جاباما
۱۳۱۶۵۱۱
۱۵۸۱
۱۵۸۱
پ

متهم ردیف اول مسمومیت در یک روستا!

دادستان ایلام گفت: قطع یقین نمی‌توان گفت؛ مسمومیت برخی شهروندان مربوط به شیوع یک ویروس است یا آلودگی ناشی از آب شرب

اعتماد نوشت: طبق گزارشات واصله از منابع مختلف محلی طی دو هفته گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از اهالی شهرستان بدره واقع در استان ایلام با علائمی همچون اسهال، استفراغ، بی‌حالی، دل درد و تب شدید به درمانگاه این شهرستان مراجعه می‌کنند.

متهم ردیف اول مسمومیت در یک روستا!

در همان روز‌های نخست انتشار خبر، سعی در برقراری ارتباط با اهالی و برخی مسموم‌شدگان داشتیم، اما آن‌ها در ابتدا تمایلی به مصاحبه نداشتند تا اینکه تعداد مسموم‌شدگان افزایش پیدا می‌کند. حالا برخی اهالی و مسموم‌شدگان با ابراز نگرانی خبر را شرح می‌دهند و عنوان می‌کنند که آب شرب بدره از سه منبع مختلف تامین می‌شود و از این سه منبع فقط یک منبع اصلی آلوده شد. برخی اهالی نیز مدعی هستند؛ آب شرب روستای «آبهر پایین» که جزو منابع اصلی آب شرب بدره است به «صورت عمدی» آلوده شد و بیشتر اهالی بدره و اهالی آبهر پایین دچار مسمومیت شدند.

به گفته اهالی مطلع بدره؛ آب روستای «کلم» این شهرستان به دلیل وجود «استخر‌های ماهی» آلوده نشد. اهالی معتقدند؛ اگر دلیل بدحالی‌شان نوعی ویروس بود؛ چرا پس از رسانه‌ای شدن موضوع، ویروس مفقود شده است!

این درحالی است که «عبدالوهاب بخشنده» دادستان ایلام در واکنش به سوال «اعتماد» در مورد اینکه اهالی مدعی هستند؛ منبع اصلی آب شرب آبهر پایین به‌طور عمدی توسط فرد یا افرادی آلوده شد، می‌گوید: «هنوز هیچ چیز مشخص نیست، اما بعید می‌دانم به صورت عمدی آب شرب آلوده شده باشد. شنیدیم اهالی می‌گویند؛ این‌ها خودشان آب را از عمد آلوده کرده بودند. مشکلی نداریم اگر مدرکی دال بر این موضوع وجود داشته باشد ما شفاف‌سازی می‌کنیم. پرونده‌ای هم در این رابطه تشکیل شده است. حدود بیست نمونه از آزمایشات بیماران را به تهران ارسال کردیم. نتیجه آزمایشات که ارایه شود، موضوع نیز روشن می‌شود، ولی قطع یقین نمی‌توان گفت؛ مسمومیت برخی شهروندان مربوط به شیوع یک ویروس است یا آلودگی ناشی از آب شرب.»

روز ۲۶ اردیبهشت ماه با افزایش مراجعه‌کنندگان به درمانگاه بدره «جاسم محمدی» رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مرکز اورژانس شبانه‌روزی بدره حضور پیدا و در این باره گفت: «تا این لحظه بیش از ۳۰۰ مورد با علایم مشابه به درمانگاه بدره مراجعه کردند که در بین مراجعه‌کنندگان تنها یک مورد نیاز به مرکز اورژانس استان داشت و این نشان‌دهنده بیماری شدیدی نیست. تیم بهداشتی از منطقه نمونه‌گیری آب انجام دادند که تاکنون هیچ دلیلی بر اینکه عامل و منشا این بیماری ویروسی از آب آلوده باشد، گزارش نشده است.»

روابط عمومی دفتر مدیریت بحران استانداری ایلام نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد: «مراجعه‌کنندگان مراکز درمانی در بدره به صورت سرپایی مداوا و پس از گرفتن دارو‌های لازم مرخص شدند. وجود شایعات در مورد آلودگی آب را تایید می‌کنیم، اما صحت آن را درست نمی‌دانیم.».

اما «یاسر علیزاده» فرماندار بدره در مورد این خبر عنوان کرده بود که دلیل حال بد برخی شهروندان بدره ویروسی به نام «روتا» است. علیزاده به ایرنا گفته بود: «تیمی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان به منطقه اعزام و از مناطق مختلف بازدید کردند. فرضیه اولیه در این خصوص مسمومیت ناشی از آب شرب بود که در این ارتباط نمونه‌برداری و آزمایشات مختلفی توسط کارشناسان مربوطه صورت گرفته است. نتایج آزمایشات دریافتی نشان می‌دهد وجود علایمی همچون حالت تهوع و دل‌درد ربطی به مسمومیت نداشت و عامل آن ویروسی به نام روتا ویروس بوده است.

بنابر اعلام وزارت کشور این ویروس در مناطق مختلف گزارش شده که یکی از این نقاط شهرستان بدره بوده است. حدود ۳۰۰مورد گزارش درباره ابتلا به این ویروس دریافت شد که ۱۵۰ مورد به صورت سرپایی درمان و مابقی نیز فقط در حد تزریق سرم بود و تنها یک مورد نیاز به بستری شدن پیدا کرد.»

 

این درحالی است که منابع بیمارستانی در ایلام باوجود گفته‌های فرماندار دلیل بیماری یا مسمومیت را هنوز نامشخص می‌دانند و به برخی رسانه‌ها اعلام کردند: «بیماران هنگام مراجعه دارو‌هایی برای کنترل علائم اسهال و استفراغ دریافت کردند و نه دارو‌های درمانی یا دارو‌های خاصی برای مبارزه با ویروس. همچنین پزشکان به آن‌ها توصیه کرده بودند از آب لوله‌کشی استفاده نکنند تا وضعیت فعلی به طور قطعی تعیین تکلیف شود.»، اما پیگیری‌های «اعتماد» نشان می‌دهد که هنوز پس از گذشت دو هفته موضوع تعیین تکلیف نشده است.

بدره

شهرستان بدره؛ یکی از شهرستان‌های استان ایلام است که از حیث گردشگری حائز اهمیت است.
تنگه کافرین، در شمال شهر بدره در جاده ایلام به دره شهر قرار دارد. رودخانه‌ای در این تنگه جریان دارد که پس از عبور از آن در شمال تنگه به رودخانه سیمره می‌ریزد.

حالا «اعتماد» در مصاحبه با برخی مسموم شدگان و اهالی بدره به جزییات بیشتری اشاره می‌کند.

نفر اول

مردی است از اهالی بدره. او در مورد مسمومیت‌هایی که برای برخی اهالی بدره رخ‌داده به «اعتماد» می‌گوید: «حدود سیصد، چهارصد نفر از اهالی مسموم شدند. حالا علت مسمومیت چه بوده، فقط خدا می‌داند. می‌گویند؛ آب آلوده شده بود. معلوم نیست چه خبر بوده. برادرم هفته پیش دچار علایمی همچون اسهال، تهوع و دل درد شد. برادرم می‌گوید؛ به ما گفتند؛ از آب نخورید، اما من خوردم... بیشتر چه توضیحی بدهم رسانه‌های رسمی ایلام هم خبر را منتشر کردند.»

نفر دوم و سوم

مردی است که همسر و دخترش دچار مسمومیت شده بودند. او توضیح می‌دهد که هفته گذشته مسموم شدند و همسرش دچار تهوع، سرگیجه، دل‌درد شده بود. همسر این مرد در ادامه توضیحات به «اعتماد» می‌گوید: «هفت، هشت روز پیش دچار دل‌درد، سردرد، بی‌حالی و استفراغ شدید شدم. احساس گرسنگی می‌کردم، ولی نمی‌توانستم غذا بخورم. به پزشک مراجعه نکردم و همان دارویی‌هایی که پزشکان برای دختر و مادرم تجویز کرده بودند را مصرف کردم. برادرزاده‌ام ۶ سال دارد. طفل معصوم تا حد مرگ رفت. مادرم علائمش بیشتر بود و پزشکان نمونه آزمایشات او را به ایلام فرستادند، اما تاکنون نتیجه آزمایشات را دریافت نکردیم. می‌گویند؛ مسمومیت از آب آلوده بود. از آن زمان به بعد آب شرب را می‌جوشانم. دقیق نمی‌دانیم مشکل از کجا بود! مسوولان بار اول اعلام کردند که مسمومیت ناشی از آب آلوده بود، اما بعد خبر را تکذیب کردند. در بدره ما امکانات زیادی برای درمان نداریم و اگر اتفاقی بیفتد تا ایلام باید برویم. علت قطعی علائمی که داشتیم، همان موقع اعلام نشد تا ما متوجه شویم مشکل واقعی کجا بود. اگر موضوع را پیگیری کنید، ممنون می‌شویم.»

مرد گوشی تلفن را می‌گیرد و توضیح می‌دهد: «درست است ما در روستا زندگی می‌کنیم، ولی از همه جا خبر دارم. این اتفاق به طرز مشکوکی رخ داد طوری که هیچ کس را نمی‌توان محکوم کرد. اهالی می‌گویند که مسمومیت از آب بود، اما مسوولان اعلام کردند که اگر از آب بود چرا همه اهالی مسموم نشدند.»

 

نفر چهارم

او هم مردی است و در واکنش به مسمومیت‌های برخی شهروندان در بدره به «اعتماد» می‌گوید: «بعضی می‌گویند؛ مسمومیت‌ها به دلیل شیوع یک ویروس بود و بعضی دیگر هم می‌گویند که به خاطر آب آلوده رخ داد. انشعاب آب بدره از سه منبع است. منبع آبی که از آبهر پایین نشات می‌گیرد باعث این مسمومیت‌ها شد. اهالی شهرک ولیعصر و روستا‌های اطراف بدره دچار مسمومیت نشدند. این موضوع الان با ابهام روبه‌رو شده است. از اطرافیان ما هم تعدادی مسموم شدند. تا هفته پیش این مسمومیت‌ها ادامه داشت، اما الان از مسمومیت و ویروس خبری نیست. اینجا کسی قبول نمی‌کند که علت مسمومیت‌ها، ویروس بوده باشد.»

نفر پنجم

یکی از اهالی که از بقیه بیشتر می‌داند توضیحات بیشتری ارایه می‌دهد: «در عرض دو، سه روز، بیش از سیصد نفر به اورژانس درمانگاه بدره مراجعه کردند. اداره آب موضوع آب آلوده را قبول نکرد و گردن نگرفت. برخی مسوولان به مردم حرف عجیب و غریبی زدند و گفتند؛ یک ویروس است که وارد منطقه شده است. چرا این موضوع عجیب و غریب است؟! چون روستا‌های اطراف بدره هیچ کدام دچار این علائم نشدند. آب روستا‌های اطراف از شهر بدره جدا است. آب آن روستا‌ها از منبع و چشمه‌ای جداگانه تامین می‌شود.

آب شرب این منطقه از چشمه است و سابقه نداشته چشمه آلوده شده باشد. آب شرب بدره از چشمه روستای آبهر پایین که نزدیک‌ترین روستا به بدره است سرچشمه می‌گیرد و به همین دلیل اهالی آبهر پایین هم مسموم شدند. این موضوع یعنی چه؟ هر آدم ناقص‌العقلی هم می‌داند که موضوع مربوط به آب می‌شود. آب چشمه روستای کلم، شهرک ولیعصر و آبهر پایین منشا تامین آب شرب بدره است.

در اصل منبع آب شرب روستای آبهر پایین که آب شرب بدره را هم تامین می‌کند، آلوده شده بود. آب شرب روستای کلم مسمومیتی در پی نداشت، چون استخر‌های ماهی زیادی در روستای کلم وجود دارد که اگر دچار آلودگی می‌شد، ماهی‌ها تلف می‌شدند. به خاطر اینکه ماهی‌ها مسموم نشوند در منبع آب شرب روستای کلم چیزی نریخته بودند.»

معتقد هستید داخل منبع آب شرب چیزی ریخته شد؟

مسوولان شهرستان می‌گویند؛ علت بدحالی اهالی بدره شیوع یک ویروس بوده است، اما کسی باور نمی‌کند. چطور وقتی ماجرا رسانه‌ای شد، ناگهان ویروس پر کشید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج