنار تازه شدن روح و روان‌تان، بدن‌تان را هم از هر نوع سم و آلودگی پاک کنید. البته سم‌زدایی کاری موقتی نیست و همیشه باید بدن‌تان را با روش‌های مناسب پاک کنید. با سم‌زدایی بدن، یکسری از مشکلات زیر برطرف می‌شود: نفخ،‌ تهوع، سوء‌هاضمه، یبوست، اسپاسم‌های روده، سرماخوردگی‌های گاه‌وبیگاه، آنفلوآنزا، خستگی، سلولیت،‌ لک صورت، چشم‌های پف‌آلود، احتقان، آبریزش بینی، مشکلات کلیوی.

8 روش آسان و مفید برای پاکسازی بدن

روش‌های پاکسازی و سم‌زدایی بدن

بدن روش پیچیده‌ای برای حذف مواد سمی دارد و برای این کار از کبد،‌ کلیه‌ها، دستگاه هاضمه، پوست و ریه‌ها استفاده می‌کند. درواقع وقتی این اندام‌ها در وضعیت سالمی قرار داشته باشند، می‌توانند مواد ناسالم و سمی را از بدن خارج کنند. اما هنگام بیماری برخی از این اندام‌ها، بدن توانایی سم‌زدایی خود را از دست می‌دهد. برای اینکه بتوانید سیستم سم‌زدایی بدن را بهبود بخشید، روش‌های زیر را در نظر بگیرید:

۱. پرهیز از نوشیدنی‌های الکلی

سوخت‌وسازِ ۹۰درصد از الکل موجود در نوشیدنی‌های الکلی به عهده کبد است. آنزیم‌های فعال در کبد، الکل را به نوعی ماده شیمیایی سرطان‌زا به نام استالدئید تبدیل می‌کنند. سپس کبد، این ماده را سمی تشخیص داده و آن را به ماده‌ای بی‌ضرر به نام استات تبدیل کرده و در نهایت از بدن خارج می‌کنند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی، موجب تجمع بیش از حد چربی، التهاب و زخم در کبد می‌شود و در نتیجه صدمه شدیدی به عملکرد کبد زده می‌شود. در این وضعیت، کبد نمی‌تواند وظایف ضروری خود از جمله، فیلتر مواد زائد و سموم مختلف از بدن را انجام دهد و سم‌زدایی به‌درستی انجام نمی‌شود. بنابراین برای مراقبت از کبد، به‌ نوشیدنی‌های الکلی لب نزنید.

۲. خواب کافی

خواب کافی و باکیفیت شبانه، سلامت بدن و سیستم سم‌زدایی را حفظ می‌کند. خواب کافی موجب بازسازی مغز و بهبود انرژی آن می‌شود و در عین حال به پاکسازی بدن از سموم مختلف کمک می‌کند.

یکی از مواد زایدی که در طول روز و هنگام بیداری در بدن‌ جمع می‌شود، پروتئین بتا-آمیلوئید است. این پروتئین در ابتلای فرد به بیماری آلزایمر نقش دارد. وقتی خواب شبانه فرد کافی نیست، بدن فرصت پاکسازی را پیدا نمی‌کند و این نوع پروتئین مسموم در مغز جا خوش کرده و تجمع بیش از حد آن، به مغز و عملکرد آن صدمه می‌زند. به‌طور متوسط باید ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید.

اگر شب‌ها زود به خواب نمی‌روید، با کمی تغییر در سبک زندگی مانند، اتخاذ برنامه‌ای منظم برای خواب، کاهش نور آبی قبل از خواب و ورزش می‌توانید کیفیت خواب شبانه‌تان را افزایش دهید.

۳. نوشیدن آب کافی

آب، دمای بدن را تنظیم، حرکات مفاصل را نرم و به هضم و جذب غذا کمک می‌کند. درضمن این مایع حیاتی در حذف سموم بدن و مواد زاید بسیار موثرست.

سلول‌های بدن برای داشتن عملکرد بهینه و مطلوب و همچنین تجزیه مواد مغذی و تولید انرژی برای بدن، باید دایما خود را تغییر داده و ترمیم کنند. در این فرآیندهاست که مواد زائد بدن به شکل اوره و دی‌اکسیدکربن از بدن دفع می‌شوند. اما اگر این مواد از بدن خارج نشوند، در خون جمع شده و سلامت‌تان را تهدید می‌کنند.

آب، این مواد زائد را به‌صورت ادرار، تنفس و تعریق از بدن خارج می‌کند. بنابراین پرآب نگهداشتن بدن، برای سم‌زدایی مفید است.

به‌طور کلی زنان و مردان در روز باید به‌ترتیب ۲ و ۳ لیتر آب بنوشند. البته این مقدار بسته به نوع رژیم غذایی، محیط زندگی و سطح فعالیت کم‌وزیاد می‌شود.

۴. کاهش مصرف شکر و غذاهای فرآوری‌شده

مصرف بالای شکر و غذاهای فرآوری‌شده منجر به چاقی و دیگر بیماری‌های مزمن، مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت می‌شود. این بیماری‌ها به اندام‌های مختلف بدن، از جمله کبد و کلیه که در سم‌زدایی نقش مهمی دارند، صدمه می‌زنند و از توانایی آنها در سم‌زدایی طبیعی بدن می‌کاهند. مثلا، مصرف بالای نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر موجب کبد چرب شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سیستم سم‌زدایی بدن را می‌توانید با مصرف کمتر غذاهای فرآوری‌شده سلامت نگهدارید. به جای غذاهای حاضری، انتخاب‌های سالم‌تری چون میوه‌ و سبزیجات داشته باشید.

۵. مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان

آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌های بدن‌تان در برابر صدمات ناشی از مولکول‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. از طرفی الکل، تنباکو، رزیم غذایی ناسالم و قرار گرفتن در معرض آلوده‌کننده‌های زیست‌محیطی، موجب تولید رادیکال های آزاد اضافی می‌شود. این مولکول‌ها به طیف وسیعی از سلول‌ها صدمه می‌زنند و نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های زوال عقل، بیماری‌های قلبی، کبدی، آسم و انواع سرطان‌های خاص دارند.

مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان از ایجاد رادیکال‌های آزاد و دیگر سموم در بدن پیشگیری می‌کند. از آنتی‌اکسیدان‌ها باید به ویتامین‌های A، C، E، سلنیم، لیکوپن و لوتئین اشاره کرد که بیشتر این آنتی‌اکسیدان‌ها با مصرف انواع توت‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای سبز به بدن‌تان می‌رسد.

۶. مصرف غذاهای سرشار از پری‌بیوتیک

سلامت روده برای حفظ سلامت سیستم سم‌زدایی بدن ضروری است. سلول‌های روده‌ای به سیستم سم‌زدایی و دفع سموم مجهز هستند و از روده‌ها در برابر سموم مضر مانند مواد شیمیایی محافظت می‌کنند. سلامت روده با نوعی فیبر به نام پری‌بیوتیک تامین می‌شود و این فیبر، باکتری‌های مفید روده به نام پروبیوتیک‌ها را تقویت می‌کند.

مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک، بهداشت ضعیف دندان و رژیم غذایی بی‌کیفیت، تعادل باکتریایی روده را بهم می‌ریزد که در نتیجه آن، سیستم ایمنی بدن و عملکرد سم‌زدایی آن ضعیف می‌شود و بدن در خطر بیماری‌ها و التهاب‌ها قرار می‌گیرد.

مصرف غذاهای سرشار از پری‌بیوتیک، سیستم ایمنی و عملکرد سم‌زدایی بدن را در وضعیت مناسبی قرار می‌دهد. از پری‌بیوتیک‌ها می‌توان به گوجه‌فرنگی، کنگر، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جوی دوسر اشاره کرد.

۷. کاهش مصرف نمک

نمک زیاد، آب را بیش از حد لزوم در بدن نگه می‌دارد. علاوه‌بر آن، اگر آب به اندازه کافی مصرف نکنید، بدن هورمون‌های ضدادرار ترشح می‌کند و جلوی ادرار را می‌گیرد و در نتیجه سم‌زدایی بدن مختل می‌شود. بنابراین باید از نمک به‌صورت متعادل مصرف کرد.

۸. ورزش و فعالیت‌های فیزیکی

هنگام درمان عفونت‌ یا جراحت‌ها، بدن ملتهب می‌شود و این التهاب ضروری است. اما وقتی بدن به التهاب بیش از حد مبتلا می‌شود، تمام سیستم‌های ایمنی بدن از جمله، سیستم سم‌زدایی دچار اختلال می‌شوند. ورزش منظم از ابتلا به بیماری‌های مختلف و همچنین التهاب می‌کاهد و فرد را سلامت نگه می‌دارد.

از طرفی غدد لنفاوی بدن، تمام سموم را جمع‌آوری کرده و با تعریق آنها را دفع می‌کند. ورزش در دفع سریع‌تر این سموم موثرست.

حداقل هفته‌ای ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه با شدت متوسط یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه با شدت بالا ورزش کنید

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج