۱۳۱۱۵۳۵
۳۱۰
۳۱۰
پ

رپورتاژ آگهی

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

در این مقاله ۱۰ ابزار رایگان سئو و بهینه‌سازی سایت که رایگان و پرکاربرد است را به شما معرفی می‌کنیم.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

هیچ کس آینده سئو را نمی‌داند اما کاملاٌ مشخص است که گوگل هر روز در رتبه‌بندی سختگیرتر و ریزبین‌تر می‌شود؛ بنابراین نیاز داریم که قبل از اینکه گوگل به حسابمان برسد، خودمان خودمان را زیر ذره‌بین قرار دهیم و سئوی خود را زیر نظر داشته باشیم تا بهانه‌ دست گوگل عزیز نداده باشیم.

سعی ما بر این بوده  ابزارها تمامی بخش‌های سئو را پوشش داده باشد. همچنین برای مطالعه کامل این مطلب، مقاله ۱۷ ابزار کاربردی و ضروری برای سئوی سایت در نوین را ببینید.

1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یا همان آنالیز مهم‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ است که هر وبمستری باید بلد باشد (مطالعه بیشتر برای آشنایی با ابزار گوگل آنالیتیکس در وبلاگ نوین). با این ابزار می‌توانید رفتار کاربران در وبسایت، بازدیدها، میزان ورودی از منابع مختلف، کمپین‌های تبلیغاتی، موقعیت جغرافیایی و خلاصه هرچیزی که مربوط به تحلیل و رصد کاربران خود نیاز دارید را به دست آورید.

 

2. Google PageSpeed Insights

شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات خود را هم در دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی چک کنید.

ما برای نمونه آدرس سایت آمازون را در page speed وارد کردیم، همانطور که می‌بینید این غول فروشگاه‌های اینترنتی با این حجم از محصول در نسخه دسکتاپ خود، امتیاز 92 را در سرعت بارگذاری گرفته است.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

3. Similar Web

علاوه بر اینکه حواستان به سئوی سایتتان است و مرتب عملکرد سایتتان را بررسی می‌کنید، باید حواستان به رقبا هم باشد که ببینید دیگران چه کار می‌کنند و شما در میدان رقابت کجای کارید.

ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید بررسی کنید که ترافیک رقبا چقدر است؟ رتبه صفحاتشان چقدر است؟ چقدر اینگیجمنت دارند و اطلاعات دیگری که دید خوبی برای برنامه‌ریزی به شما می‌دهد.

در ضمن تمام داده‌ها و آمارها با فرمت‌های قابل خواندن به شما ارائه می شوند.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

4. SEO SiteCheckup

 SEO SiteCheckup  برنامه‌ای است که قابلیت‌های مختلفی دارد مثل:

  • تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو
  • مانیتورینگ سئو
  • بررسی رقبا
  • قابلیت ایجاد گزارش‌های مرتبط با سئو

کافیست آدرس سایت خود را در باکس جستجو وارد کنید. نتایج به دست آمده در یک صفحه به نمایش در می‌آید و بررسی آن‌ها بسیار ساده است:

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

اگر خوش شانس باشید، سایت شما نمره کامل دریافت خواهد کرد. این موضوع بدین معناست که از دید یک متخصص سئو همه کارها به خوبی انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. البته نباید انتظار چنین نمراتی را داشته باشید.

با استفاده از این ابزار می‌توانید موقعیت سئوی سایت خود را بررسی کنید. اگر پیشنهادات و توصیه‌های ارائه شده توسط این ابزار را دنبال کنید می‌توانید از شر مشکلات موجود رها شوید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب نمایید.

5. گوگل سرچ کنسول  (Google Search Console)

یکی از ابزارهای رایگانی که توسط گوگل ارائه می‌شود کنسول جستجوی گوگل یا همان وبمستر تولز سابق است. سرچ کنسول ابزاری است که حضور وبسایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل را رصد و عیب‌یابی می‌کند.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، مجموع کلیک‌ها، impression‌ها، میانگین نرخ کلیک سایت و میانگین جایگاه در گوگل صفحات سایت شما در هر بازه زمانی که انتخاب کنید قابل مشاهده است. قسمت‌های دیگر سرچ کنسول عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل جستجو
  • لینک‌های داده شده به سایت شما
  • لینک‌های داخلی
  • جریمه‌های دستی
  • هدف‌گیری بین المللی
  • قابلیت استفاده از سایت در موبایل

6. SpyFu

با استفاده از این ابزار شما می‌توانید کارهایی که رقبایتان انجام می‌دهند را رصد کنید. به صفحه اصلی SpyFu بروید و آدرس هر سایتی را که می‌خواهید، وارد کنید.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

از این قسمت می توانید جستجوی خود را انجام دهید و از اطلاعات نمایش داده شده استفاده نمایید. با وارد کردن آدرس سایت، با چنین نتایجی روبرو می شوید:

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

شما می توانید نتایج موجود در صفحه را بررسی کنید و داده های مرتبط با موارد زیر را جمع آوری نمایید:

  • کلمات کلیدی اشتراکی
  • کلمات کلیدی برتر
  • سابقه رتبه‌بندی سایت
  • لینک‌های داخلی

7. Google Keyword Planner

یکی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که عصای دست ما دیجیتال مارکترهاست و کار با آن خیلی ساده است.

برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید و حساب شما فعال باشد. در این صورت است که می‌توانید به رایگان از کیورد پلنر بدون محدودیت استفاده کنید. در غیر این صورت اطلاعات دقیق و کاملی به شما نمایش داده نمی‌شود.

این ابزار چون توسط خود گوگل مدیریت می‌شود، مطمئن خواهید بود که داده‌های به دست آمده از آن دقیق هستند.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

گوگل پلنر به شما اطلاعات زیر را نشان می‌دهد:

  • میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
  • رقابت آن کلمه در گوگل
  • روند جستجوی کلمه در بازه زمانی مشخص شده
  • کلمات کلیدی مرتبط با کلمه‌ای که جستجو کردید و تعداد جستجوهای ماهانه این کلمه‌ها

خب حالا شما لیستی از کلماات کلیدی دارید که می‌توانید از آن‌ها برای چیدن استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

 8. GTMETRIX

این ابزار سرعت بارگذاری صفحات سایت شما را ارزیابی می‌کند؛ در کنار نمره عملکردی که به سایت شما می‌دهد، توصیه‌هایی عملی هم برای شما دارد تا سرعت صفحات خود را بیشتر کنید.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

9. Google mobile friendly test 

گوگل به صراحت اعلام کرده که سایت‌هایی که ریسپانسیو نیستند، رتبه کمتری در نتایج خواهند گرفت؛ حتی با الگوریتم mobile first index اول نسخه موبایل صفحات را ایندکس می‌کند تا کسانی که به کاربران موبایلی خود هم توجه می‌کنند، در جایگاه بالاتر قرار دهد.

گوگل ابزاری طراحی کرده که موبایل فرندلی بودن سایت شما را بررسی می‌کند تا ببینید کاربر سایت شما را در صفحات نمایش کوچک مثل موبایل درست مشاده می‌کند یا خیر.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

10. moz bar

شاید شما هم بارها واژه‌های PA و DA یا همان دامین و پیج آتوریتی را از زبان سئوکارها شنیده باشید. این‌ها شاخص‌هایی هستند از طرف وب سایت معتبر  moz، که طبق آن‌ها، اعتبار دامنه و صفحات سایت شما نزد گوگل مشخص می‌شود

 شما می‌توانید با دانلود و نصب افزونه MOZ روی مرورگر کروم خودتان، اطلاعاتی را در مورد هر سایتی که در سطح وب می‌بینید به دست بیاورید. به عنوان نمونه تصویر پایین را نگاه کنید:

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

همانطور که پیداست، به کمک moz bar توانستم اطلاعاتی در مورد دامین آتوریتی، پیج آتوریتی و همینطور نرخ اسپم و تعداد بک لینک‌های سایت مورد نظرم را در کوتاه‌ترین زمان به دست بیاورم. در ضمن این اطلاعات در زمانی که در گوگل کلمه‌ای را جستجو کنید، پایین هر وب سایت هم شما نمایش داده می‌شود.

معرفی بهترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت

 

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، ابزارهای زیادی برای سئو و بهینه‌سازی سایت وجود دارد که 10 تا از مهم‌ترین و پرکاربردترین‌های آن‌ها را برایتان لیست کردیم. البته چندین ابزار کاربردی دیگر هم هست که می‌توانید با جزییات در مقالات سایت نوین بخوانید.

منبع: وبلاگ آموزش سئو و دیجیتال مارکتینگ نوین

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج