جاباما
۱۳۱۱۳۴۷
۲۴۶۹
۲۴۶۹
پ

این معضل پیش‌رو، مهمترین خطر برای ایران است

باید به این موضوع بسیار مهم، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. قطعا مهمترین خطری که در مسیر ما قرار دارد موضوع کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت است و چاره جویی برای این موضوع مدت زمان محدودی است که پیش روی ما قرار دارد.

ایسنا: وزیر کشور با تاکید بر لزوم توجه به موضوع فرهنگسازی در زمینه فرزندآوری گفت: بدون فرزندآوری نمی‌توانیم به ایران قوی بیندیشیم.

احمد وحیدی در اجلاس سراسری «ستاد و صف در خصوص حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت» گفت: در هفته جمعیت قرار داریم هفته‌ای که باید به این موضوع بسیار مهم، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. قطعا مهمترین خطری که در مسیر ما قرار دارد موضوع کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت است و چاره جویی برای این موضوع مدت زمان محدودی است که پیش روی ما قرار دارد.

این معضل پیش‌رو، مهمترین خطر برای ایران است

 

وی افزود: باید از این چاله هولناک نجات پیدا کنیم و ضرورت دارد در این مسیر توجه دائمی به این مسئله مهم داشته باشیم. متاسفانه در تبدیل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به قانون، تأخیر چند ساله‌ای داشتیم. قطعا قانون یک بستر مناسب حقوقی فراهم می‌کند که در آن دستگاه‌های ذیربط وظایفی که دارند به درستی انجام دهند؛ اما با صرف قانون مشکلات حل نمی‌شود و موتور محرک حرکت این چرخ حساس یک اقدام جهادی و همه جانبه و فراگیر است. باید احساس نگرانی شدید از عدم تحقق افزایش نرخ باروری در همگان ایجاد شود.

وزیر کشور ادامه داد: خطر هولناک پیری جمعیت وجود دارد که نشان دهنده اهمیت موضوع است. به لحاظ دینی موضوع مشخص است و به لحاظ اقتدایی نیز اهمیت این موضوع روشن شده است. قطعا جمعیت از ارکان مهم قدرت در هر کشوری است و هیچ مسئله‌ای از دید من به اهمیت توجه به مسئله جمعیت برای آینده کشور نمی‌رسد. پایین‌ترین نرخ رشد بین همه کشورهای اسلامی برای کشور ما و نرخ نزولی باروری در کشور ما بسیار شدید است.

وزیر کشور تاکید کرد: نرخ باروری در چند استان همچون گیلان ۰.۹۵ درصد، در البرز ۰.۹۹ درصد و در مازندران ۱.۲ درصد است که آمارهای پایینی در حوزه نرخ باروری است. اگر به متوسط ۱.۲ درصد که نرخ جانشینی است برسیم مسئله ما حل نمی‌شود. این در حالیست که امروز بسیار پایین‌تر از این نرخ هستیم. لذا یک همت و تلاش وافر می‌طلبد که در این حوزه اقدامات موثری انجام شود. باید همه همت در استان‌ها معطوف به جلوگیری از موضوع سقط جنین شود. در خصوص ناباروری نیز علاوه بر مشکل فرزند آوری مشکل تحکیم خانواده نیز وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. همچنین برخی بانوان در سنی هستند که اگر از این سن بگذرند امکان باروری ندارند لذا باید برای مداخله موثر در این حوزه‌ها تدبیر مناسبی صورت بگیرد. در مورد تسهیلات ازدواج نیز کمبودهایی وجود دارد که باید پیگیری شود.

وزیر کشور در پایان این همایش در جمع خبرنگاران نیز گفت:‌ امروز به مناسبت هفته جمعیت این جلسه با حضور استانداران و به صورت وبینار برگزار شد که در آن مباحث مربوط به موضوع جمعیت به ویژه پیری جمعیت که از عوارض ناباروری و کاهش نرخ جمعیت است مباحثی مطرح شد. قطعا اگر در این موضوعات به موقع اقدام نکنیم در چاله می‌افتیم. لذا در این جلسه برنامه‌هایی مطرح شد و مقرر شد استانداران بر اساس این برنامه‌ها در استان‌های خود به ویژه استان‌هایی که نرخ باروری پایین‌تری دارند برنامه ریزی مناسب را انجام دهند.

وی افزود: یک مشکل بزرگ موجود در کشور موضوع سقط جنین است که باید چاره جویی مناسب انجام شود. وزارت بهداشت در این حوزه باید تاکیدات لازم را انجام دهد و همگان نسبت به این تاکیدات اقدامات مناسب را انجام دهند. باید حل مشکلات در مسیر اعطای تسهیلات و افزایش نرخ ازدواج پیگیری شود. مسئله مهم دیگر فرهنگسازی است که باید در راستای موضوع جمعیت اقدامات لازم انجام شود. چرا که بدون فرزندآوری نمی‌توانیم به ایران قوی بیندیشیم و باید ضروریات این موضوع را در نظر بگیریم. قطعا حضور نهادهای مردمی نیز در این حوزه تعیین کننده خواهد بود.

وحیدی تاکید کرد: ‌ازدواج و تحکیم خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است و این موضوع جزو سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است. خانواده یعنی چیزی ناشی از ازدواج که در آن شعور، بلوغ و انسجام اجتماعی شکل می‌گیرد که همگی از مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. در راستای افزایش ازدواج تسهیلاتی در نظر گرفته شده اما همه حوزه‌ها باید تلاش کنند و جریان ازدواج آسان و راحت را فراهم کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج