جاباما
۱۳۱۲۴۸۷
۱۲۳۳
۱۲۳۳
پ

بازار سرمایه دوباره جان می‌گیرد؟

یک کارشناس بورس گفت: نبود نوسان در بازار دلار در این روزها توانسته تا حد زیادی به بازار سرمایه کمک کند و آن را به جلو پیش ببرد. شاخص در بلند مدت روند مثبتی در پیش خواهد گرفت اما در کوتاه مدت نوساناتی را تجربه خواهد کرد که البته گذرا و قابل جبران است.

همشهری آنلاین نوشت: یک کارشناس بورس گفت: نبود نوسان در بازار دلار در این روزها توانسته تا حد زیادی به بازار سرمایه کمک کند و آن را به جلو پیش ببرد. شاخص در بلند مدت روند مثبتی در پیش خواهد گرفت اما در کوتاه مدت نوساناتی را تجربه خواهد کرد که البته گذرا و قابل جبران است.

بازار سرمایه دوباره جان می‌گیرد؟

امروز هم بورس مثبت بود. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری بازار سرمایه در هفته اخیر در پایان معاملات با افزایش ۱۹ هزار و ۹۴۶ واحد به رقم ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۳۲۶ واحد رسید. معامله‌گران در شرایطی امروز به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند که در دو روز معاملاتی قبل شاخص‌ها رشد کردند. البته روز دوشنبه شاخص کل تنها ۱۵ هزار واحد بالا آمد و یک بار دیگر شاهد خروج پول حقیقی بودیم. بدین ترتیب شاخص به کانال ۲.۳ میلیونی بازگشت اما رشد کم رمقی را ثبت کرد. ناظران یکی از علل رشد کوتاه شاخص‌ها را در پیش بودن تعطیلات و ریسک اخبار سیاسی در روزهای تعطیل می‌دانند. برخی نیز با توجه به افت ارزش معاملات خرد، معتقدند بخشی از معامله گران منتظرند که روند بازار مشخص شود و فعلا دست از معامله کشیده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد بازار در وضعیت ثبات مثبت قرار دارد.

علی عصاری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: شاخص کل از سال گذشته حرکتی را شروع کرد که متاسفانه این حرکت شارپ بود چرا که هیجان را وارد بازار کرد.عصاری به ریزش های اخیر اشاره و اظهار کرد: شاخص ها از یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه به یکباره شروع به ریزش کرد که کسی دلیل آن را نمی داند. درست است که اشباع خرید وجود داشت و بازار در کوتاه مدت حباب مثبتی داشت ولی ریزش به حدی بود که توانست بیشتر از ۵ درصد باشد و یک هیجان منفی را وارد بازار کرد تا جلوی رشد مطلق شاخص را بگیرند.وی ادامه داد: یکشنبه این هفته بازار بعد از تجربه ۵ روز منفی سنگین، برگشت و یک روند مثبت نصفه نیمه ای در پیش گرفت. البته باید حرکت شاخص را اینگونه تحلیل کنیم که دلیل واقعی ریزش اخیر چه بود؟ آیا واقعا سهامداران سود، شناسایی کردند.

کارشناس بورس گفت: ما فکر می کردیم اگر برای افراد سودی شناسایی شده است طبیعتا این شکستِ روند باید ادامه دار باشد یعنی پس از ۵ روز منفی شدید چند روزی مثبت شد ولی مجددا ما تصورم می کردیم که دوباره شاخص های پایین تری را تجربه کنیم و یک نوسان کوتاه مدتی را طی شود و بازار مجددا روی روال منطقی بازگردد. اما ظواهر چیز دیگری را نشان می دهد چرا که ما ۳ روز مثبت با احتساب امروز را تجربه کردیم، البته درست است که رشد امروز بازار کم جان و کم رمق هست اما می بینیم که همچنان میل به خرید در سهامداران زیاد است. باید یک واقعیت را قبول کرد و آن این است که شخاص دلاری بازار سرمایه نسبت به بقیه بازارها به شدت عقب هست یعنی می شود سهام را یک دارایی بسیار ارزنده در نظر گرفت. البته این در صورتی است که شرایط نرمال و عادی در جامعه حاکم باشد. این ارزندگی موجود سهام، سرمایه گذاران را ترغیب کرده که به سمت این بازار بیایند.

وی ادامه داد: عامل دیگری هم که موجب شده این بازار قوت زیادی بگیرد ثبات نرخ دلار است؛ همیشه برای بازار سرمایه ثابت ماندن نرخ دلار یک اهرم مثبت است. در واقع نبود نوسان در بازار دلار توانسته تا حد زیادی به بازار سرمایه در این روزها کمک کند و آن را به جلو براند. با توجه به روالی که جامعه از ابتدای سال در پیش گرفته و شاخص روند مثبتی را داشته به نظر می رسد کسانی که در بلندمدت در بازار سرمایه هستند رشدهای خوبی را تجربه کنند اما شاید در کوتاه مدت و در هفته های آتی پیش رو به واسطه هیجانات، نوساناتی را در شاخص داشته باشیم که معتقدم گذراست و بازار می تواند مجددا خود را اصلاح و ریزش ها را جبران کند و به حرکت خود ادامه دهد.

کارشناس بورس در خصوص ماندن یا رفتن سهامداران از بورس در شرایط فعلی گفت: دقیقا شرایط کنونی، شرایط یک «چه کنم» بزرگ است. وقتی بازار از یک رشد شارپ به یک افت ۵ درصدی منفی زیر یک روز می رسد یعنی ریزش و نه اصلاح؛ طبیعتا همه تحلیل گران انتظار رشد شارپی مجدد شاخص را ندارند چون از بازار مقداری پول خارج شده است. من نیز در کوتاه مدت اعتقادی به حرکت شارپی شاخص ندارم.

عصاری بازار سرمایه را در بلند مدت مثبت ارزیابی کرد و گفت: بازار در بلندمدت چشم انداز خوبی دارد اما در کوتاه مدت سهام بین سهامداران دست به دست می شود. البته بازارهای بیرونی هم خیلی بی تاثیر نبوده است، به عنوان مثال در این مدت ثبت نام خودروها موجب افزایش صف فروش شد و به بازار سرمایه فشار وارد کرد اما به جرات می توان گفت در حال حاضر هیچ بازاری در شرایط فعلی جذاب تر و ارزنده تر از بازار سرمایه نیست. این بازار عقب ماندگی سایر بازارها را جبران خواهد کرد اما پیش شرط آن ثبات نسبی اقتصادی و اجتماعی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج