۱۳۱۶۲۳۳
۲۲۷۳
۲۲۷۳
پ

پیروزی نهایی اردوغان؛‌ خوشا به حال ما یا او؟

یک لحظه تصور کنید رجب طیب اردوغان در حالی پیروز شده بود که قدرت چندانی در اختیار نمی‌داشت تا آنچه را که وعده داده اجرایی کند.

مهرداد خدیر در عصر ایران نوشت: پیروزی رجب طیب اردوغان در مرحلۀ دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و ماندگاری او در قدرت طبعا کسانی را که دوست نداشتند دهه سوم را هم تجربه کند خوش ننشسته است. 
  بله، اختلاف او با کمال قلیچدار اوغلو بسیار نیست و همین نشان می دهد جامعه ترکیه دو پاره شده ولی فراموش نکنیم نامزدی با 5 درصد آرا در مرحله اول هم توانست با حمایت از اردوغان تاثیرگذار باشد.

این جمله از وینستون چرچیل مشهور است که دموکراسی بدترین شیوه است اما شما بهتر از آن چه سراغ دارید؟

بله، انتخابات در نظام ریاستی به دوئل می‌ماند و یکی از طرفین حذف می‌شود یا مثل فوتبال در فینال جام حذفی است چون سرانجام تنها یکی جام را می‌برد.

می‌توان خرده گرفت که اردوغان در مقام رییس جمهوری مستقر امکانات بیشتری در اختیار داشت ولی در مقابل میل به تغییر نیز یکی از انگیزه‌های همیشگی در هر انتخابات است و از این منظر 20 سال زمام‌داری می‌توانست پاشنه آشیل او باشد.

این واقعیت که بخش قابل توجهی از جامعه ترکیه خواستار پایان دادن به قدرت اردوغان بودند نیز قابل انکار نیست اما فراموش نکنیم که به هر حال به صندوق و آرای مردم مراجعه کرده است. 

امروز ویدیویی دیدم که نشان می‌داد سال‌ها قبل و در روزگار جوانی به عنوان نماینده حزب رفاه و برای جلب آرا در انتخابات شهرداری‌ها حتی سراغ زنان بدکاره در یک هتل هم رفته است و اتفاقا یکی از مهیج‌ترین و مشهورترین نطق‌های اوست در حالی که می‌دانیم دانش‌آموخته مدرسه مذهبی با تفکرات اخوانی است.

پیروزی نهایی اردوغان؛‌ خوشا به حال ما یا او؟

 بله بخشی از مردم ترکیه قطعا خوش‌حال نیستند اما دموکراسی همین است و اگر برای ریاست جمهوری نمی‌توان قدرت را تقسیم کرد در انتخابات پارلمان احزاب می‌توانند سهم بگیرند منتها در آنجا هم دست بالا با آرای مردم با حزب عدالت و توسعه است.

یک لحظه اما تصور کنید رجب طیب اردوغان در حالی پیروز شده بود که قدرت چندانی در اختیار نمی‌داشت تا آنچه را که وعده داده اجرایی کند. تا پیش از این در توجیه پاره‌ای مکانیسم‌های متفاوت در انتخابات در ایران گفته می‌شد دموکراسی ما با نظام‌های لیبرال تفاوت دارد. در ترکیه و در همسایگی ما اما هم فرد پیروز مسلمان است و هم رقیب او. هم اردوغان گفت لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار و هم رقیب او بر علوی بودن خود تاکید کرد. اکثر رای دهندگان هم مسلمان بودند.

اگر دو مرحله برگزاری انتخابات در ترکیه بدون استصواب قبلی و با رقابت احزاب و کاندیداهای پوششی موجب اصلاحاتی در ساختار انتخاباتی ما شود خوشا به حال ما چرا که قرار بود این اتفاق با لوایح اختیارات و انتخابات در دوره اصلاحات رخ دهد و با این که در مجلس ششم تصویب شد به سد شورای نگهبان خورد.

اگر هم این اتفاق نیفتد همین که بعد از پیروزی تازه گرفتاری او برای اعمال قدرت و عمل به وعده‌ها به سبب اصطکاک با دیگر نهادهای قدرت شروع نمی شود که به رییس جمهوری منتخب تنها به چشم یکی از نشستگان بر صندلی قدرت و نه «رییس» نگاه  کنند می‌توان گفت خوشا به حال او.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج