۱۳۱۳۹۷۵
۲۴۳۲
۲۴۳۲
پ

نگرش حاکمیت به زنان بعد از جنبش زن، زندگی، آزادی تغییر کرده است؟

طیبه سیاوشی گفت: با اینکه حاکمیت تلاش دارد با برگزاری کنگره و نشست و مناظرات صداوسیما در رابطه با زنان صحبت کند اما در عین حال هنوز به یک سیاست منسجم دست نیافته است و می‌توان در برخی از برخوردها نشانی از درهم ریختگی را دید.

روزنامه اعتماد با سه فعال حقوق زنان در رابطه با افزایش فعالیت‌ها و برنامه‌های رسمی درباره زنان گفت‌وگو کرده است. 

بخش‌های مهم این گفت‌وگوها را در ادامه می‌خوانید: 

دیگر نمی‌شود با زنان به سیاق گذشته برخورد کرد

طیبه سیاوشی نماینده پیشین مجلس:

  • موضوع مهم این است که زنان تبدیل به یک سوژه فعال در حکومت شده‌اند.

  • اقشاری که تا الان تلاش برای منفعل کردن زنان داشتند و به نظر در شکل برخورد هم یکدست شده‌اند در واقع خودشان تبدیل به چند جبهه شده‌اند و نمی‌دانند چه می‌خواهند بکنند. 

  • دیگر نمی‌شود با زنان به سیاق گذشته برخورد کرد. آنها تحصیلات و شجاعت و جسارت خودشان را به رخ می‌کشند و نمی‌شود فعالیت‌های آنها را به راحتی نادیده گرفت. با اینکه حاکمیت تلاش دارد با برگزاری کنگره و نشست و مناظرات صداوسیما در رابطه با زنان صحبت کند اما در عین حال هنوز به یک سیاست منسجم دست نیافته است و می‌توان در برخی از برخوردها نشانی از درهم ریختگی را دید. باوجود تمام این مصائب و مسائل این چند ماه اخیر حاکمیت به نوعی در حال تلاش برای کمرنگ‌تر کردن حضور خود در جامعه زنان است.

  • لایحه حجاب تقلیل دادن مسائل نیمی از جامعه زنان به حجاب است. مساله در حوزه زنان بزرگ‌تر از اینهاست و این تقلیل دادن‌ باعث اشتباه در حرکات بعدی می‌شود. من فکر می‌کنم به هرحال حاکمیت باید یک تصمیم عاجل بگیرد.

  • به‌رغم اینکه پوشش زنان تفاوت پیدا کرده است اما نسبت افزایشی بین این وضعیت و افزایش آزار خیابانی دیده نمی‌شود.

  • خشونت‌های وسیعی برای بحث حجاب به وجود آمد که می‌توانست با یک عذرخواهی به پایان برسد و برای بهبود شرایط تلاش بشود اما فرصت از دست رفت و متاسفانه هنوز هم اجبار و تحکم در حال ادامه پیدا کردن است. من نمی‌دانم این سیاست برای جلب رضایت کدام بخش از جامعه است؟ هنوز آن سیاست و استراتژی که در آن برخورد صلح‌آمیز همراه با احساس امنیت باشد اتخاذ نشده است. پیچیدگی قضیه در حال حاضر این است که رفتار فردای حاکمیت با جامعه زنان چه خواهد بود؟

نگرش حاکمیت به زنان بعد از جنبش زن، زندگی، آزادی تغییر کرده است؟

حاکمیت چاره‌ای نداشته جز اینکه در مورد حقوق زنان صحبت کند

 

شیما قوشه وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان:

  • در مورد این موضوع (جنبش زن، زندگی، آزادی) به صورت مشخص حاکمیت همدلی با زنان نداشته و به آنها حق نداده است. شاهد بودیم که در رابطه با مساله رفتن زنان به ورزشگاه همدلی وجود داشته یا در مورد زن‌کشی آن را تقبیح کردند. اما در مورد این جنبش نه تنها هیچ همدلی با خواست زنان نبود بلکه خواستند با موازی‌سازی یک بخشی از جامعه طرفدار خود را به این سمت ببرند که ما همدل هستیم اما نه با زن، زندگی، آزادی بلکه با زن، زندگی، عفت و حیا که با آزادی جایگزین شد.

  •  من فکر می‌کنم حاکمیت چاره‌ای نداشته جز اینکه در مورد حقوق زنان صحبت کند و بگوید برای من هم مهم است.

  •  در جنبشی که اتفاق افتاد اما مردم عادی هم درگیر مسائل زنان شدند و با اشارتی که کردم در واقع این درگیر شدن عموم جامعه به صورت یک‌باره نبوده و از پیش‌تر تلنگرهایی وجود داشته. 

زن به محض اینکه سند ازدواج امضا می‌کند طبق قانون انسان دیده نمی‌شود

توران ولی مراد مدیر شبکه ایران زنان:

  • برنامه‌سازی‌ها و کارهایی که دولت و حاکمیت بعد از اتفاقات اخیر بعد از جان باختن مهسا امینی انجام داده‌اند برای جبران عقب‌ماندگی خودش است.

  • زن به محض اینکه سند ازدواج امضا می‌کند طبق قانون انسان دیده نمی‌شود. قبل انقلاب را کاری ندارم اما بعد از انقلاب که زن تغییر نقش و هویت و جایگاه پیدا کرده، نمی‌شود قوانین خانواده با این هویت تعریف نشود.

  • حوزه زنان در نظام دچار تعارض است و تا این تعارض برطرف نشود پرداختن به ظاهر و جزییات چیزی را حل نمی‌کند.

  • مجلس و دولت گرفتار نفوذ طرز تفکری هستند که به اسم اسلام زن را انسان نمی‌بینند/ این تعریف از اسلام با نگاه انقلاب تعارض دارد.

  • یعنی با انقلاب اسلامی زن به لحاظ عملی و نظری هویت بازیافته پیدا کرد. زن انسان دیده شد، در انقلاب حق انتخاب و تصمیم‌گیری داشت و حق تعیین سرنوشت دارد که با انقلاب اینطور تعریف شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج